JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stor oppslutning om ny klubb

Da Nettbuss vant anbudskonkurransen i Aurskog-området, valgte svært mange ansatte i det tapende selskapet å følge med over til ny arbeidsgiver. De fleste melder seg inn i Norsk Jernbaneforbund.



27.10.2009
13:50
16.12.2013 11:41

oystein@lomedia.no

I 2002 mistet Nettbuss kjøringen i deler av Akershus, men beholdt garasjeanlegget på Bjørkelangen. Verkstedet der har hatt oppdrag både internt i konsernet og for andre, med god lønnsomhet. Fra 1. juli er det igjen oppmøtested for mange av sjåførene.

– Klubben har fått 47 nye medlemmer. Av disse var 18 med i NJF for 7 år siden, da en konkurrent vant rutene, forteller klubbleder Morten Stenby.

Svingningene i medlemstallet er en konsekvens av systemet med anbud. Vinner i 2002 var Norgesbuss, som er medlem av Transportbedriftenes landsforening i NHO. Der har Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) tariffavtalen og forhandlingsretten. Dermed valgte mange overgang til NTF.

Nettbuss er med i Arbeidsgiverforeningen Spekter. Innenfor Spekter-området ”eier” NJF tariffavtalene. Den nye kontrakten varer i syv år. Bestillerselskapet i Oslo og Akershus, Ruter AS, har mulighet til å forlenge avtalen i inntil tre år, ett år av gangen.

På skolebenken.

Bussbransjeavtalen fra 2007 slår fast at sjåførene har rett til etterutdanning fordelt på fire moduler. Denne kompetansehevingen er et av virkemidlene for å nå gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Hver fullført modul gir en lønnsøkning på 1,50 for sjåfører med fagbrev, og 2 kroner for dem uten. Opplæringen gjennomføres på fritida, og hvert trinn inneholder en avsluttende prøve som må være bestått før kronetillegget kommer. På Bjørkelangen kom ikke prosessen i gang før Nettbuss overtok.

– Første modul er stort sett gjennomført nå. Vi skulle gjerne sett at dette gikk raskere, men vi ønsker kvalitet på kompetansehevingen og tar én modul i halvåret, sier Arild Kjempekjenn, leder i Osloforeningen av Bilpersonalets landsråd.

Med den nye klubben har foreningen 391 medlemmer, av disse er 75 nye.

– Netto økning er 25. Yrket har en veldig stor gjennomtrekk, der mange går over til andre jobber. Likevel har vi en god vekst siste året, men verving er et evig prosjekt der alle tillitsvalgte må være med hele veien. Få medlemmer kommer av seg selv, forteller foreningslederen.

Etterslep.

En viktig grunn til at så mange slutter i yrket er lav lønn. Bussbransjeavtalen har som målsetting å bringe sjåførene opp på gjennomsnittlig industriarbeidernivå. Avtalen trer i kraft ved oppstarten av nye kontrakter, og senest 1. april 2012 skal den omfatte alle.

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg deltok også på klubbmøtet, og orienterte om utviklingen hittil og prosessen mot forhandlingene til våren.

De ansatte kan se tilbake på gode resultater i hovedoppgjørene, og elendige mellomoppgjør.

En grunn er at bransjeavtalen ikke inneholder rett til lokale forhandlinger.

Årets resultater for NJF-medlemmer viser tillegg på 2 kroner timen i staten, 4,50 innenfor Arbeidsgiverforeningen Spekter når bussbransjen holdes utenom. I den ble resultatet 1 krone, samt lavlønnstillegget på 1 krone timen til dem under 319 000 kroner i året.

– Å ta igjen etterslepet neste år, blir en stor utfordring, mener Brunborg.

Når lønnsstatistikken kommer i februar, vil den antakelig vise at avstanden til industrien øker.

– Vil andre grupper i forbundet godta at sjåførene skal ha høyere lønnsøkning? Vi må regne med diskusjoner både internt og innad i LO. For eksempel er debatten om likelønnspott for kvinneyrker i offentlig sektor i full gang. Vi har en jobb å gjøre framover, sa Kjell Atle Brunborg til forsamlingen på Bjørkelangen.

Den nystiftede klubben, med underavdeling i Trøgstad, har også medlemmer på verkstedet og i administrasjonen. Alt er ennå ikke på plass, og oktobermøtet ble brukt til å få i gang en festkomité og etablere en velferdskasse. Nytt verneombud måtte også velges.

Nettbuss Lillestrøm har nå 712 ansatte totalt. Selskapet overtok kjøringen i Akershus 1. juli, og satte inn 42 nye kjøretøy med handicap-rampe, informasjonstavler og tilting slik at inngangen får samme høyde som fortauskanten. De har også installert overvåkingskameraer.

Nettbuss Lillestrøm vant tre av seks mulige anbud. Fikk tilbake Aurskog–Trøgstad–Bjørkelangen og beholdt to andre områder.

Tilbudene ble satt opp i tett samarbeid mellom ledelsen og de ansatte. Tillitsvalgte og verneombud ble involvert.

Startet kjøringen 1. juli. Kontrakt på syv år. Ruter AS kan forlenge avtalen i inntil tre år, ett år av gangen.

Fagforbundene er imot anbudskonkurranser, men regner med at systemet består. Har fått sikret de ansattes rettigheter gjennom arbeidsmiljøloven.

13 fylker har til nå tatt i bruk anbud helt eller delvis. Oslo, Akershus og Vestfold har konkurranseutsatt alt.

Pr. april 2009 var 38 prosent av total ruteproduksjon med buss i Norge anbudsutsatt, ifølge Transportbedriftenes landsforening.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.10.2009
13:50
16.12.2013 11:41



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten


Flere saker