JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeiderrettigheteri revers i bussbransjen

Hvert år møter stadig større deler av bussbransjen anbudsregimet, som er innført med bakgrunn i direktiv fra EU. Innen 2019 skal all ruteproduksjon legges ut på anbud. Kampen mot anbud er nok tapt, frykter Ørjan Takle.



12.09.2013
13:50
16.12.2013 23:51

Bussanbud er på «forsiden» et tiltak som styrker det offentliges styringsrett med bruk av skattepengene våre. Det skal i grove trekk gi oss den mest økonomiske, miljøbevisste, trafikksikre og innbyggervennlig kollektivtransporten. Det skal inngi tillit til at skattepengene blir brukt rett.

En skulle kanskje tro at stort bedre kan det ikke bli. Og flere steder i landet opplever også innbyggerne at kollektivtransporten har blitt så mye bedre sammenlignet med alternativene, at flere og flere benytter seg av tilbudet. Der de får dette til, er økningen oppsiktsvekkende, og alle piler peker tilsynelatende i riktig retning.

På «baksiden» er det imidlertid en kamp, der andre viktige verdier vi liker å flagge høyt i vårt samfunn taper terreng i et skremmende tempo. Arbeidstakerrettighetene står for fall.

I mange bransjer er selve produksjonen flyttet utenlands til markeder med lavere lønninger og dårligere arbeidstakerrettigheter. Så kjøper vi varene inn igjen billigere og billigere. Nordmenn har aldri tidligere brukt forholdsvis så lite penger på klær, elektronikk, ferier, mat og andre produkter vi omgir oss med. Vi har vel heller aldri hatt så få skreddere, syersker og tradisjonelle fabrikkarbeidere i vårt samfunn som det vi har i dag.

Kollektivtransport kan ikke flagges ut og importeres billig. Det er en produksjon som nødvendigvis må foregå der folk skal transporteres. Vi nordmenn forventer dessuten at det skal være mulig å stille sjåføren et spørsmål på norsk og få et forståelig svar tilbake på samme språk. Det er med å begrense muligheten for å importere billigere arbeidskraft. Dessuten ligger det krav i anbudene, som gjør at det fortsatt i hovedsak er nordmenn som kjører bussene.

Problemet sjåførkorpset sliter med, ligger på et annet plan. I hele oppbyggingen av lov-, avtale- og regelverk har man forholdt seg til de to viktige partene i arbeidslivet, nemlig arbeidstaker og arbeidsgiver. Våre opparbeidede arbeidstakerrettigheter regulerer forholdet mellom arbeidstaker og den som tradisjonelt har kontrollert produksjonsmidlene.

Arbeidsgiver har imidlertid langt på vei mistet sin styringsrett over egen produksjon. Og det er ikke arbeidstakerne som har overtatt styringsretten. Det er kommet inn en tredjepart som ingen tenkte på da Arbeidsmiljøloven og Bussbransjeavtalen ble fremforhandlet. I dag har vi de fylkeskommunale administrasjonsselskapene. De har forskjellige navn rundt om i kongeriket som Ruter, Skyss, AtB, Kolumbus med mange flere. De har imidlertid det til felles at de ikke var påtenkt da arbeidstakernes rettigheter ble fremforhandlet.

Våre arbeidsgivere styrer lønn innenfor tariffavtalens bestemmelser. De bestemmer arbeidstidsordninger innenfor arbeidsmiljølovens bestemmelser. Dessuten har vi en del lokale avtaler fremforhandlet med lokale tillitsvalgte. Men busselskapenes selvstendige styringsrett er i dag nesten begrenset til hvordan uniformen skal se ut. Det er selvsagt satt på spissen, men likevel skremmende nær sannheten.

Det som styrer sjåførens arbeids-hverdag er hvordan bussen er utformet, hvor rutene går, rutetidene, holdeplassenes utforming, takstsystemet, billetteringsutstyret, overvåkningssystemene i bussen, hvilebuene, trafikkbildet og veistandarden. Alt dette vedtas i dag av de fylkeskommunale administrasjonsselskapene og samferdselspolitikerne. Busselskapene kan fremme sine synspunkter i løpende driftsmøter, men de har ingen styringsrett. De kan selvsagt også bruke sin stemmeseddel i fylkestingsvalg, men det er ikke det vi tradisjonelt forstår med begrepet arbeidsgivers styringsrett. De har blant annet mistet retten til å reklamefinansiere driften med plakater i og på bussene. De har mistet retten til sin egen merkevare, og får i dag bare lov å ha en liten logo på bussen på mindre enn en halv kvadratmeter. Folk flest tror at Ruter, Skyss, AtB og de andre egentlig er navnet på selve busseselskapet. For meg er det helt ubegripelig at en hel bransje så stilltiende og uten merkbar kamp har kunnet gi fra seg styringsretten. Og dersom de ikke visste, så er det uforståelig at de kan leve med det nå.

Da er vi ved selve poenget. Når sjåførkorpset fremmer sine arbeidstakerrettigheter mot arbeidsgiver, som i henhold til lov-, avtale- og regelverk er rette vedkommende, så løfter de armene i været og forteller at det faktisk ikke er deres bord. Dette bestemmes av de fylkeskommunale administrasjonsselskapene. Men vi sjåførene har ingen formelle møtepunkter mot administrasjonsselskapene. Ingen forhandlingsrett og ingen lovhjemler vi kan slå i bordet med. Det var ingen av dem som forhandlet frem lov- og avtaleverket, som så for seg en slik situasjon. Som arbeidstakere i dette systemet har vi langt på vei trukket kortet med monopolteksten «Rykk tilbake til start».

(Artikkelen sto på trykk i LO-Aktuelt nr. 14/2013)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.09.2013
13:50
16.12.2013 23:51



Mest lest

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn


Flere saker