JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nytt fremfor reparasjon

Servicebedrifter har ikke merket finanskrisa. Forbrukerne kjøper nytt fremfor å reparere etter at reklamasjonstida er utgått. Men damesko med stiletthæler repareres.

En rundspørring blant reparasjonsverkstedene til hvitevarer og elektronikk og kontakt med skomaker viser at finanskrisa ikke har gitt merkbare utslag gjennom at forbrukerne reparerer fremfor å kjøpe nytt i større grad enn tidligere.

Utsagnet om at folk reparerer i dårligere tider synes derfor å være aktuelt selv med gammel og mulig ny finanskrise truer.

Damer reparerer sko

– Jeg har ikke merket forskjell, sier skomaker Enzo Grosso på Younsgtorget i Oslo.

– Sko til 200-300 kroner repareres fortsatt ikke, og menn er mindre flinke til å få reparert sine sko enn kvinnene. Derimot er damer påpasselig med å reparere de dyre skoene, slike med stiletthæler og til over 1 000 kroner. Men at kvinner er flinke til å ta vare på skoene sine, har ikke noe med finanskrisa å gjøre, sier Enzo Grosso.

Liten økning for elektronikk

– Vi har merket en liten økning, og flere har nok fått reparert elektroniske gjenstander i sommer og senere fremfor å kjøpe nytt. Men vi har ikke registrert noen merkbar økning, sier serviceansvarlig i Norsk Servicesenter for Elektronikk.

– Dere har med andre ord ikke merket utslag av finanskrisa gjennom økt pågang?

– Det repareres mer i dårlige tider, men vår erfaring er at pågangen ikke har økt vesentlig. Folk ser fjernsyn også i nedgangstider, men de undersøker først om reparasjon er mulig.

– Hva med annen elektronikk?

– Også den noe rimeligere elektronikken ned mot 1 000 kroner repareres i noe større grad enn før, svarer den servicveansvarlige.

Reklamasjonsretten

Servicesjef Gunnar Solberg i det felles serviceverkstedet for hvitevarer til Siemens, Bosch og Goggenau i Oslo sier at selv om forskjellen i pågangen ikke er særlig stor, synes det som om forbrukerne holder på hvitevarene fram til reklamasjonsretten har utløpt, det vil si fem år. Om forbrukerne da bytter ut hvitevarene på grunn av serviceutgifter eller ønsket om fornyelse, skal være usagt.

Annonse
Annonse