JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nattarbeider i en guttedrøm

Han er morgenfugl av natur, men nattugle på jobben. Jørgen Sundt kjører godstog, hovedsakelig om natta, og er godt vant med det. Sove kan han gjøre når som helst.



28.01.2011
12:52
16.12.2013 15:12

nina.sandaas@lomedia.no

Klokka er 20.20. Lokfører Jørgen Sundt har nettopp startet på vakta si, sjekket ordrehylla og eventuelle endringer i kjøreskjemaet. Han finner loket sitt inne i den svære hallen ved Nyland stasjon i Grorud-dalen. I natt skal han kjøre et splitter nytt spanskprodusert lokomotiv av type CD-312. Han tar et grep på batteribryteren og de 4 000 hestekreftene i lokomotivets dieselmaskin våkner til live med en stille dur. Lokfører Sundt entrer og klargjør loket. Han tester nødbremsesystemet ATC, ringer togleder om at han er i kjømda til Alfaset – et par kilometer unna – der vognene skal kobles til. Hele prosedyren før alle bremsene er kontrollert og han får startsignal varer en god stund. Mange andre godstog venter på Alnabruterminalen. Det gjelder å ha store doser tålmodighet i denne jobben. En velfylt kaffetermos hjelper på.

Klokka 21.55 får han grønt lys. Tog nr. 5711 har nå et slep på 16 doble vogner, tilsvarende 32 vogntog, lastet med nesten 900 tonn ymse varer som skal til Fauske. Loket lever med masse lyd i maskinrommet når han skal få opp farta. De 4 000 hestekreftene gjør så godt de kan for å trekke 434 meter tog. Loket setter fart etter hvert oppover dalen og ned bakkene ved Strømmen.

– Jeg må bare bryte sammen og tilstå: Det er en guttedrøm å kjøre disse svære lokene, sier Sundt.

Han har kjørt Flytoget og NSBs passasjertog, og vært lokomotivleder i noen år. De siste ni årene har han sittet i førersetet på godstog for CargoNet. Oppdragene fører ham ofte til Göteborg, Skövde eller Örebro i Sverige. Denne natta er Dombås sluttstasjonen, der en annen lokfører tar over 5711. To døgn senere skal Sundt til Ål i Hallingdal.

– Etter 15 år er jeg ikke blitt lei. Ingen tur er den andre lik. Den udiskutable bonusen med denne jobben er mange fine naturopplevelser. Årstid og vær varierer. Det er snøføyk eller fullmåne som nå. Det er solnedgang eller soloppgang i uveisomme strøk.

Hvis det skjer noe plunder langt unna folk, så må han prøve å hamle opp med det selv. Den lengste ufrivillige stoppen var på 18 timer da kraftig snøfall sperret linjen mellom Lillehammer og Hamar. Da var det bare å vente til sporet var ryddet for trær som hadde bøyd seg for snømengdene.

Likevel er Jørgen Sundt nærmest lyrisk i sin beskrivelse av jobben, for han liker dette. Og han tenker ikke på alle timene alene i førerhuset, men tenker på distanse og mentale etapper.

Flere steder vi passerer har det skjedd ulykker gjennom årene. Det er brannen på Lillestrøm i 2000 og kollisjonen på Tretten i 1975 da 27 mennesker omkom. Og så kollisjonen i 2000 på Åsta som kostet 19 mennesker livet.

– Heldigvis har jeg ikke vært utsatt for ulykker. Noen dyr har jeg kjørt over, elg og rådyr, men aldri et menneske. Det er skrekken, at noe sånt skjer. Men hvis det er selvmordskandidater som står på linja, er det ikke noe å gjøre med. Bremsestrekningen for slike godstog som dette er 500- 600 meter ved nødbrems, forteller han.

Det finnes et godt apparat blant kollegene i forening og forbund, men også i bedriften for å takle de psykiske påkjenningene lokførere opplever hvis menneskeliv er gått tapt.

