JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Beredskap

Vet du hva du skal gjøre hvis det brenner i en tunnel?

Over halvparten av bilistene mangler kunnskap om tunnelbrann. Her er ekspertens råd.
Lærdalstunnelen er Norges lengste med sine 24,5 kilometer.

Lærdalstunnelen er Norges lengste med sine 24,5 kilometer.

Illustrasjonsfoto: Sissel M. Rasmussen

Saken oppsummert

oystein@lomedia.no

En ny undersøkelse fra Statens vegvesen viser at over halvparten av norske bilister ikke vet hva de skal gjøre ved en hendelse i tunnel.

Sjåfører er mest usikre ved brann, og 45 prosent oppgir at de også er usikre ved motorstans.

– Dette er alvorlige tall. I en tunnel handler det ikke om hvor farlig hendelsen er, men om hvor raskt du reagerer riktig. De første minuttene er avgjørende, sier Nils Audun Karbø i Statens vegvesen.

Bare én av tre bilister har sett informasjon om hva de skal gjøre ved en tunnelulykke.

Statens vegvesen har ifølge NRK nå nå lansert «Tunnelvettreglene»:

Nødblink – Havarilomme – Nødtelefon.

Ørjan Øyrehagen, som jobber med tunnelrehabilitering i Mesta og er verneombud, har klare råd:

– Hvis det begynner å brenne, prøv å komme deg raskest mulig ut av tunnelen. Hvis du ikke klarer å kjøre ut, sett bilen på siden og slå på nødblink. Det gjør bilen synlig og gir plass til folk i midten, sier han.

Ørjan Øyrehagen jobber med tunnel-rehabilitering i Mesta.

Ørjan Øyrehagen jobber med tunnel-rehabilitering i Mesta.

Privat

Han understreker at alle tunneler har nødkiosker med telefon og brannslukkingsapparat:

– Bruk nødtelefonen framfor mobilen. Når du ringer fra en nødkiosk, får Vegtrafikksentralen automatisk opp hvor du er. Det samme skjer hvis du tar ut brannslukkingsapparatet – alarmen går, og beredskapsplanen settes i gang, forklarer Øyrehagen.

Vegtrafikksentralen kan da starte vifter for å lede røyken bort og gi deg best mulig vei ut.

– Kortversjonen? Kom deg raskt ut. Ikke vent på hjelp. Bruk nødtelefonen. Bruk brannslukkingsapparatet. Og kjør aldri inn i en stengt tunnel, sier han.

Viktige tips hvis det brenner i en tunnel

Kom deg raskt ut – ikke vent på hjelp.

Sett bilen på siden og slå på nødblink.

Bruk nødtelefonen, ikke mobilen – den gir Vegtrafikksentralen nøyaktig posisjon.

Bruk brannslukkingsapparatet hvis mulig.

Ta på refleksvest for synlighet.

Kjør aldri inn i en tunnel med rødt lys eller stengt bom.

Tunnelbrann og sikkerhet i Norge

Det finnes over 1 260 veitunneler i Norge, med en samlet lengde på ca. 1 550 km. [no.wikipedia.org]

73 av disse tunnelene er over 3 000 meter lange. [no.wikipedia.org]

33 tunneler er undersjøiske.

Over 200 tunneler innfrir ikke krav til brannsikkerhet, ventilasjon eller lys, og mangler nødvendige oppgraderinger.

Statens vegvesen har oppgradert 116 riksvegtunneler de siste ti årene, med en innsats på 17,5 milliarder kroner; 98 tunneler gjenstår.

Over halvparten av norske bilister vet ikke hva de skal gjøre ved hendelse i tunnel.

2 millioner bilister er usikre på hva de skal gjøre ved brann i tunnel.

45 prosent er usikre på håndtering av motorstans i tunnel.

Bare én av tre bilister har sett informasjon om tunnelvettreglene.

Kilder: Statens vegvesen, Wikipedia og Bygg.no

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss