JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjåfører blir syke av stress

Sjåfører som driver nærtransport blir syke av stress, og vernearbeid er veldig krevende, viser en ny rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).



13.01.2011
12:09
16.12.2013 15:04

hanne.kullerud.nielsen@lomedia.no

Hverdagen til sjåfører som driver transport i nærområder er preget av vanskelige leveringsforhold, dårlige parkeringsforhold, trange lager og liten mulighet til å påvirke egen arbeidssituasjon.

LES OGSÅ: Nærtransportsjåførenes arbeidshverdag

Mye overtid

Hver femte sjåfør sier at de sjelden klarer å utføre arbeidsoppgavene innen vanlig arbeidstid, og moderat overtidsbruk er vanlig. Sjåførene sier at de ofte kommer på jobb i god tid før arbeidstidas begynnelse for å kunne forberede arbeidsdagen. Det er en teknikk for å forebygge stress, unngå ventetid ved rampene og å ha tid til sosial omgang med kollegene. Det siste er ikke minst viktig for sjåfører som tilbringer dagene alene i bilen mellom kunder.

Både ledelsen, tillitsvalgte og verneombud har små muligheter for å gjøre en god jobb slik transportyrket er organisert.

Vanskelig tillitsvalgtarbeid

Sjåførene tilbringer det meste av arbeidsdagen utenfor bedriftens lokaler og det gjør det vanskeligere for verneombudene å holde kontakt og oversikt enn i yrker der folk jobber under samme tak.

Ifølge rapporten gjør dette at de oppgavene som verneombud, tillitsvalgte og ledelsen skal ha fokus på blir ekstra viktige. De skal ha oversikt over utfordringer i arbeidsmiljøet internt i bedriften og samtidig se de sammensatte problemstillingene som sjåførene møter ute på veien og hos kundene. Dermed blir disse rollene ekstra krevende i denne bransjen.

Uklare rapporteringslinjer

Uklare rapporteringslinjer gjør det vanskelig å melde fra om feil, mangler eller kritikkverdige forhold. 7 av 10 sjåfører sier de aldri har meldt fra om nestenulykker. Ifølge undersøkelsen ser det ut som om dette heller ikke er prioritert fra bedriftens side.

Helseskadelig arbeidsutførelse

Halvparten av sjåførene må ofte utføre arbeidet på en måte som kan være helseskadelig. Over en tredel har ikke fått opplæring i HMS som er relevant for jobben de skal utføre.

Ifølge rapporten har de fleste nærtransportsjåfører god helse, men en stor del av dem utsettes for så alvorlige forhold ved organisering, levering, trafikk-utfordringer eller arbeidsmiljøforhold at det rammer deres fysiske og psykiske helse.

Klare sammenhenger

AFI-rapporten peker på klare årsakssammenhenger fra belastende arbeidsmiljø, via arbeidshelse til forhøyet sykefravær.

Det er flere blant sjåførene i undersøkelsen som lider av angst og depresjon enn i samfunnet for øvrig.

Rapporten konkluderer også med at stresset som sjåførene opplever med knapp tid og trafikk-problemer har klar betydning for sjåførenes mentale helse og bør være en prioritert oppgave i det forebyggende arbeidet. Det vises til at de som ikke har faste kjøreruter har psykiske helseproblemer oftere enn fysiske problemer.

Undersøkelsen viser imidlertid ingen klare sammenhenger mellom trafikk og leveringsforhold og sykefraværet. Men det påpekes at mens stress og liten medbestemmelse fører til kortidsfravær, så er det dårlig ledelse som forårsaker langtidsfraværet.

Rapport laget av Arbeidsforskningsinstituttet (AFI), ved seniorforsker Heidi Enehaug på oppdrag fra Fellestiltakene HSH-LO

Bygger på spørreundersøkelser blant sjåfører og andre ansatte i ICA, Rema 1000 og Asko, samt dybdeintervjuer med sjåfører i de største byene.

Tar oppledelse og andre organisatoriske utfordringer i bedriftene, forholdene rundt trafikk, levering, kunder og helse.

Til tross for helsemessige og organisatoriske belastninger viser rapporten av sjåførene setter pris på friheten de har i det daglig og kunderelasjoner som gir mestringsfølelse.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
13.01.2011
12:09
16.12.2013 15:04



Mest lest

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Hanna Skotheim

Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Hanna Skotheim

Advarer mot heksejakt på Nav-ansatt som ba klient kjøpe grill og drikke vann fra springen

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Tori Aarseth

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

Brian Cliff Olguin

Butikkansatt Linda (53) mistet jobben under pandemien. Nå er hun lei og vurderer å bytte bransje

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

Morten Hansen

Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

Tri Nguyen Dinh

«Glemt» paragraf kan hjelpe renholderen Grethe og andre arbeidsfolk

Tri Nguyen Dinh

Mellomoppgjøret for 6.000 maskinførere er ferdig

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Rødt og SV blir opprørt av Linns historie: – Folk blir ikke noe friskere av at ytelsene kuttes

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Michael Brøndbo

Byrådet i Oslo går av etter mistillit mot Lan Marie Berg

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

Sissel M. Rasmussen

At Norge er et samfunn med små forskjeller, er langt på vei en myte, hevder professorer

Debatt

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Ole Palmstrøm

«Vi er like mye verdt som andre arbeidere i andre bransjer», skriver Naemy Trandum Aasen

Debatt

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Med dagens regjering og deres statsfobi hadde vi nok vært oljerikdommen foruten», skriver Mímir Kristjánsson

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

Eivind Senneset

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

Ole Palmstrøm/Colorbox.com

Noen elsker det, andre hater det. Seks ansatte viser fram sin nye arbeidsplass

VIL STILLE: Geir Ove Kulseth har jobbet som forbundssekretær i EL og IT Forbundet siden 2017 og er utdannet elektriker.. Han kom dit etter fire og et halvt år som organisasjonssekretær i Elektroarbeidernes Fagforening Trøndelag.

VIL STILLE: Geir Ove Kulseth har jobbet som forbundssekretær i EL og IT Forbundet siden 2017 og er utdannet elektriker.. Han kom dit etter fire og et halvt år som organisasjonssekretær i Elektroarbeidernes Fagforening Trøndelag.

Privat

– Jeg tror vi må legge ned en ordentlig innsats for å bli flere medlemmer i forbundet

Emilie Enger Mehl, Senterpartiet.

Emilie Enger Mehl, Senterpartiet.

Ragne B. Lysaker, Senterpartiet

Senterpartiet vil ikke melde Norge ut av EØS før et alternativ er på plass


Flere saker