JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hjelper deg å bytte bank

Finansportalen.no lanserte onsdag en egen bytt bankfunksjon som skal styrke godtfolk i møte med banken.

Tiltaket har fått den talende betegnelsen Bytt Bank og lanseres med to statsråders velsignelse.

Ikke så rart at det nye verktøyet ble presentert med både finansminister Kristin Halvorsen (SV) og forbrukerminister Anniken Huitfeldt (Ap) applauderende til stede: Bare i år støttes finansportalen.no med over 12 millioner statlige kroner.

– Vi ønsker oss mye mer opplyste og kritiske kunder når det gjelder banksektoren. Det er mange som prøver å være økonomisk bevisste og som går på salg og handler på tilbud for å spare noen kroner. Men det kan være tusenvis av kroner å spare på å være en opplyst og kritisk bankkunde, sier Halvorsen til NTB.

Mange har sperrer

– Er det en offentlig oppgave å gå inn på dette?

– Ja, det er det, slår statsråden fast.

Hun sier at mange har sperrer når de står overfor mer enn tre tall.

– De føler seg veldig usikre og stoler altfor mye på banken og rådene de får der. Da vil Bytt Bank være til stor hjelp, mener statsråden.

Hun erkjenner at bankbytte i disse krisetider kan være vanskeligere enn ellers, men likevel er det viktig at man vet hvordan man gjør det og kjenner til hvilke betingelser man kan få i andre banker.

– Ditt inntrykk av hvordan næringen selv stiller seg?

– De bidrar jo frivillig med alle disse opplysninger som nå ligger på Finansportalen, og det er helt avgjørende for at dette skal virke. Hvis ikke, har man ikke noen banker å sammenligne med. Så de har vært opptatt av - og jeg er helt sikker på at det er de tjent med også - å ha mer opplyste og kritiske kunder framover, sier statsråden.

Senker terskelen

Også forbrukerdirektør Randi Flesland mener dette er et meget viktig forbrukertiltak. Det bidrar med å senke terskelen for folk som syns det er komplisert å bytte bank.

– Finansportalen har eksistert siden 1. mai i fjor, og gir forbrukerne informasjon om banktjenestene. Bytt bank er et verktøy for å hjelpe dem til å forhandle med egen bank eller med ny bank hvis de faktisk ønsker å bytte bank, sier forbrukerdirektøren.

Nå varsler hun en lignende portalfunksjon for forsikringstjenester, men vil ikke si når.

Arne Skauge, direktør i Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH), hevder overfor NTB at næringen har støttet prosjektet hele tiden.

– På en måte er dette et skritt videre også i den eksterne kundebehandlingen, sier Skauge. Han er litt nølende på spørsmål om det har vært betenkeligheter innen næringen for dette initiativet.

– Å anvende mer moderne teknologi betyr at vi blir mer effektive og billigere, svarer han diplomatisk.

– Kan dette føre til at banknæringen skjerper seg i sin kundebehandling?

– Mer konkurranse betyr at leverandørene må stå på tå hev, svarer den tidligere finansministeren. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse