JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nattarbeider i en guttedrøm

Han er morgenfugl av natur, men nattugle på jobben. Jørgen Sundt kjører godstog, hovedsakelig om natta, og er godt vant med det. Sove kan han gjøre når som helst.



28.01.2011
12:52
16.12.2013 15:12

nina.sandaas@lomedia.no

Klokka er 20.20. Lokfører Jørgen Sundt har nettopp startet på vakta si, sjekket ordrehylla og eventuelle endringer i kjøreskjemaet. Han finner loket sitt inne i den svære hallen ved Nyland stasjon i Grorud-dalen. I natt skal han kjøre et splitter nytt spanskprodusert lokomotiv av type CD-312. Han tar et grep på batteribryteren og de 4 000 hestekreftene i lokomotivets dieselmaskin våkner til live med en stille dur. Lokfører Sundt entrer og klargjør loket. Han tester nødbremsesystemet ATC, ringer togleder om at han er i kjømda til Alfaset – et par kilometer unna – der vognene skal kobles til. Hele prosedyren før alle bremsene er kontrollert og han får startsignal varer en god stund. Mange andre godstog venter på Alnabruterminalen. Det gjelder å ha store doser tålmodighet i denne jobben. En velfylt kaffetermos hjelper på.

Klokka 21.55 får han grønt lys. Tog nr. 5711 har nå et slep på 16 doble vogner, tilsvarende 32 vogntog, lastet med nesten 900 tonn ymse varer som skal til Fauske. Loket lever med masse lyd i maskinrommet når han skal få opp farta. De 4 000 hestekreftene gjør så godt de kan for å trekke 434 meter tog. Loket setter fart etter hvert oppover dalen og ned bakkene ved Strømmen.

– Jeg må bare bryte sammen og tilstå: Det er en guttedrøm å kjøre disse svære lokene, sier Sundt.

Han har kjørt Flytoget og NSBs passasjertog, og vært lokomotivleder i noen år. De siste ni årene har han sittet i førersetet på godstog for CargoNet. Oppdragene fører ham ofte til Göteborg, Skövde eller Örebro i Sverige. Denne natta er Dombås sluttstasjonen, der en annen lokfører tar over 5711. To døgn senere skal Sundt til Ål i Hallingdal.

– Etter 15 år er jeg ikke blitt lei. Ingen tur er den andre lik. Den udiskutable bonusen med denne jobben er mange fine naturopplevelser. Årstid og vær varierer. Det er snøføyk eller fullmåne som nå. Det er solnedgang eller soloppgang i uveisomme strøk.

Hvis det skjer noe plunder langt unna folk, så må han prøve å hamle opp med det selv. Den lengste ufrivillige stoppen var på 18 timer da kraftig snøfall sperret linjen mellom Lillehammer og Hamar. Da var det bare å vente til sporet var ryddet for trær som hadde bøyd seg for snømengdene.

Likevel er Jørgen Sundt nærmest lyrisk i sin beskrivelse av jobben, for han liker dette. Og han tenker ikke på alle timene alene i førerhuset, men tenker på distanse og mentale etapper.

Flere steder vi passerer har det skjedd ulykker gjennom årene. Det er brannen på Lillestrøm i 2000 og kollisjonen på Tretten i 1975 da 27 mennesker omkom. Og så kollisjonen i 2000 på Åsta som kostet 19 mennesker livet.

– Heldigvis har jeg ikke vært utsatt for ulykker. Noen dyr har jeg kjørt over, elg og rådyr, men aldri et menneske. Det er skrekken, at noe sånt skjer. Men hvis det er selvmordskandidater som står på linja, er det ikke noe å gjøre med. Bremsestrekningen for slike godstog som dette er 500- 600 meter ved nødbrems, forteller han.

Det finnes et godt apparat blant kollegene i forening og forbund, men også i bedriften for å takle de psykiske påkjenningene lokførere opplever hvis menneskeliv er gått tapt.

