Bussjåførene må sikres representasjon hos sin reelle arbeidsgiver
LOs fylkeskonferanse i Rogaland krever at ansattes representanter i Tide Buss og Boreal Transport må sikres representasjon i styret hos oppdragsgiveren Kolumbus. Dette er nødvendig da oppdragsgiver agerer som arbeidsgiver. Uten ansattes representasjon blir det umulig å drive kollektivtransport på en rasjonell måte
Ole Palmstrøm
I Rogaland eier og drifter Kolumbus billettsystemet. De har i anbudet nesten i detalj bestemt bussenes utforming og utstyrsnivå. De har bestemt rutetraseene og rutetidene. Rutetider som er umulig å gjennomføre uten at sjåførene må bryte fartsgrensene. De eier og drifter hvile- og sanitæranleggene sjåførene benytter. De står som bestiller av stoppestedene bussene benytter, og alt for ofte på en slik måte at det ikke er mulig å komme inntil fortauskanten, slik at barnevogner, rullestoler og eldre enkelt kan komme om bord. Kolumbus er også part i utforming av nye veitraseer bussene benytter. Også her opplever sjåførene at nyanlegg har for trange rundkjøringer, for knappe svinger, feil utformede fartsdumper og veimerking som det ikke er mulig å følge. Kolumbus har mulighet til å følge den enkelte buss online og i sanntid. De kan følge den enkelte sjåførs billettinntekter, som hvert år beløper seg til sekssifrede beløp. LOs fylkeskonferanse i Rogaland mener kort sagt at det er Kolumbus som er den reelle arbeidsgiveren.