Vant ingen nye ruter
Posten vant ingen ruter da 16 strekninger for langtransport av post ble lagt ut på anbud. Bring Nettlast ble den store vinneren.
frode.ronning@lomedia.no
Ingen nye ruter for Postens sjåfører. Det ble resultatet etter at Posten i vår la ut 16 strekninger på anbud, blant annet Oslo-Stavanger.
Posten-konsernet la ut rutene på anbud på det åpne markedet, og Postkom hadde håp om at Postens egne sjåfører skulle vinne enkelte av hovedpostgangsrutene.
– Vi hadde størst håp om å kunne vinne Oslo-Stavanger, Bergen-Ålesund og Oslo-Bergen, forteller Erling Wold, regiontillitsvalgt i Transportregion Øst.
Anbudsrunden ble gjennomført på følgende måte:
Før anbudsrunden beregnet Posten selv priser på hvor mye det ville koste å kjøre de ulike strekningene selv, og disse prisene ble sendt ut med anbudsutlysinga. Deretter ble rutene lagt ut på anbud. De eksterne selskapene måtte gi en pris som lå lavere Postens egne priser, hvis de skulle bli tatt med i betraktning.
Vant ingen
Da anbudsrunden var avsluttet, hadde Bring Nettlast vunnet de aller fleste rutene. Selskapet er heleid av Posten. Suldal Transport vant noen avganger Oslo-Bergen t/r og Oslo-Stavanger t/r, mens Bring Logistics vant ruta Oslo-Førde.
Det har skapt noe frustrasjon og skuffelse internt blant de ansatte at Posten ikke vant noen av rutene. Men Wold peker på at Posten ikke tidligere kjørte noen av disse rutene selv.
– Vi vant ikke noe i denne runden, men vi har heller ikke tapt noe, sier Wold.
God avtale
Samtidig gjør han oppmerksom på at Postkoms tariffavtale er blant de beste i bransjen.
– Mye av årsaken til at vi har vansker med å vinne fram i konkurransen denne gangen, skyldes nok at mange av disse rutene kjøres om natta. Og vi har en tariffavtale der vi ser differansen i pris mellom oss og de som er blitt tildelt ruter, øker med mange nattimer, sier Wold.
Han understreker at Posten selv vanligvis er fullt ut konkurransedyktige på denne type kjøring, men med mange nattimer er det en utfordring å være konkurransedyktige i forhold til andre på pris.
– Uansett er det ikke vilje i Postkom til å forringe lønns- og arbeidsvilkår, påpeker Wold.
Ny runde
Underveis i anbudsrunden dukket det opp et problem som har skapt noe uro i Postkom. Da rutene ble fordelt første gang - i juni - hadde posten vunnet ruta Bergen-Ålesund. Men et selskap/tilbyder klaget på tildelingskriterier. Dermed måtte Posten åpne hele anbudskonkurransen igjen.
I neste runde kom det inn et nytt tilbud på Bergen-Ålesund, som var lavere enn Postens pris. Dermed tapte Posten den eneste strekningen man vant i første runde.
– Ryddig anbud
Erling Wold synes anbudene har vært gjennomført på en ryddig måte.
Han minner om at Posten har satt hovedpostgangsstrekningene ut på anbud helt i mange. Men han liker ikke anbud.
– Jeg er ikke glad i anbud, og jeg skulle gjerne sett at vi kjørte alle strekningene selv, sier Wold. Ingen er vel glad i at arbeidsplassen blir anbudsutsatt med jevne mellomrom. Selv om vi ikke vant noe nå, tapte vi heller ingen ting, og vi må se på om vi kan gjøre noe annerledes for å «rekke opp» i kommende runder.
Posten kjører selv vel 70 prosent av alle strekningene som går med bil. Resten kjøres av eksterne.
Wold forteller at de lange rutene er attraktive, selv om de ofte går på natta.
– Mange som kjører disse rutene har fagbrev, og det er lavt sykefravær, sier Wold.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin