Slåss for avtaleverket
NTLerne mener det står mye igjen for at avtaleverket fungerer optimalt.
anne.grete.lossius@lomedia.no
anders.hauge-eltvik@lomedia.no
I debatten om hovedavtalene var mange NTLere på talerstolen og belyste problemstillinger om hvordan de fungerer i praksis.
Kjersti Barsok, nestleder i LO Oslo og medlem av Norsk Tjenestemannslag (NTL) er opptatt av det som skjer i Europa, og mener hovedavtalene må styrkes i tråd med det.
- Vi opplever mer aggressive arbeidsgivere. Vi kjemper kampen både i offentlig og privat sektor. Det pågår nå to streiker for noe som er så vanlig som tariffavtaler – i gulvprodusenten Forbo Flooring i Asker og IT-bedriften Atea.
Vi har en overenskomstdekning på 72 prosent. Det betyr at om lag 30 prosent av arbeidslivet er i jungelen, eller at det er den sterkestes rett som gjelder. Vi opplever at organisasjonsprosenten synker. Spesielt i varehandler, restaurant og renhold. Her pågår alle former for sosial dumping. Verdens sterkeste fagbevegelse er ikke sterkere enn våre svakeste ledd.
- Vi må gjøre tariffavtalen så sterk at vi faktisk får til en styring på grunnplanet, sier Barsok.
Hun remset opp flere forslag som kan løse noe av problemene. Og det viktigste verktøyet er fagorganisering.
Hun framholder også at det er viktig å få på plass bedre muligheter for sympatiaksjoner for å oppnå tariffavtale. Og framfor alt – hun vil at de uorganiserte blir permittert samme dag som en streik starter.
NTLs Jostein Kleven fastslo hvor viktig det er med gode kapteiner, som kan navigere og kjenner sjøkartene, og som ikke navigerer etter stjernehimmelen.
– Men i offentlig sektor får vi inn nye kapteiner som ikke leia. De kommer fra BI, markedsskoler og andre institusjoner som utdanner folk til profittdrevne sektorer. Og de henter filosofi fra land som er fjerne fra norsk arbeidsliv, sier Kleven.
Han viser til ledelsesfilosofier fra USA, der fagforeninger og kollektive avtaler er fyord. Han har selv erfaring fra ledere som ikke kjenner grunnleggende avtaleverk i staten.
– Som tillitsvalgt i Avinor har jeg selv måtte være med å lære opp ledere i lov- og avtaleverk. Vi stemples også som vanskelige vaktbikkjer, som maser på at lov- og avtaleverk skal følges. Vi må ikke la piratene fra fjerne ideologiske farvann ta fra oss vår rett til medbestemmelse, fastslår han.
Dag Agledal fra NTL Forsvaret understreker at tillitsvalgte presses på tid, og må krangle for å få fri til kurs og konferanser.
– Flere forslag peker på nødvendigheten av at tillitsvalgte og medlemmer har tid til fagforeningsarbeid. Tid til å sette seg inn i viktige temaer, kurs og konferanser, hele det lærende fellesskapet som er så nødvendig for oss, sier han.
Agledal opplever stadig oftere at arbeidsgivere setter spørsmålstegn ved om tiden tillitsvalgte bruker faktisk er arbeidstid.
– Vi opplever at tillitsvalgte og medlemmer får avslag på søknader om fri til å reise på kurs og konferanser. Arbeidsgiver foreslår heller avspassering, sykedager eller ferie. Hvordan får arbeidsgiver fri til å reise på NHOs årskonferanse? Bruker de NHO-dagen, spør Agledal.
Han oppfordrer LO å være sterke i kravet å hegne om tiden til fagforeningsarbeid.
– Vi fyller viktige funksjoner, som arbeidsgiverne og samfunnet er avhengige av. Vi må ha permisjoner og fri med lønn for å gjøre vår jobb. Vi må være klare på våre krav, vi trenger tid, sier han.
Mest lest
Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.
Ida Bing og husleie.no
Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre
STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.
Lene Svenning
Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert
SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.
Jan Inge Haga
Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte
RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk
Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.
Lise Åserud / NTB
FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon
Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.
Privat, skjermdump fra YouTube
Verneombud og ansatt døde etter eksplosjon på arbeidsplassen. Daglig leder dømt til fengsel
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og nestleder Peggy Hessen Følsvik jobber i tospann for å få innført pensjon fra første krone.
Jan-Erik Østlie
Pensjon fra første krone: Derfor sier LO nei til NHOs forslag
UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)
colourbox.com
Smittet på jobb: 611 har søkt Nav om å få covid-19 godkjent som yrkessykdom
STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.
Erlend Angelo
Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene
Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget
Sissel M. Rasmussen
Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden
Pensjonspolitiske talsperson Lise Christoffersen i Ap
Jan-Erik Østlie
Ap og Rødt vil ha omkamp på omstridte pensjonsforslag
Kronikk
De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.
Tormod Ytrehus
«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»
Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen
Brian Cliff Olguin
Opptil 45.000 kan bli permittert på Østlandet: – Det er trist, vi håper det ikke blir langvarig, sier tillitsvalgt
LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Skal det være to eller 14 dagers varslingsfrist for permitteringer? LO-advokatene svarer
Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.
Leif Martin Kirknes
Høie forsvarer budsjettkuttene i Folkehelseinstituttet (FHI)
Kommentar
Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
«Regjeringen snakker som om deres egen kompensasjonsordning er perfekt. Det er den ikke»
KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.
Sissel M. Rasmussen
Ungdomsskolelærer Henriette (48) er forbanna: – Det burde hete nødundervisning, ikke skole
FHI-direktør Camilla Stoltenberg
NordForsk
FHI advarte om konsekvenser av nedbemanning allerede i 2017
Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.
Roy Ervin Solstad