JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nattarbeider i en guttedrøm

Han er morgenfugl av natur, men nattugle på jobben. Jørgen Sundt kjører godstog, hovedsakelig om natta, og er godt vant med det. Sove kan han gjøre når som helst.



28.01.2011
12:52
16.12.2013 15:12

nina.sandaas@lomedia.no

Klokka er 20.20. Lokfører Jørgen Sundt har nettopp startet på vakta si, sjekket ordrehylla og eventuelle endringer i kjøreskjemaet. Han finner loket sitt inne i den svære hallen ved Nyland stasjon i Grorud-dalen. I natt skal han kjøre et splitter nytt spanskprodusert lokomotiv av type CD-312. Han tar et grep på batteribryteren og de 4 000 hestekreftene i lokomotivets dieselmaskin våkner til live med en stille dur. Lokfører Sundt entrer og klargjør loket. Han tester nødbremsesystemet ATC, ringer togleder om at han er i kjømda til Alfaset – et par kilometer unna – der vognene skal kobles til. Hele prosedyren før alle bremsene er kontrollert og han får startsignal varer en god stund. Mange andre godstog venter på Alnabruterminalen. Det gjelder å ha store doser tålmodighet i denne jobben. En velfylt kaffetermos hjelper på.

Klokka 21.55 får han grønt lys. Tog nr. 5711 har nå et slep på 16 doble vogner, tilsvarende 32 vogntog, lastet med nesten 900 tonn ymse varer som skal til Fauske. Loket lever med masse lyd i maskinrommet når han skal få opp farta. De 4 000 hestekreftene gjør så godt de kan for å trekke 434 meter tog. Loket setter fart etter hvert oppover dalen og ned bakkene ved Strømmen.

– Jeg må bare bryte sammen og tilstå: Det er en guttedrøm å kjøre disse svære lokene, sier Sundt.

Han har kjørt Flytoget og NSBs passasjertog, og vært lokomotivleder i noen år. De siste ni årene har han sittet i førersetet på godstog for CargoNet. Oppdragene fører ham ofte til Göteborg, Skövde eller Örebro i Sverige. Denne natta er Dombås sluttstasjonen, der en annen lokfører tar over 5711. To døgn senere skal Sundt til Ål i Hallingdal.

– Etter 15 år er jeg ikke blitt lei. Ingen tur er den andre lik. Den udiskutable bonusen med denne jobben er mange fine naturopplevelser. Årstid og vær varierer. Det er snøføyk eller fullmåne som nå. Det er solnedgang eller soloppgang i uveisomme strøk.

Hvis det skjer noe plunder langt unna folk, så må han prøve å hamle opp med det selv. Den lengste ufrivillige stoppen var på 18 timer da kraftig snøfall sperret linjen mellom Lillehammer og Hamar. Da var det bare å vente til sporet var ryddet for trær som hadde bøyd seg for snømengdene.

Likevel er Jørgen Sundt nærmest lyrisk i sin beskrivelse av jobben, for han liker dette. Og han tenker ikke på alle timene alene i førerhuset, men tenker på distanse og mentale etapper.

Flere steder vi passerer har det skjedd ulykker gjennom årene. Det er brannen på Lillestrøm i 2000 og kollisjonen på Tretten i 1975 da 27 mennesker omkom. Og så kollisjonen i 2000 på Åsta som kostet 19 mennesker livet.

– Heldigvis har jeg ikke vært utsatt for ulykker. Noen dyr har jeg kjørt over, elg og rådyr, men aldri et menneske. Det er skrekken, at noe sånt skjer. Men hvis det er selvmordskandidater som står på linja, er det ikke noe å gjøre med. Bremsestrekningen for slike godstog som dette er 500- 600 meter ved nødbrems, forteller han.

Det finnes et godt apparat blant kollegene i forening og forbund, men også i bedriften for å takle de psykiske påkjenningene lokførere opplever hvis menneskeliv er gått tapt.

Ruteboka han følger i natt går over tre sider. Den beskriver hvilke spor han skal følge over alle stasjonene og krysningspunktene langs linja, og hvilket klokkeslett det skal skje på. Det er ikke mye slingringsmonn for banenettet er sprengt. Foran nr. 5711 er andre godstog på vei nordover og i sporene etter kommer et par etternølere. På mange krysningspunkt møter Sundt en kollega og det hilses, med lyset på, ikke med fløyta. Natta er godstogenes tid.

Klokka er 00.30. I utkanten av stasjonsområdet på Lillehammer blinker det iltert rødt foran oss. Togledersentralen på Hamar ringer med beskjed om at et møtende godstog må skifte lok på Hove en mil unna. Det blir å vente, og vente. Ti minutter går og 20. De føles lengre enn toget.

Lokfører Sundt innrømmer at han godt kunne ha tenkt seg en høneblund akkurat nå. En gang har det faktisk skjedd at han sovnet, mens han ventet på et passerende tog. Togledersentralen ringte ham opp til virkeligheten.

Har han noen triks for å holde seg våken når dieselduren blir søvndyssende og de to strekene i snøen foran loket flyter sammen til en?

– Kaffe og å lytte på radio. Å reise seg og åpne sidevinduet for frisk luft en stund hjelper også.

Hvis farta passerer 100 km i timen griper ATC-systemet inn, akkurat som det gjør hvis han ikke tråkker på pedalen under høyre fot en gang i minuttet. Hvis en lokomotivfører får et illebefinnende, griper nødbremsesystemet inn automatisk.

