JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frp – for millionærer flest

Det er verd å merke seg at moderasjon for topplederne ble vedtatt mot FrPs stemmer, påpeker Hallgeir H. Langeland.



10.03.2011
14:07
16.12.2013 15:34

Statoil-sjef Helge Lund har en ukelønn på 125?000 kroner. Etter skatt. Hver måned tikker det inn rundt 500?000 kroner på Helge Lund sin lønnskonto. Det er ti ganger det statsministeren tjener. Dette skjer, blant annet fordi Lund mellom 2007 og 2009 fikk en lønnsøkning på 1,8 millioner kroner av sitt styre, ifølge Riksrevisjonen. Helge Lunds brutto årslønn er nå på rundt 14 millioner kroner.

Dette skjer til tross for at Regjeringa har bestemt at lønna til lederne i bedrifter hvor staten er en betydelig eier skal være «moderat og rimelig». Mye kan derfor tyde på at disse styrene ikke har forstått de klare signalene fra regjeringa. Derfor kaller vi nå inn en rekke styreledere til Stortinget, slik at de kan forklare hvorfor de har gjort det de har gjort. Høringa gir styrelederne i blant annet Hydro, Entra Eiendom, Statoil og NSB en god anledning til å forklare hvorfor det har vært millionøkninger i mange av selskapene.

Det er verd å merke seg at moderasjon for topplederne ble vedtatt mot FrPs stemmer. FrP var uenig i at lederlønningene skulle være «moderate og rimelige». Hadde FrP bestemt hadde ikke million-lønnsøkninga til verken Helge Lund i Statoil, til Einar Enger i NSB og Kyrre Olav Johansen i Entra vært noen sak – fordi da ville styrene stått helt fritt i å fastsette lønningene, uten at vi som eiere kunne reagere.

Statoil-styret er ikke det eneste som har gått av skaftet. Riksrevisjonen har nå gått gjennom en rekke statlige selskaper:

– I seks av de statlige selskapene som Riksrevisjonen har undersøkt har lederen fått en personlig lønnsøkning på over en million kroner; i både Statoil, NSB, Entra, Kongsberg Gruppen, Telenor og Statkraft.

– I Statoil fikk altså Helge Lund en lønnsøkning på 1,8 millioner kroner over to år. Telenors Jan Fredrik Baksaas fikk 1,5 millioner kroner i lønnsøkning fra 2007 til 2009.

– I nesten alle selskapene – 36 av 43 selskaper – tjener adm. dir. mer enn statsministeren. I 20 av selskapene tjener lederen minst dobbelt så mye som statsministeren.

Det er forskjell på far og katten, heter det. Det er dessverre blitt et mønster at FrP er et parti for millionærer flest, og at de står for en grunnleggende forskjellspolitikk, der de på den ene siden forlanger stadig strengere krav for fattige, syke og uføretrygda, mens det skal være hemningløs tut og kjør for de få som har mest fra før. Å legge bånd på lederlønningene er det ingen i FrP som ønsker – moderasjon er bare noe som gjelder arbeiderklassen. Det er for eksempel typisk at FrP i sosialpolitikken ønsker å stille «strenge krav for utbetaling av offentlige midler», som det heter i programmet, mens det står ingenting om hva slags krav det skal være for de som mottar lederlønninger i statlige bedrifter.

Så kan man selvsagt hevde at vi hadde likevel fått en stor lønnsøkning blant ledene, selv uten FrPs fingre i fatet. Men nettopp fordi vi har vedtakene om moderasjon, nettopp fordi Riksrevisjonen kunne settes på saken, nettopp fordi vi bruker eiermakten til å styre, har vi nå kunnet gå gjennom tallene med kritisk blikk og si klart fra om at dette går langt over alle støvleskaft.

Det kan vi ikke takke FrP for. Når sola skinner på FrP, sprekker de, og blir for millionærer flest.

(innlegget sto på trykk i LO-Aktuelt nr 5/2011)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.03.2011
14:07
16.12.2013 15:34



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Telemuseet, CC BY-SA 4.0 (Illustrasjonsfoto)

Da oljen kom, kjempet arbeidsgiverne mot innleie. Så snudde det

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

Claudio Schwarz/Unsplash/privat

120.000 leste saken om Anne-Linns boikott – hør mer i podkasten Rørsla

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere