JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tungvint og tidkrevende arbeid

Dårlig vedlikehold. For få inngangsspor og lastegater. Navet i norsk godstransport mangler smurning.



17.11.2011
14:25
16.12.2013 17:38

Et fullastet godstog glir forbi Joel Göransson. Det har nettopp passert inn gjennom inngangssporet på sørenden av Norges viktigste godsterminal. Før det kan losses, må en skiftemaskin kople seg på togsettet, dra det hele veien gjennom veksel fire, og opp til en av de tretten lastegatene.

– Det blir mye ventetid. Alle togsett som kommer sørfra, må gå gjennom veksel fire. Arbeidet tar mye lenger tid enn det hadde trengt.

Joel Göransson, leder for CargoNet-klubben på Alnabru, står med beina i skulderbreddes avstand og betrakter toget som ruller inn. Det grønne arbeidsantrekket hans er innsmurt i olje etter nattas innsats. Göransson, som jobber for en av de fire operatørene på terminalen, merker godt at den er nedslitt og gammel. Han peker på sørenden som den største flaskehalsen.

– Arbeidet er tungvint og tidkrevende. Flere operatører gjør også at det blir mindre plass, sier han.

Etter Sjursøyaulykka i 2010, ble sporene som ulykkestoget rullet fra, stengt. Det er de fortsatt. Dette har også påvirket måten man arbeider på.

– Jeg mener det er unødvendig at disse sporene fortsatt er stengt. Nå må vi parkere alle de tomme togene på den gamle terminalen. Det blir lengre avstander, sier Göransson.

Dårlig vedlikehold

Göransson er heller ikke fornøyd med vedlikeholdet.

– Det er ikke bra flyt i vedlikeholdsarbeidet. Det er enkle, små ting som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko for de som arbeider her, sier han, og peker i retning av en blottlagt strømkabel som ligger i overflaten.

– Den har ligget der i flere år. Jeg har hatt flere runder med Jernbaneverket om det. Den skal graves ned, men ingenting skjer. Det mangler også lys enkelte steder på terminalen. Da blir det vanskelige arbeidsforhold for de som jobber nattskift. Vi har noen ganger bare måttet legge fra oss arbeidet, og vente til neste dag, sier Göransson. Han mener at vinterberedskapen for snørydning også er et problem for de ansatte.

– Siden det er plassmangel blir store snøhauger liggende igjen ved siden av skinnene etter brøyting. Når en klargjører da skal sjekke togstammen, må han vasse igjennom store snøhauger. Det er både tungt og usikkert, sier han.

Infrastrukturmessige utfordringer

Terminalsjef for CargoNet på Alnabru, Nils Kavli, skulle gjerne sett at opprustningen av Alnabruterminalen begynte allerede i morgen.

– Jernbanetrafikken og miljøet trenger en oppgradering av terminalen så snart som mulig. Vi må ha en terminal som er mer up to date i forhold til det behovet som ligger i markedet. Vi står bare og venter på at noe skal skje. Det er jo Jernbaneverket som er i førersetet mot det politiske miljøet, sier han.

Kavli peker på inngangslinjene og lasteområdene som flaskehalser.

– Når man skal begynne å flytte fem hundre meter lange tog må man trekke de ut i uttrekksspor. Når det er få inngangslinjer oppstår det problemer. Markedet forlanger også at togene helst skal være her på en bestemt tid av døgnet, og da blir det for lite med de tretten lastesporene vi har, sier Kavli, som helst skulle sett en dobling av antall spor. Det kunne økt kapasiteten innenfor kritiske perioder av døgnet.

Må ha stabilitet

Som en av fire operatører på Alnabru, frakter CargoNet årlig en halv million TEU(20-fots containere) gjennom terminalen. Kavli har foreløpig ikke sett den doblingen av gods på bane som Jernbaneverket har estimert frem til 2020. Han mener dette har med fremføringsdyktigheten og stabiliteten å gjøre.

– Kundene vil ha en forutsigbar fraktmetode. Landevei og gummihjul er et godt alternativ for kundene både prismessig og med hensyn til fremføringsdyktighet. Jernbanen konkurrerer bedre på lange strekninger, men da er vi avhengige av at infrastrukturen er på plass, både her og ellers i landet.

Kavli peker på at utnyttelsesgraden på enkelte tog burde vært mye høyere.

– Det er fullt mulig for oss å ta inn flere containere. På noen tog kan utnyttelsesgraden ligge helt nede på 60-70 prosent. Men siden fremføringen er på natten, blir det vanskelig å få til det.

Hva skjer?

Høsten 2008 ble arealene i nord utvidet. Det ble bygd en ny lastegate, mens en annen ble utvidet. Det har senere også blitt gjort en ombygging ankomstområdet. Dette er tiltak som kan karakteriseres som brannslukning i påvente av en mer omfattende utbygging.

Jernbaneverket har utredet et konsept med totalt fire byggetrinn. Det er likevel flere år til byggingen kan starte.

Edvard Andersen, seniorrådgiver i kommunikasjonsavdelingen i Samferdselsdepartementet, sier at Jernbaneverket innen utgangen av 2011 skal utarbeide en utredning med etatens vurderinger og anbefalinger for de ulike temaer som skal underlegges kvalitetssikring.

– Det legges opp til at konsulenten som blir valgt til å kvalitetssikre denne utredningen, vil ta fatt på arbeidet i januar 2012. Det legges opp til at den eksterne kvalitetssikringen skal være ferdig innen 1. mai 2012, skriver Andersen i en epost.

Kvalitetssikringen av ulike forhold knyttet til utbyggingen vil deretter være et viktig innspill i forbindelse med departementets arbeid med Nasjonal transportplan 2014-2023.

Terje Vegem i Jernbaneverket sier at det etter utredningen vil måtte utarbeides planprogram og konsekvensutredning.

– Utbyggingen vil tidligst være i gang etter 2014, sier han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.11.2011
14:25
16.12.2013 17:38



Mest lest

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform


Flere saker