Klokka er 02.05. Otta forsvinner bak oss i et nydelig måneskinn og nå gjesper selv lokføreren. Å legge seg på morgenkvisten – og sovne – er ikke vanskelig for ham. Å stå opp tidlig er heller ingen kunst. Familien har i alle tider tatt hensyn til at han får nødvendig søvn, selv om det ikke er så festlig at han av og til ikke holder lenger enn til Nytt på nytt når gudskjelovkvelden kommer.

– Det er en vanesak å kunne snu døgnet. Men det trengs nok et godt sovehjerte. Og at man ellers prøver å leve et regelmessig og sunt liv. Måltider til noenlunde faste tider og så noe trim så fort anledningen byr seg, forklarer han.

Gulrot, tre epler og en pakke med cherrytomater er matpakka hans på et dagsverk som dette. En dag uten tomater er ikke noe liv, ifølge Sundt.

At søvnforstyrrelser øker med alderen, er noe alle i denne bransjen har hørt. Folk som har passert 50 får ofte vansker med å sove om dagen etter et nattskift. Hyppig oppvåkning og fragmentarisk søvn kan være andre vanlige plager. Frafall forekommer, folk har ikke greid nattarbeidet og sluttet i jobben.

Klokka er 03.14. Det er oppfriskende kaldt på Dombås, der Jørgen Sundt stopper toget sitt på spor 2. Han veksler noen ord med kollegaen som tar over. Inne i stasjonshuset skal papirer undertegnes.

Så er det å gjøre unna siste distanse, gå ned bakken til hotellet der han og andre lokførere har fast tilhold ved skiftbytte. Nå skal han ha sin tilmålte hviletid som er ni timer, ifølge overenskomsten. Så er det å hoppe på et nytt godstog ved tretiden om ettermiddagen og kjøre det til Oslo. Rundt halv ti regner han med å kunne gå ut av porten på Nyland. Denne uka ble det tre netter på jobb.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
28.01.2011
12:52
16.12.2013 15:12



Mest lest

Både kunder og taxisjåfører skal få best mulig service når Helai Sahil er på jobb ved kundesenteret til Norgestaxi AS.

Både kunder og taxisjåfører skal få best mulig service når Helai Sahil er på jobb ved kundesenteret til Norgestaxi AS.

Aslak Bodahl

Helai (24) ble arbeidsløs i koronaen. Så fikk hun en gladmelding fra Nav

Vekterstreiken

Vekterstreiken

Jan-Erik Østlie

Vekterne får ny lønn: Slik er avtalen

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

FORHANDLET IGJEN: HK-leder Christopher Beckham og Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel har forhandlet om vilkårene for de ansatte som er omfattet av Handeloverenskomsten. Bildet ble tatt da avtalen første gang ble inngått i juni i år.

FORHANDLET IGJEN: HK-leder Christopher Beckham og Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel har forhandlet om vilkårene for de ansatte som er omfattet av Handeloverenskomsten. Bildet ble tatt da avtalen første gang ble inngått i juni i år.

Ylva Seiff Berge

Deltidsansatte i varehandelen får bedre vilkår

VELFORTJENT: – Veldig fint at kolleger over hele landet våknet til denne gladnyheten. 2020 har vært et år preget av mye hardt arbeid, smittefare, lange dager og omstilling, sier tillitsvalgt Mali Solvang (t.v.). Her sammen med kolleger fra Home Delivery-avdelingen på Hamar-terminalen.

VELFORTJENT: – Veldig fint at kolleger over hele landet våknet til denne gladnyheten. 2020 har vært et år preget av mye hardt arbeid, smittefare, lange dager og omstilling, sier tillitsvalgt Mali Solvang (t.v.). Her sammen med kolleger fra Home Delivery-avdelingen på Hamar-terminalen.

Alf Ragnar Olsen

Alle postansatte får 5000 kroner i «korona-bonus»

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

NYTT KUTT: Budsjettavtalen fir nye kutt i statsforvaltninga, noe NTL-leder Kjersti Barsok og LO Stat-leder Egil André Aas advarer sterkt mot.

NYTT KUTT: Budsjettavtalen fir nye kutt i statsforvaltninga, noe NTL-leder Kjersti Barsok og LO Stat-leder Egil André Aas advarer sterkt mot.

Anders Hauge-Eltvik / Ole Palmstrøm

Regjeringa øker kuttene i staten: – Prioriterer snus foran bedre velferd

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

Eirik Dahl Viggen

Kutter bemanningen i høyrisikofengsel: De ansatte frykter for liv og helse

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Håvard Sæbø

Dette er bransjene som vil slite hardt etter koronaen

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Stian Lysberg Solum / NTB

Alkohol, snus, sukker og økt minstepensjon: Her er sakene Frp fikk inn i statsbudsjettet

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Håvard Sæbø

Jan Inge og Rune måtte kjempe for å få yrkesskadeerstatning: – På et punkt var jeg helt i kjelleren

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Senterpartiet

Ny måling: Senterpartiet er Norges største parti

Jan-Erik Østlie

Nytt forslag på bordet i vekterstreiken

Arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Regjeringen foreslår å heve aldersgrensen for statlige ansatte fra 70 til 72 år

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Jan-Erik Østlie

Securitas er ikke interessert i å finne en løsning på streiken, hevder vekterne

Jan-Erik Østlie

Dette skjedde i vekterstreiken den siste uka

Eirik Dahl Viggen

Ansatte frykter regjeringen vingeklipper Husbanken: – Et nytt lavmål

Simen Strømme

Går vekterstreiken mot slutten?

Debatt

Arrogant og provoserende av Siv Jensen og Frp, skriver Jon Oddvar Holthe.

Arrogant og provoserende av Siv Jensen og Frp, skriver Jon Oddvar Holthe.

Jan-Erik Østlie

«Siv Jensen er ikke til å stole på», skriver forbundssekretær i Skolenes landsforbund


Flere saker