Ruteboka han følger i natt går over tre sider. Den beskriver hvilke spor han skal følge over alle stasjonene og krysningspunktene langs linja, og hvilket klokkeslett det skal skje på. Det er ikke mye slingringsmonn for banenettet er sprengt. Foran nr. 5711 er andre godstog på vei nordover og i sporene etter kommer et par etternølere. På mange krysningspunkt møter Sundt en kollega og det hilses, med lyset på, ikke med fløyta. Natta er godstogenes tid.

Klokka er 00.30. I utkanten av stasjonsområdet på Lillehammer blinker det iltert rødt foran oss. Togledersentralen på Hamar ringer med beskjed om at et møtende godstog må skifte lok på Hove en mil unna. Det blir å vente, og vente. Ti minutter går og 20. De føles lengre enn toget.

Lokfører Sundt innrømmer at han godt kunne ha tenkt seg en høneblund akkurat nå. En gang har det faktisk skjedd at han sovnet, mens han ventet på et passerende tog. Togledersentralen ringte ham opp til virkeligheten.

Har han noen triks for å holde seg våken når dieselduren blir søvndyssende og de to strekene i snøen foran loket flyter sammen til en?

– Kaffe og å lytte på radio. Å reise seg og åpne sidevinduet for frisk luft en stund hjelper også.

Hvis farta passerer 100 km i timen griper ATC-systemet inn, akkurat som det gjør hvis han ikke tråkker på pedalen under høyre fot en gang i minuttet. Hvis en lokomotivfører får et illebefinnende, griper nødbremsesystemet inn automatisk.

Klokka er 02.05. Otta forsvinner bak oss i et nydelig måneskinn og nå gjesper selv lokføreren. Å legge seg på morgenkvisten – og sovne – er ikke vanskelig for ham. Å stå opp tidlig er heller ingen kunst. Familien har i alle tider tatt hensyn til at han får nødvendig søvn, selv om det ikke er så festlig at han av og til ikke holder lenger enn til Nytt på nytt når gudskjelovkvelden kommer.

– Det er en vanesak å kunne snu døgnet. Men det trengs nok et godt sovehjerte. Og at man ellers prøver å leve et regelmessig og sunt liv. Måltider til noenlunde faste tider og så noe trim så fort anledningen byr seg, forklarer han.

Gulrot, tre epler og en pakke med cherrytomater er matpakka hans på et dagsverk som dette. En dag uten tomater er ikke noe liv, ifølge Sundt.

At søvnforstyrrelser øker med alderen, er noe alle i denne bransjen har hørt. Folk som har passert 50 får ofte vansker med å sove om dagen etter et nattskift. Hyppig oppvåkning og fragmentarisk søvn kan være andre vanlige plager. Frafall forekommer, folk har ikke greid nattarbeidet og sluttet i jobben.

Klokka er 03.14. Det er oppfriskende kaldt på Dombås, der Jørgen Sundt stopper toget sitt på spor 2. Han veksler noen ord med kollegaen som tar over. Inne i stasjonshuset skal papirer undertegnes.

Så er det å gjøre unna siste distanse, gå ned bakken til hotellet der han og andre lokførere har fast tilhold ved skiftbytte. Nå skal han ha sin tilmålte hviletid som er ni timer, ifølge overenskomsten. Så er det å hoppe på et nytt godstog ved tretiden om ettermiddagen og kjøre det til Oslo. Rundt halv ti regner han med å kunne gå ut av porten på Nyland. Denne uka ble det tre netter på jobb.

28.01.2011
12:52
16.12.2013 15:12



Mest lest

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

Hanna Skotheim

Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Jan-Erik Østlie

Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

Ole Palmstrøm

Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Hanna Skotheim

Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Anne Myklebust Odland

Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

Håvard Sæbø

Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i opptil 100.000 mer i lønn

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Colourbox

Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Jan Kåre Ness

Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

Nina Hanssen

Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt

Per Flakstad

Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

Werner Juvik

Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Simen Aker Grimsrud

Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

Hanna Skotheim

Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

Ylva Seiff Berge

Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

Tormod Ytrehus

Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Erlend Angelo

Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen

Ole Palmstrøm

Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn

Brian Cliff Olguin

Finansbransjen skal ikke tjene penger på ansattes pensjoner, mener store LO-forbund

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

Ole Palmstrøm

Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes


Flere saker