JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Avviser ny yrkesskadeordning

Skal LO støtte forslaget til ny yrkesskadeordning må det legges inn dekning for belastningslidelser. LO krever også utredning om slitasjeskader.

Yrkesskadeordningene har lenge vært modne for forenkling og forbedring. Det såkalte Kjønstadutvalget gikk i 2004 inn for en ren forsikringsbasert ordning. LO ville ha en samordning av regelverket i folketrygdloven og yrkesskadeloven, og at trygdens vedtak skal være bindende for forsikringsselskapene. Da det var stor uenighet blant høringsinstansene, ble nytt lovforslag forsinket.

Arbeids- og inkluderingsdepartementet foreslår nå at yrkesskadeytelsene i folketrygden oppheves, og at det opprettes en egen arbeidsskadeenhet som avgjør om det foreligger en yrkesskade/yrkessykdom. LO er fornøyd med at tanken om en forsikringsbasert ordning er forlatt. Men departementets forslag til forenkling tilfredsstiller ikke LO som underkjenner det i sin høringsuttalelse.

For å akseptere forslaget forutsetter LO er at det allerede ved omleggingen legges inn dekning for belastningslidelser – slik som i Danmark og Sverige. Det må også settes i gang en utredning om slitasjeskader som grunnlag for et lovforslag. Dette forutsettes å være på plass i god tid før LO-kongressen i mai 2009.

Departementets forslag betyr heller ingen forenkling av dagens ordning der skadelidte må forholde seg til to instanser. I tillegg til NAV og forsikringsselskapet kommer arbeidsskadeenheten. LO mener det er flere klare svakheter ved den foreslåtte modellen. Fleksibiliteten i dag der skadelidte har behov for a kontodekning av inntektstap og utgifter, forsvinner. Yrkesskadde kan fortsatt risikere at de tre instansene kommer til ulikt resultat i samme sak.

Et annet sentralt punkt er årsaks- og beviskrav. Erfaringen er at trygdeetaten praktiserer lovverket lempeligere overfor skadelidte enn forsikringsselskapene gjør. LO mener det må være tilstrekkelig at skadelidte påviser å ha vært utsatt for skadelig eksponering i arbeidet og at vedkommende har symptomer som er forenlig med sykdom listet i yrkesskadeforsikringsloven.

Årsaks- og bevisreglene i en ny lov må derfor utformes så klart at situasjonen for skadelidte ikke svekkes.

Yrkesskadeerstatning må være på samme nivå som summen av dagens yrkesskadeytelser fra folketrygden og erstatningen etter yrkesskadeforsikringsloven. Standardutmålingene må justeres i lys av dette og i lys av omlegginger i pensjonssystemet, ifølge LO. Det er også andre urimeligheter i standarderstatningene som må rettes opp, for eksempel at folketrygdens grunnbeløp har vært underregulert.

LO kan ikke akseptere at forvaltningslovens strenge innsynsrett skal gjelde for en ny yrkesskadeordning. Videre er LO skeptisk til å la forsikringsselskapene få en sentral rolle i forberedende saksbehandling. Denne oppgaven bør ivaretas av trygdemyndighetene. I forslaget berøres heller ikke hvem som skal foreta utmålingen av erstatningen. LO mener det bør skje hos arbeidsskadeenheten. Men en eventuell arbeidsskadeenhet bør ikke bli lik Norsk Pasientskadeerstatning der saksbehandlingen tar lang tid og mye annet er bristfeldig.

Departementet tror en omorganisering vil redusere skadelidtes behov for juridisk bistand. LO aksepterer derimot ikke at omleggingen gir innskrenkinger i skadelidtes rettssikkerhet.

nina@lo-media.no

Annonse
Annonse