JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnearbeiderne i Drammen mister arbeidet sitt neste år

– Årlig vil vi spare fra noen hundre tusen til en million per båt som anløper hvert år ved ikke å leie inn havnearbeidene fra administrasjonskontoret, sier havnedirektør Einar Olsen.
Leder for havnearbeiderne i Drammen, Tommy Mangrud, er usikker på hva fremtiden bringer nå som Drammen Havn vil inngå avtaler om eksklusivitet med flere av operatørene på havna.

Leder for havnearbeiderne i Drammen, Tommy Mangrud, er usikker på hva fremtiden bringer nå som Drammen Havn vil inngå avtaler om eksklusivitet med flere av operatørene på havna.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Foreløpig er det snakk om at de to operatørene Green Carrier og Motorships i Drammen vil få en avtale om eksklusiv rett til bruk av sin del av havna. NHO mener arbeidsrettsdommen som kom 8. oktober 2014 gjør at operatørene dermed ikke trenger å bruke de registrerte havnearbeiderne til å losse og laste skip. I stedet kan man benytte egne ansatte.

Følger trenden

– Dette er noe det snakkes om i hele Havne-Norge nå, og som vi har fanget opp. Det er ikke slik at vi går i bresjen for denne utviklingen, men det er riktig å følge trenden dersom vi skal være effektive og kunne levere gunstige priser, sier havnedirektør i Drammen Havn, Einar Olsen til Transportarbeideren.

På et styremøte nylig ble eksklusivitetsavtaler dikskutert.

– Vi redegjorde for hvordan vi tenker, og advokat Thor Christian Hansteen fra NHO fortalte om status og de avtalene som allerede var inngått i andre havner. Styret syntes det hørtes fornuftig ut, og ga administrasjonen mandat til å inngå slike avtaler her i Drammen, sier Olsen.

Arbeidet med dette vil starte rett over nyåret, og havnedirektøren legger ikke skjul på at den viktigste grunnen til omleggingen er økonomi.

– Vi har kikket litt på det og ser at vi kan spare vesentlige beløp på hvert eneste skip. Årlig dreier det seg om fra noen hundre tusen kroner til rundt en millon kroner per skip, sier han.

HAVNEARBEIDERNERNE I FREDRIKSTAD MISTER JOBBEN

Åpen prosess

Olsen påpeker at det ikke er inngått noen eksklusivitetsavtaler ennå.

– De første som har ytret ønske om dette er Green Carrier og Motorships, men det kan også bli flere operatører med slike avtaler, understreker han.

Fredag var det allmøte med bryggearbeiderne i Drammen, og er det opp til havnedirektøren vil de fortsette å losse og laste skipene i havna.

– Vi er opptatt av å kjøre en veldig åpen prosess, og både håper og planlegger for at havnearbeiderne skal få tilbudt jobb i de selskapene som skal losse- og laste, sier han.

Akkurat det frister ikke veldig, skal man tro Tommy Mangrud, leder for havnearbeiderne i Drammen.

– Stemninga for det er dårlig. Flere av oss jobbet for dem tidligere, men vi sluttet der av en grunn, sier Mangrud.

Allmøtet som Olsen snakket om, ga ifølge Mangrud heller ikke mye svar.

– Vi vet ikke hva som skjer med oss. Vi stilte masse spørsmål, men fikk bare svar at så langt var de ikke kommet i prosessen ennå, sukker Mangrud oppgitt.

Følg FriFagbevegelse på Facebook og Twitter

Politikermøter

Sjauerne i Drammen har derimot ikke tenkt å vente på å se hva som eventuelt skjer. De har allerede vært i kontakt med stortingsrepresentant og tidligere ordfører i Drammen, Lise Christoffersen fra Arbeiderpartiet for å få hjelp.

– Vi har også snakket med Masud Gharahkhani som er gruppeleder for Arbeiderpartiet i Drammen og sitter i havnestyret. Ham skal vi ha et møte med rett over nyttår, avslører Tommy Mangrud.

Selv om slike eksklusivitetsavtaler har blitt inngått både i Oslo og Fredrikstad tidligere, var avgjørelsen uventet.

– Operatørene som var mest forbanna på hvordan Holship holdt på her, gjør nå nesten akkurat det samme selv. Derfor er jeg overraska, sier Tommy Mangrud.

Få vårt nyhetsbrev

Vi vet ikke hva som skjer med oss.

Tommy Mangrud, leder for havnearbeiderne i Drammen

Annonse
Annonse