JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Det handler om styrke

Forhandlinger om lønn handler om styrke. En rekke klubber har rett til lokale forhandligner, men bruker ikke mulighetene. Her har fagbevegelsen mye å gå på.



11.11.2009
13:16
16.12.2013 11:49

stig.christensen@lomedia.no

Fagbevegelsen befinner seg i en oppkjøringsfase foran hovedoppgjøret til neste år. Et fornyet solidaritetsalternativ er lansert av LO-lederen, og klubber og fagforeninger diskuterer krav, og sender dem videre til forbundet. LOs samlede krav pleier å bli fastsatt på et representantskapsmøte i begynnelsen av februar. Men flere fagblader har i det siste fokusert på det store spørsmålet om lokale forhandlinger. Mange bruker denne retten for alt den er verdt, mens andre lar muligheten ligge brakk.

Fellesforbundet hadde nylig en bransjekonferanse for hotell, restaurant og reiseliv. Ifølge fagbladet Magasinet kom det fram at det nesten ikke føres lokale forhandligner, selv om Riksavtalen åpner for det. Riksavtalen er bransjens største overenskomst, en såkalt minstelønnsavtale. I disse avtalene forutsettes det at man skal forhandle om tillegg ut over minstelønnssatsene.

Bransjen er preget av mye turn over, få fagutdannede og outsourcing av tjenester. Organisasjonsprosenten er lav, og styrken blant de få organiserte deretter. Mange tillitsvalgte har liten erfaring og vet ikke hvordan de skal gripe an spørsmålet om lokale forhandlinger. Dermed forblir styrkeforholdet på arbeidsplassen knusende overlegent i arbeidsgivers favør.

I en reportasje om lokale forhandlinger i HK-Nytt møter vi på den samme problemstillingen. Hovedregelen er at alle som har tariffavtale kan forhandle lokalt. Likevel skjer det ikke. Hvorfor? Det er mange grunner til det. Noen er svært få på arbeidsplassen og synes rett og slett det er vanskelig å «plage» arbeidsgiveren med den slags aktiviteter. Man har kanskje fått beskjed om at butikken så vidt går med overskudd og at enhvert lønnskrav nærmest vill velte lasset.

Andre har ingen kultur eller tradisjon for forhandlinger. Når det gjelder handelen, er den full av kjedekonstruksjoner og franschisevirksomhet, noe som gjør partsforholdene uklare. Er man i tillegg få på en plass, krever det at en av de få tar initiativ, bruker sine rettigheter og organiserer de andre. Neste skritt blir å diskutere mulighetene for lokale forhandlinger som det formelle regelverket gir anledning til hvis man har en minstelønnsavtale. Som en regionsekretær sier til HK-Nytt: det blir helt feil at sjefen alene skal bestemme prisen på arbeidskraften.

Vi snakker med store ord om organisasjonsfrihet og retten til kollektive avtaler når det gjelder land ute i verden, der disse rettighetene er krenket. LO skryter av å ha mer enn 860 000 medlemmer, og at det er en av få fagorganisasjoner i Europa som ikke er svekket. Vel og bra det, men det gjelder også å ta i bruk de rettighetene som fins på papiret i vårt eget land, og her ser vi at det er mye å gå på. Forbundene er vel klar over problemet, og en rekke tillitsvalgte gjør en god jobb for å få flere til å bli aktive.

Her fins det neppe noe hokus-pokus formular for å bedre forholdene, annet en hardt og traust fagforeningsarbeid. Det dreier seg om organisering, rekruttering og kursing. Det dreier seg om å få folk til å tro på seg selv gjennom skolering. Det handler rett og slett om å ta i bruk de rettighetene demokratiet gir, med organisasjonsfrihet og retten til kollektive avtaler som da ofte også har en medfølgende lokal forhandlingsrett. Sånn sett handler det om fagbevegelsens framtid. Uten et aktivt grunnplan vil bevegelsen stivne og arbeidsgiverne bestemme i enda større grad.

HK-nytt skriver om Byggmakker Skattum på Gjøvik. Der hadde det ikke vært noen tradisjon for forhandlinger mellom partene på mange år. De ansatte kan ha vært alt for lojale i forhold til ledelsen. Man har kanskje ikke turt å stille krav, men tatt til takke med det de har fått. Ofte er det snakk om en familiebedrift, der både kunder og ansatte har et personlig forhold til eieren. Klubbleder Stig Skyberg på denne Byggmakker-bedriften sier til fagbladet sitt at arbeidslivet er blitt langt tøffere og «da må også de ansatte stille krav». Han startet de å gjeninnføre lokale forhandlinger. Det er veien å gå!

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.11.2009
13:16
16.12.2013 11:49



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Colourbox / innfelt skjermdump

Kor mykje får permitterte i dagpengar? Sjekk kalkulatoren

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Per Olaf Lundteigen

Per Olaf Lundteigen

Jan-Erik Østlie

Sp mener SV og Frp har valgt en for dårlig modell for pensjonistene

Kommentar:

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Jan-Erik Østlie

«Vedum bør avklare»

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

FERSK I JOBBEN: Gro Bakstad har vært konserndirektør i Vy i drøyt to måneder. Den første tiden har hun brukt på å reise rundt for å bli kjent med virksomheten.

FERSK I JOBBEN: Gro Bakstad har vært konserndirektør i Vy i drøyt to måneder. Den første tiden har hun brukt på å reise rundt for å bli kjent med virksomheten.

Morten Hansen

Gro er fersk Vy-sjef, men har sett det før: – Jeg synes jeg kjenner igjen stoltheten fra Posten

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen


Flere saker