Ruteboka han følger i natt går over tre sider. Den beskriver hvilke spor han skal følge over alle stasjonene og krysningspunktene langs linja, og hvilket klokkeslett det skal skje på. Det er ikke mye slingringsmonn for banenettet er sprengt. Foran nr. 5711 er andre godstog på vei nordover og i sporene etter kommer et par etternølere. På mange krysningspunkt møter Sundt en kollega og det hilses, med lyset på, ikke med fløyta. Natta er godstogenes tid.

Klokka er 00.30. I utkanten av stasjonsområdet på Lillehammer blinker det iltert rødt foran oss. Togledersentralen på Hamar ringer med beskjed om at et møtende godstog må skifte lok på Hove en mil unna. Det blir å vente, og vente. Ti minutter går og 20. De føles lengre enn toget.

Lokfører Sundt innrømmer at han godt kunne ha tenkt seg en høneblund akkurat nå. En gang har det faktisk skjedd at han sovnet, mens han ventet på et passerende tog. Togledersentralen ringte ham opp til virkeligheten.

Har han noen triks for å holde seg våken når dieselduren blir søvndyssende og de to strekene i snøen foran loket flyter sammen til en?

– Kaffe og å lytte på radio. Å reise seg og åpne sidevinduet for frisk luft en stund hjelper også.

Hvis farta passerer 100 km i timen griper ATC-systemet inn, akkurat som det gjør hvis han ikke tråkker på pedalen under høyre fot en gang i minuttet. Hvis en lokomotivfører får et illebefinnende, griper nødbremsesystemet inn automatisk.

Klokka er 02.05. Otta forsvinner bak oss i et nydelig måneskinn og nå gjesper selv lokføreren. Å legge seg på morgenkvisten – og sovne – er ikke vanskelig for ham. Å stå opp tidlig er heller ingen kunst. Familien har i alle tider tatt hensyn til at han får nødvendig søvn, selv om det ikke er så festlig at han av og til ikke holder lenger enn til Nytt på nytt når gudskjelovkvelden kommer.

– Det er en vanesak å kunne snu døgnet. Men det trengs nok et godt sovehjerte. Og at man ellers prøver å leve et regelmessig og sunt liv. Måltider til noenlunde faste tider og så noe trim så fort anledningen byr seg, forklarer han.

Gulrot, tre epler og en pakke med cherrytomater er matpakka hans på et dagsverk som dette. En dag uten tomater er ikke noe liv, ifølge Sundt.

At søvnforstyrrelser øker med alderen, er noe alle i denne bransjen har hørt. Folk som har passert 50 får ofte vansker med å sove om dagen etter et nattskift. Hyppig oppvåkning og fragmentarisk søvn kan være andre vanlige plager. Frafall forekommer, folk har ikke greid nattarbeidet og sluttet i jobben.

Klokka er 03.14. Det er oppfriskende kaldt på Dombås, der Jørgen Sundt stopper toget sitt på spor 2. Han veksler noen ord med kollegaen som tar over. Inne i stasjonshuset skal papirer undertegnes.

Så er det å gjøre unna siste distanse, gå ned bakken til hotellet der han og andre lokførere har fast tilhold ved skiftbytte. Nå skal han ha sin tilmålte hviletid som er ni timer, ifølge overenskomsten. Så er det å hoppe på et nytt godstog ved tretiden om ettermiddagen og kjøre det til Oslo. Rundt halv ti regner han med å kunne gå ut av porten på Nyland. Denne uka ble det tre netter på jobb.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
28.01.2011
12:52
16.12.2013 15:12



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

Vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli, mener AUFs leder

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Sju av ti mener rike nordmenn skatter for lite: – Et veldig kraftig signal, sier SV-lederen

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

Tormod Ytrehus

Her driver vekstbedriften sin egen campingplass: – Den beste arbeidsplassen jeg har hatt


Flere saker