Kroken på døra for Postens bilverksted
I april neste år er det kroken på døra for Postens bilverksted på Alnabru i Oslo med sine 31 ansatte. For John-Erik Nohr betyr det slutten på nesten 40 års tjeneste.
may.berg@lomedia.no
– Jeg har jobba her i 39 år, og har hørt om nedleggingsplaner mange ganger, uten at det har blitt noe av. Så jeg har vel ikke egentlig tatt det helt på alvor, sier Nohr sørgmodig.
Han er formann på opprettings- og lakkeringsavdelingen. Fra kontoret hans er det utsikt til verkstedhallen og røde postbiler som er inne til oppretting etter å ha fått seg en trøkk i trafikken.
Ellers er det liten aktivitet i det store verkstedlokalet. En personbil inne til service står med åpent panser. Noen politibiler og postbiler her og der. En og annen bilmekaniker kommer og hilser på når tillitsvalgt Erling Wold kommer innom.
Stemningen er nedtrykt. 31 mann kommer til å miste jobben når verkstedet legges ned om et halvt års tid.
Underskudd.
Med en omsetning på 30 millioner kroner i året, og kostnader på 40 millioner, har verkstedet vært et underskuddsforetak de senere årene.
Verkstedet har etter hvert blitt fratatt stadig flere oppgaver, ettersom Posten har gått fra å eie til å lease biler.
Disse bilene får ikke Postens egne mekanikere lov til å røre, med unntak av å rette ut bulker og bytte ut et blinklys eller lignende.
– Verkstedet har fått inntektsgrunnlaget revet bort. De eksterne kundene er ikke mange nok til å dekke opp for dette bortfallet, konstaterer Erling Wold.
Det er mange år siden Posten definerte hva som skulle være bedriftens kjerneområde, og verksteddrift hører definitivt ikke med. Ifølge Wold er det mer enn ti år siden man begynte å snakke om å legge ned verkstedet.
– Jeg vil si at verkstedet nærmest har fått leve sitt eget liv de senere årene, med meget varierende grad av ledelse, sier han.
Wold sier han erkjenner at Posten har gode argumenter for å legge ned verkstedet, men beklager likevel avgjørelsen.
To-tre stillinger på Robsrud.
Når verkstedet legges ned neste år, er det meningen å beholde en såkalt "quick rep"-funksjon med ca to til tre årsverk som skal legges til den nye terminalen på Robsrud.
Alle øvrige tjenester skal kjøpes i markedet, med minst like god kvalitet og fleksibilitet, ifølge Posten.
De to-tre stillingene som blir igjen på Robsrud for å ta seg av småreparasjoner er ingen drømmejobb for bilmekanikere.
– Det kan nok være en ok jobb, men du er død som mekaniker i løpet av kort tid, fastslår Rune Olsen. Han er ansatt på lastebilavdelingen, som ikke lenger har noen lastebiler å reparere.
39-åringen håper på en ryddig prosess, og at de får all nødvendig informasjon og bistand for å kunne ta avgjørelser om egen framtid. Om mulighetene for sluttpakke, for eksempel.
Hans Askerud (37) jobbet på verkstedet i tre-fire år på 90-tallet. I desember i fjor var han tilbake. Han hadde stiftet familie, og så fordelene med å ha ordnet arbeidstid.
– Det var ikke så lurt. Nå er det bare å se seg om etter ny jobb. Det virker ikke som det er veldig enkelt, men vi får se, sier han nøkternt.
Nasrollah Mashhadikazem (50) er bekymret for framtida, selv om han har fagbrev både fra Norge og Iran.
– Jeg tror ikke jeg får meg ny jobb, sier han.
Bistand fra Postkom.
Posten Norge og Postkom har en omstillingsavtale som regulerer hvordan nedbemanninger skal foregå.
– Postkom skal bistå de ansatte på verkstedet, og vi skal gjøre vårt for at de som ønsker å bli igjen i Posten, skal få anledning til det. De eldste, som så å si har et skjebnefellesskap med Posten, skal vi finne løsninger for slik at de ikke detter ut i ledighet. Så får Posten betale ut de yngre, sier forbundssekretær Håvard Sivertsen.
Omstillingsavtalen omfatter særlige tiltak for overtallige i alderen 52-62 år. Jo eldre, desto sterkere beskyttelse. Fast ansatte som er fylt 59 år og har minst ti år i bedriften, skal ikke sies opp.
Sluttvederlag er et av virkemidlene som står til rådighet i forbindelse med nedbemanning. Sluttvederlag kan gis fast ansatte som blir overtallige og som Posten ikke har annet "passende arbeid" å tilby. Størrelsen på sluttvederlaget avhenger av hvor lang tjenestetida har vært.
Sivertsen påpeker at det er lettere å finne en ny jobb i Posten til et postbud enn til en bilmekaniker. Så de som vil bli i Posten, må finne seg i å bytte yrke. Han viser til at enkelte har vært sjåfører før de kom til bilverkstedet, og kan vende tilbake til sjåføryrket.
– Ellers finnes det en del postjobber som ikke krever mye kompetanse, som de vil kunne få tilbud om, sier Sivertsen.
Begynte som 17-åring.
John-Erik Nohr var 17 år da han begynte i lære på verkstedet, som den gang holdt til i de gamle lokalene i Konowsgate. Han fulgte i far og bestefars fotspor. Begge jobbet i Posten, faren som postbud.
Den gang hadde verkstedet en stor snekkeravdeling, som for lengst er nedlagt. Da verkstedet flyttet til dagens lokaler på Alnabru først på 90-tallet, var han tillitsvalgt.
Nohr er formann på opprettings- og lakkeringsavdelingen, som han mener absolutt har livets rett.
– Her har vi mer enn nok å gjøre med å rette opp skader på postbiler. Vi kunne godt hatt jobb til en ekstra mann, sier Nohr.
Han tror det kommer til å bli en overgang for Posten å klare seg uten eget bilverksted.
– Vi slipper jo alt vi har i hendene og rykker ut når det er behov. Hva skjer hvis det ryker et løftebord på en lastebil på vei med post og man ikke har egne folk å ringe etter, spør Nohr.
Han håper inderlig at han skal få lov til å avslutte yrkeslivet sitt i Posten.
– Det er rart med det, jeg er nærmest født og oppvokst her, sier han.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin