Dinosaurenes dans
I organisasjonskampen blir medlemmenes interesser skjøvet til side, men forbundsløst LO er ikke svaret.
I et intervju med Fellesforbundets leder Arve Bakke i LO-Aktuelt nr.2 i år sier forbundslederen: «Et LO organisert i dag med hvite ark, hadde vært et forbundsløst LO»
Klassekampen har tatt opp tråden og i en serie har de argumentert med hvor fint det er med et forbundsløst LO. Utgangspunktet er et innlegg forbundssekretær i Industri Energi, Ommund Stokka, holdt på et seminar i forbindelse med Trondheimskonferansen. Han mente at tida er moden for det han kaller en «husvask innad i LO».
– Vi må diskutere forbundenes sammensetning og et forbundsløst LO, sa Stokka.
Stokka er forbundssekretær i Industri Energi. IndustriEnergi består blant annet av gamle Kjemisk Forbund som organiserer store deler av de ensidige industristedene i Norge. Mange av disse er utsatt for store omstillinger.
Det ferskeste eksempelet er Herøya. Der har den gamle vedlikeholdsavdelingen til Hydro blitt skilt ut og ble kjøpt av det tyske selskapet Bilfinger Berger Industrial Services. Fellesforbundet mener at dette er deres folk, mens medlemmene vil fortsette som medlemmer i den stolte fagforeninga Herøya Arbeiderforening og Industri Energi.
Dette er ikke første gang Industri Energi er i en slik konflikt. I 2006 truet klubben ved Fundo Wheels i Høyanger med kollektivt å melde seg ut av LO hvis de ble tvunget inn i Fellesforbundet. Resultatet der var at klubben kunne fortsette som medlem i Høyanger Kjemiske Fagforening, men betale kontingent til Fellesforbundet.
Omstruktureringen i arbeidslivet gjør at slike konflikter oppstår igjen og igjen. Privatiseringen av offentlig sektor har skapt mange slike konflikter. De gamle kommunale busselskapene har hengt igjen i Fagforbundet til tross for at det er Transportarbeiderforbundet som eier tariffavtalen.
Til tross for den store omstillingen er det få konflikter. LO inngår hvert år rundt 800 tariffavtaler, det blir ikke mer enn 3-4 konflikter av det hvert år.
Men de konfliktene som oppstår er såre, gnagende og ressursødende. Medlemmer som havner i en slik konflikt, spesielt hvis de er nye medlemmer i fagbevegelsen, opplever kampen som dinosaurenes dans. Egentlig burde det angå dem, men kampen blir utkjempet på arenaer de ikke engang visste eksisterte.
Det er tre ting slike konflikter dreier seg om:
– Tradisjon og tilhørighet
– Makt i LO
– Hvilken tariffavtale en skal tilhøre
Tradisjon og tilhørighet er åpenbart viktig for Herøya og Høyanger. Kanskje spesielt på ensidige industristeder hvor fagforeninga har vært en av de sentrale samfunnsinstitusjonene kan det oppleves sårt å gi slipp på denne tilhørigheten. Viktige arbeiderkollektiv rives opp med rota.
I LO er det kjøttvekta som rår. Når Fagforbundet har to medlemmer i LOs sekretariat og Norsk Transportarbeiderforbund bare har en vara i de som bestemmer LOs daglige virksomhet, sier det seg selv at det er viktig å ha mange medlemmer. Å gi fra seg medlemmer er derfor en måte å undergrave egen makt.
Det viktigste for fagbevegelsen er hvilken tariffavtale en jobber på . Det er altfor lett å glemme at målet for fagorganisering er å skaffe seg monopol på salg av varen innfor en bransje eller et fag. Det avgjørende er derfor hvilken tariffavtale man jobber på. I dag er det slik at det er hvert forbund som eier den enkelte tariffavtale. I noen sjeldne tilfeller som i Nettbuss både Transport , Fagforbundet og Jerbaneforbundet parter i avtalen.
I stedet for å kjempe for et forbundsløst LO, er det viktigere å kjempe for at alle som jobber på samme område, har lik tariffavtale. Ved å åpne døra for at flere forbund hadde eierskap til samme avtale kan konfliktnivået dempes.
Mest lest
Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.
Privat
– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?
KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.
Jan-Erik Østlie
Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker
SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.
Colourbox
Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard
Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.
Privat
Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge
OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.
Strandbuen/Stine Serigstad
Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen
TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.
Paul S Amundsen
Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
Martin Håndlykken
Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren
Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.
Jan-Erik Østlie
Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat
(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Jonas Gahr Støre. Arkivfoto
Jan-Erik Østlie
– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger
Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.
Jan-Erik Østlie
Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes
Debatt
Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.
Høgskolen i Lillehammer (HiL)
«Det som har skjedd, er at staten har konfiskert hele tjenestepensjonen min», skriver Paul Knutsen
En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.
Håvard Sæbø
Permittere og ledige får beholde dagpengesatsen: – Nå slipper de å leve under fattigdomsgrensa
Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)
Thomas Brun / NTB
Maksperioden på dagpenger forlenges. Se hvem det gjelder
Hva blir pensjonen på? Her får du nyttig info.
Colourbox
Nær halvparten vet ikke hva de får eller trenger i pensjon
Colourbox.com
Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb
Trygve Slagsvold Vedum
Jan-Erik Østlie
Fagforbundet-tillitsvalgt fra Rogaland mener det er OK om Vedum blir statsminister
Carina Bogen Sleveland (f.v.), Monica Bøe, Jon Y. Olsen, tillitsvalgt Daniel Hjellestad og Bonita Hanson streiker for bedre lønn.
Bente Owren/FO
Flere tatt ut i streik. Reagerer på lønnsforskjell på opp mot 100.000 kroner: – Absurd, mener tillitsvalgt
NØDVENDIG: Svein Jonny Albrigtsen, leder av LO Svalbard, mener det er på høy tid å allmenngjøre lønna i utsatte bransjer på øygruppa.
Katharina Dale Håkonsen