JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Et slag for hesten

Den norske hestebestanden vokser, og de fleste hester trenger sko under hovene.



20.02.2010
09:00
16.12.2013 12:38

lars.erik.pettersen@anb.no

Det kan bli et problem i framtiden, for antall fagutdannede hovslagere holder på langt nær tritt med utviklingen i antall hester. Offisielt er det nå rundt 50.000 hester i landet, men det reelle tallet er trolig nærmere 80.000.

I Norges hovslagerforenings medlemsregister finner vi kun 42 navn. Ingen av dem bor i fylker som Sogn og Fjordane, Hordaland, Troms og Finnmark.

Trenger 800

Fram til 1940-50-årene spilte hesten en sentral rolle i jord- og skogbruk, transport og forsvaret. Ofte var det smedene som utførte hovslagerarbeidet, og hesteskoene ble laget for hånd.

Mekaniseringen av jord- og skogbruket, samt bilens inntog, gjorde at den systematiske opplæringen av hovslagere med fagbrev opphørte i mer enn en generasjon.

Takket være sports- og hobbyhestenes store popularitet, har bestanden økt kraftig de seneste tiårene, og behovet for hovslagere har vokst tilsvarende. I stedet for 42 burde antallet vært nærmere 800.

Svak rekruttering

Dessverre er rekrutteringen til yrket i utakt med behovet. Antall lærlinger er såpass lavt at hovslagerfaget i dag må klassifiseres som verneverdig – farlig nær truet.

I dag er faget helt ute av skolesystemet. Fagbrev oppnås kun gjennom tre års læretid i bedrift, eller ved å dokumentere fem års praksis i yrket.

Men problemet er ikke bare få lærlinger; det er også stor mangel på opplæringssteder. Ikke mange hovslagere har tid til å ta seg av lærlinger i en travel hverdag.

Norsk Hovslagersenter i Torsnes utenfor Fredrikstad er ett av ytterst få steder som driver opplæring i faget. Hit kommer både hesteeiere som ønsker å bli selvhjulpne, folk som gjennomgår Navs omskoleringsprogram og de som ønsker å gå hele veien fram til fagprøve.

Den siste gruppen er dessverre i mindretall. På de ti år familiebedriften har eksistert, er det så langt bare sju som har tatt fagbrev. I dag har de en elev under opplæring.

Fokus på bein og hover

I motsetning til andre land, Danmark for eksempel, er ikke hovslager en beskyttet yrkestittel i Norge. I prinsippet kan hvem som helst som har fått litt kjennskap til faget sko en hest.

– Det kan straffe seg, sier grunnleggeren av Norsk Hovslagersenter, Torkil Heidenberg. Han har skodd over 50.000 hester siden han begynte i faget i 1980, og burde vite hva han snakker om:

– Skor man feil, kan det føre til beinskader og gi store negative utslag på dyrets bevegelsesmønster.

Innen travsporten har man etter hvert fått øynene opp for dette. Nå er fokus satt på bein og hover. Ikke så rart, for blant alle årsaker til at travhester ikke kan stille til start, handler 80 prosent om beinskader.

Enestående i Norden

Marius Heidenberg, Torkils sønn og bedriftens daglige leder, er utdannet dataingeniør og har i flere år forsket på hestens bevegelsesmønster.

Ved hjelp av tredemølle, avansert fototeknikk og dataanalyse har han synliggjort hvor små marginer det er mellom suksess og feilslått behandling av bein og hover.

Det har betydd økende interesse fra travsportens side og gjort bevegelsesanalyse og hestemedisin til satsningsområder ved siden av selve hovslagerarbeidet og opplæringsvirksomheten. Dette har igjen ført til tettere samarbeid med veterinærer, kiropraktorer, fysioterapeuter og travtrenere.

Inntil i fjor var det flest ridehester som kom til Torsnes. Nå er det travhesten som står i fokus, ikke minst takket være det tette samarbeidet med kjente travtrenere som Øystein Tjomsland og Sigbjørn Kolnes.

Jentene i flertall

– Hovslageryrket er eldgammelt, med spor helt tilbake til romertiden. De som skor hester i dag benytter hovedsaklig fabrikklagde sko, men den praktiske utførelsen av yrket har ikke forandret seg nevneverdig, forteller Torkil Heidenberg.

Det har tradisjonelt vært sett på som et tungt og mannsdominert yrke, men i dag er paradoksalt nok kvinnene i flertall. Anslagsvis 80 prosent av dem som kommer til opplæring ved Norsk Hovslagersenter er jenter.

– Forklaringen er nok at det er desidert flest jenter som holder på med hest. Dermed er det også jentene som ser hvilke problemer man får uten tilgang på gode hovslagere, og prøver å gjøre noe med det, sier Marius Heidenberg.

Snillere travhester

Han har også registrert at hestenes adferd har endret seg de seneste årene.

– Tidligere var det slik at ridehester var roligere enn travhester. En travhingst kunne være svært vanskelig å sko. I dag er også travhestene stort sett lette å ha med å gjøre, så her må det har skjedd noe dramatisk. Trolig som en følge av bevisst avl og stadig bedre stell og stallmiljøer, tror hovslagersenterets daglige leder, som selv elsker å jobbe med hester.

– Det er et eventyr å få komme inn i miljøet på denne måten. Det hadde jeg aldri trodd da jeg startet på utdanningen, sier dataingeniøren, som nå jobber på heltid med sine firbeinte venner.

Det burde også være god markedsføring for hovslageryrket. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
20.02.2010
09:00
16.12.2013 12:38



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker