Godsforhandlingene brøt sammen
Nesten 2500 ansatte i nær- og langtransportbransjen kan belage seg på mekling for å få på plass en ny tariffavtale i gods-bransjen.
NTF og YTF ville øke minstelønna for sjåførene. Det fikk de ikke gehør for hos NHO Transport. Det var en av grunnene til at det ble brudd mellom partene i forhandlingene i går kveld.
Sissel M. Rasmussen
res@lomedia.no
Det ble klart da forhandlingene i Næringslivets Hus på Majorstua i Oslo ikke førte fram onsdag kveld. Dermed må NHO Transport møte Transportarbeiderforbundet og Yrkestrafikkforbundet til mekling senere denne måneden.
Hovedkrav
NTF og YTF hadde onsdag formiddag lagt fram konkrete krav overfor arbeidsgiverne, og svaret på de kravene som kom noen timer senere, gjorde at forhandlingene fortsatte utover ettermiddagen og kvelden. Omtrent tre timer før fristen gikk ut ved midnatt i går, ble det imidlertid klart at partene ikke kom til å bli enige i forhandlingene.
– Arbeidsgiverne ville ikke komme oss i møte på våre krav, sier 1. nestleder Lars M. Johnsen til forbundets nettside.
Ifølge Johnsen har hovedkravene i årets oppgjør dreid seg både om lønn og kompetanse.
– Det er viktig å få gjort noe på utvikling av kompetanse hos sjåførene. Det er viktig for seriøsiteten i bransjen, og for rekruttering av sjåfører i framtida, sier Johnsen,
Under renholdere
Han er også skuffet over at arbeidsgiverne heller ikke kom dem i møte i ønsket om å øke minstelønna for sjåførene.
– Sjåføryrket er et lavlønnsyrke der minstelønna ligger under for eksempel renholderne. Dette ville vi gjøre noe med i forhandlingene. Det ville ikke arbeidsgiverne, sier Lars M. Johnsen.
Tidspunkt for mekling er foreløpig ikke fastsatt, men en eventuell streik blant godssjåførene kan tidligst starte 23. mai. Oppgjøret omfatter rundt 1500 medlemmer i NTF og rundt 900 i YTF.