JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kroken på døra for Postens bilverksted

I april neste år er det kroken på døra for Postens bilverksted på Alnabru i Oslo med sine 31 ansatte. For John-Erik Nohr betyr det slutten på nesten 40 års tjeneste.



21.09.2009
07:00
16.12.2013 11:14

may.berg@lomedia.no

– Jeg har jobba her i 39 år, og har hørt om nedleggingsplaner mange ganger, uten at det har blitt noe av. Så jeg har vel ikke egentlig tatt det helt på alvor, sier Nohr sørgmodig.

Han er formann på opprettings- og lakkeringsavdelingen. Fra kontoret hans er det utsikt til verkstedhallen og røde postbiler som er inne til oppretting etter å ha fått seg en trøkk i trafikken.

Ellers er det liten aktivitet i det store verkstedlokalet. En personbil inne til service står med åpent panser. Noen politibiler og postbiler her og der. En og annen bilmekaniker kommer og hilser på når tillitsvalgt Erling Wold kommer innom.

Stemningen er nedtrykt. 31 mann kommer til å miste jobben når verkstedet legges ned om et halvt års tid.

Underskudd.

Med en omsetning på 30 millioner kroner i året, og kostnader på 40 millioner, har verkstedet vært et underskuddsforetak de senere årene.

Verkstedet har etter hvert blitt fratatt stadig flere oppgaver, ettersom Posten har gått fra å eie til å lease biler.

Disse bilene får ikke Postens egne mekanikere lov til å røre, med unntak av å rette ut bulker og bytte ut et blinklys eller lignende.

– Verkstedet har fått inntektsgrunnlaget revet bort. De eksterne kundene er ikke mange nok til å dekke opp for dette bortfallet, konstaterer Erling Wold.

Det er mange år siden Posten definerte hva som skulle være bedriftens kjerneområde, og verksteddrift hører definitivt ikke med. Ifølge Wold er det mer enn ti år siden man begynte å snakke om å legge ned verkstedet.

– Jeg vil si at verkstedet nærmest har fått leve sitt eget liv de senere årene, med meget varierende grad av ledelse, sier han.

Wold sier han erkjenner at Posten har gode argumenter for å legge ned verkstedet, men beklager likevel avgjørelsen.

To-tre stillinger på Robsrud.

Når verkstedet legges ned neste år, er det meningen å beholde en såkalt "quick rep"-funksjon med ca to til tre årsverk som skal legges til den nye terminalen på Robsrud.

Alle øvrige tjenester skal kjøpes i markedet, med minst like god kvalitet og fleksibilitet, ifølge Posten.

De to-tre stillingene som blir igjen på Robsrud for å ta seg av småreparasjoner er ingen drømmejobb for bilmekanikere.

– Det kan nok være en ok jobb, men du er død som mekaniker i løpet av kort tid, fastslår Rune Olsen. Han er ansatt på lastebilavdelingen, som ikke lenger har noen lastebiler å reparere.

39-åringen håper på en ryddig prosess, og at de får all nødvendig informasjon og bistand for å kunne ta avgjørelser om egen framtid. Om mulighetene for sluttpakke, for eksempel.

Hans Askerud (37) jobbet på verkstedet i tre-fire år på 90-tallet. I desember i fjor var han tilbake. Han hadde stiftet familie, og så fordelene med å ha ordnet arbeidstid.

– Det var ikke så lurt. Nå er det bare å se seg om etter ny jobb. Det virker ikke som det er veldig enkelt, men vi får se, sier han nøkternt.

Nasrollah Mashhadikazem (50) er bekymret for framtida, selv om han har fagbrev både fra Norge og Iran.

– Jeg tror ikke jeg får meg ny jobb, sier han.

Bistand fra Postkom.

Posten Norge og Postkom har en omstillingsavtale som regulerer hvordan nedbemanninger skal foregå.

– Postkom skal bistå de ansatte på verkstedet, og vi skal gjøre vårt for at de som ønsker å bli igjen i Posten, skal få anledning til det. De eldste, som så å si har et skjebnefellesskap med Posten, skal vi finne løsninger for slik at de ikke detter ut i ledighet. Så får Posten betale ut de yngre, sier forbundssekretær Håvard Sivertsen.

Omstillingsavtalen omfatter særlige tiltak for overtallige i alderen 52-62 år. Jo eldre, desto sterkere beskyttelse. Fast ansatte som er fylt 59 år og har minst ti år i bedriften, skal ikke sies opp.

Sluttvederlag er et av virkemidlene som står til rådighet i forbindelse med nedbemanning. Sluttvederlag kan gis fast ansatte som blir overtallige og som Posten ikke har annet "passende arbeid" å tilby. Størrelsen på sluttvederlaget avhenger av hvor lang tjenestetida har vært.

