JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Det er idioti

Fellesforbundets Tor Schwenke er ikke nådig med Forsvarets årsverkstyring som fører til stor bruk av vikarer.



27.04.2011
12:10
16.12.2013 15:58

sian.ohara@lomedia.no

I et brev fra Forsvarsdepartementet (FD) til Forsvarsstaben i 2009 er det presisert at fast ansettelse skal være hovedregelen og at innleie skal reduseres til et minimum ved Forsvarets verksteder. I tillegg skal totaløkonomiske hensyn gå foran bedriftsøkonomiske innsparinger. Ifølge Schwenke er dagens praksis stikk motsatt.

– Ledelsen for Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) sørger for at FLO går i balanse, men bidrar til at Forsvaret som helhet går i minus. Politikerne får presentert et flott driftsbudsjett hvor det ser ut som om man sparer på innleie, men de totale kostnadene økes, sier han.

Verkstedklubbene har regnet ut at Forsvaret kan spare 74 millioner i året på faste ansettelser, og 454 millioner på å bruke egne verksteder framfor eksterne leverandører. Neste uke begynner reelle forhandlinger mellom partene om saken.

– Ikke optimal løsning

Generalmajor Trond Karlsen, som er sjef for Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) og har bakgrunn fra Luftforsvaret, medgir at ordningen med innleiet kanskje ikke er optimal.

– Vi har et stort ønske om å kunne ansette våre egne lærlinger etter at de er ferdige med utdannelsen. I dag har vi ikke nok ledige årsverk og er derfor nødt til å leie inn kapasiteten i stedet. Det er nødvendigvis ikke den optimale løsningen på sikt, skriver han i en epost til Magasinet.

Han skriver at de vurderer alternative muligheter nå, men at årsverksrammen må økes først.

– Derfor driver vi nå en prosess hvor vi ser på muligheter til å styrke vår egen kapasitet, samt gjør en vurdering på å hente tilbake mer av vedlikeholdsoppgavene som er satt ut til industrien. Blir konklusjonen at vi kan gjøre jobben bedre og billigere selv, er målet å kunne øke årsverksrammen, skriver Karlsen.

– Verkstedklubbene har siden 2007 klaget over konsekvensene av årsverksstyringen, og de mener selv å ha dokumentert betydelige innsparinger som er mulige hvis flere ansettes. Hvorfor har denne prosessen tatt så lang tid?

– Jeg er heller ikke fornøyd med praksisen rundt årsverksstyring, da jeg mener ordningen slik den praktiseres er for rigid og gir oss liten fleksibilitet i forhold til bemanning. Vi er fornøyd med at vi nå har klart å øke årsverksrammen for FLO Vedlikehold for å redusere innleiet. Ansettelser pågår i disse dager. I tillegg er vi i ferd med å se på om det er økonomisk fornuftig å gjøre mer vedlikehold selv, skriver Karlsen.

– Klubbene hevder at innleie øker jevnt og trutt, mens FD har gitt beskjed om at innleie skal reduseres til et minimum og at totaløkonomisk styring skal prioriteres. Når vil Forsvarsledelsen gjennomføre en løsning i henhold til FDs instruks?

– Vi vil alltid ha behov for innleie. Oppdragsmengden til verkstedene går i bølger og det er ikke fornuftig å bemanne for toppene. Etter godkjennelse av Forsvarsstaben, og etter hvert enighet med Fellesforbundet om hvordan vi skulle implementere dette, er vi nå i ferd med å erstatte innleid personell med egne ansatte, skriver Karlsen.

Sjefen er enig med klubbene

John Paulsen, sjef ved verkstedene på Haakonsvern, er enig med de ansatte i at økonomistyringa ved verkstedene er håpløs.

– Det er ingen tvil om at den lokale ledelsen opplever situasjonen på samme måte som klubbene. Rasjonaliteten bak systemet er at vi fungerer som butikk og vedlikeholdsvolumet vårt er altfor stort i forhold til antall årsverk. Det er en gammeldags styring, og vi må begynne å styre etter resultater, sier Paulsen.

Han er også bekymret for et svekket fagmiljø ved verkstedene, i tillegg til at vedlikeholdet i omfang er større enn noensinne etter at Forsvaret har kjøpt inn flere nye fregatter. I 2000 arbeidet 675 faglærte i verkstedene, mot 415 nå.

– De nye fartøyene kommer til å ligge til kai, for det finnes ikke nok ressurser til vedlikehold. Vi trenger 200 nye årsverk på faglærtsiden. Ingeniørene er jeg ikke bekymret for, vi tenker bare på gode pensjoner. Men de faglærte risikerer arbeidsledighet, sier Johnsen.

– Vi trenger å få ned gjennomsnittsalder, og det er surt å sende bort lærlinger når vi har så mange flinke, sier Johnsen.

27.04.2011
12:10
16.12.2013 15:58



Mest lest

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Tormod Ytrehus

Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Ole Martin Wold

Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg

Jan-Erik Østlie

SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder

Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.

Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.

Håvard Sæbø

Ingen streik: Dette er den nye lønna til offshoreansatte i oljeservice

– At folk har stått i kampen, er grunnen til at vi har fått det såpass enkelt, mener Silje Klemetvold. Hun og Silje Heide har vært gift siden 2013.

– At folk har stått i kampen, er grunnen til at vi har fått det såpass enkelt, mener Silje Klemetvold. Hun og Silje Heide har vært gift siden 2013.

Håvard Sæbø

Silje og Silje vil skjerme barna: – De trenger ikke vite at ikke alle aksepterer vår familie

Streikevarsel, mangel på tilsette og bygging av nytt bagasjeanlegg på Oslo Lufthamn. Det er fleire grunnar til at reisande kan oppleve forseinkingar på norske flyplassar i sommar.

Streikevarsel, mangel på tilsette og bygging av nytt bagasjeanlegg på Oslo Lufthamn. Det er fleire grunnar til at reisande kan oppleve forseinkingar på norske flyplassar i sommar.

Tormod Ytrehus

I sommar kan det bli meir flykaos. Her er noko av grunnen

Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen. 

Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen. 

Jan-Erik Østlie

Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken: – Jeg har ikke noe annet valg

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

Håvard Sæbø

LO har satt ned foten i krangel om lageransatte

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Anna Granqvist

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?

Hanna Skotheim

Fra 1. juli blir det enklere å bruke lønnstilskudd

Jan-Erik Østlie

LO frykter flere ledige etter rentehopp: – Jeg er bekymret

Voss-anlegget blir nedlagt i løpet av 2022, har Tines konsernstyre besluttet.

Voss-anlegget blir nedlagt i løpet av 2022, har Tines konsernstyre besluttet.

Erlend Angelo

Tine legger ned sitt meieri på Voss: – En trist dag

ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Håvard Sæbø

Per var åpen homofil på arbeidsplassen: – Du måtte regne med kraftig trakassering

Lockout er definert i arbeidstvistloven av 2012.

Lockout er definert i arbeidstvistloven av 2012.

Sissel M. Rasmussen

Her er en kort forklaring på hva lockout er

Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.

Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.

Jan Inge Haga

Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Tormod Ytrehus

Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én

Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.

Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.

Helge Rønning Birkelund

Regjeringen gir inntil 60 milliarder til grønn industri

Hvordan grave en sikker grøft? De regionale verneombudene for bygg og anlegg har laget revidert veileder om dette.

Hvordan grave en sikker grøft? De regionale verneombudene for bygg og anlegg har laget revidert veileder om dette.

Illustrasjon: Lina Raknes

Fire store endringer i det nye lovverket for grøftearbeid

STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)

STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)

nyebilder.no

Lyd og bilde kan forsvinne fra NRK i sommer – mekling denne uka

Debatt

Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.

Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.

Hanna Skotheim

«Debatten om fattigdom er viktig. Så viktig at den må være faktabasert», skriver Nav-veileder


Flere saker