Havnearbeidere krever bedre beskyttelse av jobbene
Havnearbeiderne vil ha ILO-konvensjon 173 inn i tariffavtalen for å beskytte seg mot at mannskapene ombord i skipene settes til å utføre lasse- og lossearbeid.
vegard.holm@lomedia.no
I går overleverte de sine tariffkrav til Logistikk- og Transportindustriens Landsforening (LTL). Losse- og lastearbeiderne i norske havner regner med et tøft og tungt oppgjør, og konsentrerer seg om få sentrale krav.
- Jeg tror det blir et tøft og tungt tariffoppgjør. Vi satser på å få til løsninger, og håper vi kommer i mål. Samtidig ser vi ikke bort fra muligheten for konflikt, sier Terje Samuelsen til Transportarbeideren. Han er leder i Norsk Havnearbeiderforening.
Vil videreføre garantiordning
Et konkret kronekrav vil bli fremmet under forhandlingene, men den midlertidige garantibestemmelsen om at minstelønnssatsene skal ligge på 90 prosent av NHO-statistikken «Arbeidere i alt» skal videreføres som en permanent ordning. 1. februar i år ga denne ordningen et timelønnstillegg på kr. 7,48.
ILO-konvensjon skal inn i tariffen
Ellers står krav om sikkerhetsopplæring sentralt. Her er kravet at alle som losser og laster skip skal ha en obligatorisk opplæring for å kunne gjøre slikt arbeidet.
Helt sentralt er også krav om at ILO-konvensjon 137 skal gjøres gjeldende. Konvensjonen, som er ratifisert av Norge, betyr at kun registrerte havnearbeidere kan utføre losse- og lastearbeid på skip der tariffavtalen gjelder. Dette betyr at skipenes mannskap ikke skal kunne utføre noen form losse- og lastearbeid.