Sivertsen påpeker at det er lettere å finne en ny jobb i Posten til et postbud enn til en bilmekaniker. Så de som vil bli i Posten, må finne seg i å bytte yrke. Han viser til at enkelte har vært sjåfører før de kom til bilverkstedet, og kan vende tilbake til sjåføryrket.

– Ellers finnes det en del postjobber som ikke krever mye kompetanse, som de vil kunne få tilbud om, sier Sivertsen.

Begynte som 17-åring.

John-Erik Nohr var 17 år da han begynte i lære på verkstedet, som den gang holdt til i de gamle lokalene i Konowsgate. Han fulgte i far og bestefars fotspor. Begge jobbet i Posten, faren som postbud.

Den gang hadde verkstedet en stor snekkeravdeling, som for lengst er nedlagt. Da verkstedet flyttet til dagens lokaler på Alnabru først på 90-tallet, var han tillitsvalgt.

Nohr er formann på opprettings- og lakkeringsavdelingen, som han mener absolutt har livets rett.

– Her har vi mer enn nok å gjøre med å rette opp skader på postbiler. Vi kunne godt hatt jobb til en ekstra mann, sier Nohr.

Han tror det kommer til å bli en overgang for Posten å klare seg uten eget bilverksted.

– Vi slipper jo alt vi har i hendene og rykker ut når det er behov. Hva skjer hvis det ryker et løftebord på en lastebil på vei med post og man ikke har egne folk å ringe etter, spør Nohr.

Han håper inderlig at han skal få lov til å avslutte yrkeslivet sitt i Posten.

– Det er rart med det, jeg er nærmest født og oppvokst her, sier han.

21.09.2009
07:00
16.12.2013 11:14



Mest lest

Sissel Tronstad får en mye mer usikker framtid nå som anlegget på Elverum legges ned.

Sissel Tronstad får en mye mer usikker framtid nå som anlegget på Elverum legges ned.

Martin Guttormsen Slørdal

Alenemamma Sissel mister jobben når Nortura legger ned

Fafo-forsker Åsmund Arup Seip mener at streik i offentlig sektor først og fremst er en meningsytring. Han tror at KS og Staten etter tre måneder med lærerstreik har fått med seg det lærerne mener.

Fafo-forsker Åsmund Arup Seip mener at streik i offentlig sektor først og fremst er en meningsytring. Han tror at KS og Staten etter tre måneder med lærerstreik har fått med seg det lærerne mener.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Er streikeretten til lærerne under angrep? Nei, mener Fafo-forsker

SPORLØS: Finn Arctander var på sykkeltur med kona da hun forsvant.

SPORLØS: Finn Arctander var på sykkeltur med kona da hun forsvant.

Kathrine Geard

Finn (75) snudde ryggen til kona et øyeblikk. Det ble starten på en enorm leteaksjon

Didrik Hovind og hans mor Jorun koser seg ombord.

Didrik Hovind og hans mor Jorun koser seg ombord.

privat

Didrik valgte båt over hus. Men hva ser forsikringa på som et hjem?

Mange under 30 år sliter med å få fotfeste i arbeidslivet.

Mange under 30 år sliter med å få fotfeste i arbeidslivet.

Hanna Skotheim

LO slår alarm: 100.000 under 30 år har verken jobb eller utdannelse

Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal går til frontalangrep mot LO og KS etter at lærerne tapte konflikten.

Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal går til frontalangrep mot LO og KS etter at lærerne tapte konflikten.

Leif Martin Kirknes

LO er del av en allianse mot lærerne, påstår Handal. Se hva LOs nestleder svarer

BAKSMELL: Lærlinger og arbeidsinnvandrere er blant gruppene som kan måtte punge ut når Skatteetaten har sett på boligpraksisen.

BAKSMELL: Lærlinger og arbeidsinnvandrere er blant gruppene som kan måtte punge ut når Skatteetaten har sett på boligpraksisen.

Colourbox

Advokat: Vanlige folk kan få skattesmell for pendlerboliger

Bussene i Litauens hovedstad, Vilnius, kan stoppe å gå når bussjåførene begynner å streike mandag 3. oktober.

Bussene i Litauens hovedstad, Vilnius, kan stoppe å gå når bussjåførene begynner å streike mandag 3. oktober.

By Pofka - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=80178549

Busstreik i Litauen: Sjåfører truer med å reise til Norge

Mette Walker, leder i Skolenes Landsforbund, er kjempeskuffet etter at regjeringen stoppet lærerstreiken med tvungen lønnsnemnd.

