JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Avinor kan være høyaktuell for privatisering

Frp og Høyre ønsker å redusere det offentlige eierskapet. Avinor kan være høyaktuell for privatisering. Det skaper bekymring.

anders.hauge-eltvik@lomedia.no

Det finmaskede norske lufthavnnettet er et godt eksempel på å «yte etter evne og få etter behov».

Avinor eier 46 lufthavner i Norge. Seks av dem tjener penger, mens 40 går med tap. De finansieres av overskuddene fra de store lokomotivene: Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

Samtidig produserer Avinor store overskudd, og staten tok sist ut over 400 millioner kroner i utbytte.

Privatisering

I de borgerlige partienes programmer finnes det konkrete forslag om Avinor.

Frp vil avvikle Avinors monopol og privatisere virksomheten. Høyre mener norske lufthavner kan organiseres som aksjeselskaper med privat og offentlig eierskap. Samt likestille konkurransevilkårene for offentlige og private flyplasser.

Jostein Kleven leder NTL Luftfarten, som organiserer rundt 1200 ansatte i Avinor. Han frykter hel- eller delprivatisering av Avinor, og forstår ikke hensikten.

Han spår at kryssfinansieringen vil ryke om «juvelene i luftfarten» tas ut av Avinor på noen måte.

– De flyplassene som går med tap, vil da komme inn i bevilgningsregimet vi hadde på 70-tallet. Det blir som å pisse i buksa for å holde seg varm, selv om man ikke er kald! Hverdagen vil bli helt annerledes, for nå er vi herre i eget hus i Avinor, sier han.

For å få noen til å drive ulønnsomme flyplasser koster. Den med billigst anbud vil få jobben.

Kleven er ganske sikker på hvem som skal bidra til bunnlinja:

– Lønns- og arbeidsvilkår er det første området som vil bli pressa. Da blir det også store forskjeller for de ansatte landet over. Medlemmene må se at dette også er et valg av egen arbeidsgiver, sier Kleven.

Ulønnsom?

Kristiansund lufthavn er et godt eksempel på en som ikke tjener penger. Likevel er det investert i forlengelse av rullebanen til over 200 millioner kroner. I tillegg planlegges det nye bygg til godt over 400 millioner kroner de nærmeste åra.

Passasjertallet har gått fra 260 000 i 2003 til 383 000 i 2012. Helikoptertrafikken til Norskehavet er også i kraftig vekst. Kleven er ikke i tvil om den store betydningen lufthavnen har.

– Skal du ha et Distrikts-Norge, må flyplassene være en del av samfunnets infrastruktur, sier Kleven.

RØDGRØNNE: I regjeringens eierskapsmelding ba den om fullmakt til å selge SAS, Secora (solgt) og Entra Eiendom. Utover det vil staten opprettholde eierskapet som i dag.

BORGERLIGE: Både Høyre og Frp har som overordna mål å redusere det offentlige eierskapet. Høyre vil selge SAS, Cermaq, Entra Eiendom, Mesta. De vil vurdere å selge Baneservice og Flytoget, og konkurranseutsette flere jernbanestrekninger. Frp vil selge NRK, NSB, Entra Eiendom, SAS, Cermaq (med unntak av Ewos). Åpen også for andre, med unntak av de største lokomotivene, der nedsalg kan gi «gode, industrielle partnere».

Annonse
Annonse

BORGERLIGE: Både Høyre og Frp har som overordna mål å redusere det offentlige eierskapet. Høyre vil selge SAS, Cermaq, Entra Eiendom, Mesta. De vil vurdere å selge Baneservice og Flytoget, og konkurranseutsette flere jernbanestrekninger. Frp vil selge NRK, NSB, Entra Eiendom, SAS, Cermaq (med unntak av Ewos). Åpen også for andre, med unntak av de største lokomotivene, der nedsalg kan gi «gode, industrielle partnere».