JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jubler over vekst for lokal mat

For tredje år på rad er omsetningsveksten større for lokal mat enn for øvrig mat og drikke.

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Det er gledelig at vi i Norge går fra bare å ha fokus på lavprismat til at stadig flere vil ha lokale matspesialiteter med unik historie og egenart, sier, landbruks- og matminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Hver høst de siste tre årene har Matmerk og Nielsen Scantrack målt omsetningen av lokal mat og matspesialiteter, og veksten er hvert år større enn for mat og drikke generelt.

– Les også: Lokalmat i skuddet

I 2010 var veksten for lokal mat 7,3 prosent mot 3,5 prosent vekst for gjennomsnittet av mat og drikke i dagligvarebransjen. I 2011 var tallene henholdsvis 13 og 4 prosent, mens lokal mat det siste året har hatt 6,7 prosent vekst mot 5 prosent for mat og drikke totalt.

– Nordmenn er stadig mer stolte av egen matkultur. Men denne veksten hadde vi ikke sett uten et landbruk i hele landet. Da hadde vi for eksempel ikke hatt Lofotlam, som har fått en beskyttet betegnelse, sier statsråden.

Han mener veksten innen lokal mat er et resultat av en målbevisst landbrukspolitikk, ikke minst gjennom lokalmatprogrammet.

– Les også: Brekk satser på brennevin

– Blir du inspirert til ytterlige påslag i importtollen?

– Det er avgjørende å ha et tollvern hvis vi skal ha et landbruk i hele landet. Lokal matproduksjon springer ut av det tradisjonelle landbruket, sier Slagsvold Vedum.

I tiden som kommer lover han et tett fokus på maktforholdene i dagligvarebransjen for å sikre en enda større bredde av produkter i hyllene.

– Det blåser en lun fønvind med interesse for lokalmat over landet, konstaterer adm. dir Nina Sundqvist i Matmerk.

– En hel verdikjede drar i samme retning. Det syder blant norske bønder og matforedlere som virkelig ønsker å satse på nisjemat og spesialiteter. Det er større fokus på dette både innen hotell, restaurant og dagligvarehandel. Sist, men ikke minst, vi forbrukere begynner å bli lei det evinnelige fokuset på pris, vi vil ha mat med sjel. Kanskje ser vi et gryende opprør mot at saksa har blitt det viktigste kjøkkenredskapet, og tar kniven tilbake, avrunder Sundqvist. (ANB)

Annonse
Annonse