Mette Walker, leder i Skolenes Landsforbund, er kjempeskuffet etter at regjeringen stoppet lærerstreiken med tvungen lønnsnemnd.

Sidsel Valum

Lærerne må tilbake på jobb. SL frykter streikeretten er truet

MEDBESTEMMELSE: Den nye tariffavtalen skal gi bedre vern av fritida til de ansatte.

MEDBESTEMMELSE: Den nye tariffavtalen skal gi bedre vern av fritida til de ansatte.

Christine Skårberg Dahl

Slik blir den nye lønna for energimontører i kommunale kraft- og nettselskap

Ingun Alette Mæhlum

Dilani (34) og familien har vært innestengt i kirka i åtte år

To av hagens besøkende sover fra Fontene kommer og drar igjen. Han ene har fått et pledd over seg.

To av hagens besøkende sover fra Fontene kommer og drar igjen. Han ene har fått et pledd over seg.

Hanna Skotheim

Hagen til rusavhengige kan forsvinne: – Hvis jeg sovner, vet jeg at noen passer på

RÅD: Stortingsrepresentant Trine Lise Sundnes (Ap) har klare råd til kommuner med mange ansatte i små stillinger: – Begynn nå med å ansette i 100-prosentstillinger for å få ned merarbeidet og innleiebruken. Loven kommer til å bli endret, det er ingen grunn til å vente, fastslår den tidligere fagforeningslederen i Handel og Kontor.

RÅD: Stortingsrepresentant Trine Lise Sundnes (Ap) har klare råd til kommuner med mange ansatte i små stillinger: – Begynn nå med å ansette i 100-prosentstillinger for å få ned merarbeidet og innleiebruken. Loven kommer til å bli endret, det er ingen grunn til å vente, fastslår den tidligere fagforeningslederen i Handel og Kontor.

Jan-Erik Østlie

Mot storseier for fagbevegelsen: Nå kan retten til heltid bli lovfestet

Kunnskapsminister Tonje Brenna innrømmet at det har vært krevende for henne personlig å være taus gjennom streiken.

Kunnskapsminister Tonje Brenna innrømmet at det har vært krevende for henne personlig å være taus gjennom streiken.

Sidsel Valum

– Tvungen lønnsnemnd er også et nederlag for meg, sier kunnskapsministeren

TØFFE TIDER: Kriminalomsorgen er midt i et langtrukkent strømsjokk som bare ser ut til å fortsette.

TØFFE TIDER: Kriminalomsorgen er midt i et langtrukkent strømsjokk som bare ser ut til å fortsette.

Colourbox

Kriminalomsorgen fikk 50 millioner sist høst. Nå går alt til strømregninga

– Det er veldig tidlig, og jeg tror ikke jeg har vært med på det noen gang, sier LO Stat-nestleder Lise Olsen.

– Det er veldig tidlig, og jeg tror ikke jeg har vært med på det noen gang, sier LO Stat-nestleder Lise Olsen.

Ole Palmstrøm

Spekter-oppgjøret er ferdig – mye tidligere enn vanlig

Sjeføkonom Roger Bjørnstad i LO mener at Norges Banks rentehevinger fører til unødig høy ledighet.

Sjeføkonom Roger Bjørnstad i LO mener at Norges Banks rentehevinger fører til unødig høy ledighet.

Jan-Erik Østlie

Norsk økonomi er ved et vippepunkt, mener LOs sjeføkonom

Arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap)

Arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap)

Håvard Sæbø

Lærerstreiken kan være over i kveld. Arbeidsministeren kaller inn lærerne og KS umiddelbart

Kommentar

Hvis det hadde vært maksimalgrense på 12 år, ville Jens Stoltenberg ikke ha blitt statsminister i 2005. Og Erna Solberg ville for lengst ha vært ute av politikken i 2013, skriver Kjell Werner.

Hvis det hadde vært maksimalgrense på 12 år, ville Jens Stoltenberg ikke ha blitt statsminister i 2005. Og Erna Solberg ville for lengst ha vært ute av politikken i 2013, skriver Kjell Werner.

Vidar Ruud, ANB

«Hva ville ha blitt alternativene til Jens og Erna?»

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen skal legge fram både en handlingsplan mot sosial dumping i hele arbeidslivet. I tillegg kommer en egen handlingsplan mot sosial ddumping innen transportbransjen

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen skal legge fram både en handlingsplan mot sosial dumping i hele arbeidslivet. I tillegg kommer en egen handlingsplan mot sosial ddumping innen transportbransjen

Håvard Sæbø

Regjeringen trapper opp kampen mot sosial dumping: Her er det som skal fremover


Flere saker