JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Reformeres i senk

En evalueringsrapport bekrefter NTL NAVs bekymringer. Den, for mange, uholdbare arbeidssituasjonen undergraver NAV-reformen.

morten.hansen@lomedia.no

Faglige utfordringer, kombinert med mange ulike datasystemer, mye stress og utilstrekkelige ressurser fører til at mange NAV-ansatte utvikler overlevelsesstrategier som kan kollidere med målene i reformen.

Det hevder Knut Fossestøl fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Han er en av forskerne som evaluerer NAV-reformen, og baserer seg på blant annet dybdeintervjuer med ansatte ved 18 NAV-kontorer.

Tidkrevende oppgaver og langsiktig planlegging ofres til fordel for overkommelige oppgaver her og nå. Uholdbar arbeidssituasjon bidrar også til at ansatte oftere fraskriver seg ansvar.

– Hvis disse trekken fester seg, nærmer vi oss etter hvert en situasjon som ligner veldig mye på den reformen var et svar på, advarer Fossestøl.

Staus quo

Hanne Nordhaug i Norsk Tjenestemannslag i NAV (NTL NAV) er ikke overrasket over AFI-forskerens konklusjoner.

– Det var ikke så mye nytt som kom fram. Dette er forhold vi er kjent med etter dialog med våre medlemmer og tillitsvalgte ute, sier Nordhaug,.

Hun konstaterer at Reformen er kommet kort, og at veldig mye gjenstår.

– Mye står på stedet hvil i forhold til å utvikle NAV-kontorene slik det var tenkt. Jeg deler bekymringene til Fossestøl. I det daglige presset de ansatte arbeider under er det ikke satt av tid til å tenke helhetlig overforbrukeren. Det er bekymringsfullt så lenge dette var en av målsetningene med reformen, sier Nordhaug.

Mindre tilfreds

Også brukerne av NAV er bekymret.

I evalueringen av NAV-reformen er det også sett på hvor tilfredse brukerne er med NAV. Resultatene viser at etaten gjennomgående kommer dårligere ut i 2009 enn i 2008.

Det overrasker Nordhaug.

– Jeg hadde ikke forventet en nedgang i tilfredsheten. Det kan være at brukerne har gitt oss litt tid og vært forberedt på litt dårligere sørvis i forbindelse med reformen, men at de nå forventer at alt skal være på plass. Når de så opplever art det ikke er slik blir de misfornøyd, sier Nordhaug.

Hun tror også mediedekningen kan ha innvirkning på folks oppfatning av NAV.

– Medietrykket har vært større det siste året, og det har vært flere negative saker rundt NAV. Det kan ha påvirket folks oppfatning av NAV. I tillegg kan vi ikke se bort fra at den langvarige slitasjen på de ansatte også påvirker brukerne, tror Nordhaug.

På oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet igangsatte Forskningsrådet i 2006 en evaluering av NAV-reformen.

Evalueringen gjennomføres som et større prosjekt ledet av professor Anne Lise Fimreite ved Universitetet i Bergen/Rokkansenteret.

Evalueringen avsluttes i 2013.

Annonse

Flere saker

Annonse

På oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet igangsatte Forskningsrådet i 2006 en evaluering av NAV-reformen.

Evalueringen gjennomføres som et større prosjekt ledet av professor Anne Lise Fimreite ved Universitetet i Bergen/Rokkansenteret.

Evalueringen avsluttes i 2013.