JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Coop kjøper ICA Norge

Coop Norge har inngått avtale om å kjøpe aksjene i ICA Norge for 2,5 milliarder kroner.
- Overtakelsen av Ica Norge er et viktig løft for Coop, sier administrerende direktør Svein Fanebust.

- Overtakelsen av Ica Norge er et viktig løft for Coop, sier administrerende direktør Svein Fanebust.

Ned Alley, NTB scanpix/ANB

frifagbevegelse@lomedia.no

Kjøpet gjelder ICAs dagligvarevirksomhet i Norge, bestående av 553 butikker.

Oppkjøpet forutsetter godkjenning fra Konkurransetilsynet. På landsbasis hadde Coop og ICA Norge ved sist årsskifte en markedsandel på henholdsvis 22,7 prosent og 11,1 prosent.

– Overtakelsen av ICA Norge er et stort og viktig løft for Coop. Det er også den beste løsningen for ansatte, forbrukere og leverandører når situasjonen er slik at ICA avslutter sitt engasjement i Norge, sier administrerende direktør Svein Fanebust i Coop Norge.

Konkurransetilsynet vil vurdere grundig hvilke konsekvenser Coops oppkjøp av ICA Norge vil få for konkurransen i dagligvarebransjen.

– Strukturendringer i dagligvaremarkedet kan få stor betydning for konkurransen og dermed for forbrukerne. Vi vil se på hvordan dette oppkjøpet påvirker konkurransen både nasjonalt og lokalt, sier konkurransedirektør Christine Meyer.

Tilsynet har ennå ikke mottatt en formell melding om oppkjøpet fra kjedene, men har likevel startet saksebehandlingen på bakgrunn av informasjon fra partene.

ICA har gjennom flere år slitt tungt økonomisk i Norge. Matvarekjeden har tidligere forsøkt å få til et innkjøps- og distribusjonssamarbeid med Norgesgruppen, men denne avtalen møtte kraftig motstand hos Konkurransetlsynet. Nå sier ICA Gruoppens konsernsjef Per Strömberg at vaglet sto mellom en betydelig slanking av virksomheten i Norge eller salg.

Også dagens avtale om å selge ICA til Coop betyr at antall aktører i det norske matvaremarkedet blir redusert fra fire til tre store kjeder; Coop, Rema og Norgesgruppen.

(ANB-NTB)

Annonse
Annonse