JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utsatte anlegg og færre tog

Tilstanden til det norske jernbanenettet er dårligere enn antatt. Derfor er det nødvendig å prioritere fornyelse og vedlikehold. Det kan bety mindre penger til planlagte prosjekter.

oystein@lomedia.no

For å øke punktligheten kan det også bli snakk om redusert trafikk. – I en periode hvor infrastrukturen er dårlig har vi kanskje ikke kapasitet til å kjøre så mange tog som vi gjør i dag, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa åpner for at dette kan bli aktuelt. – Det kan være et tiltak for å få togene til å komme når de skal, sier statsråden.

Forfall

I 2006 kom en rapport om tilstanden til det norske jernbanenettet. Den utgjorde grunnlaget da Jernbaneverket ba om 14 milliarder kroner til å forbedre infrastrukturen i løpet av en tiårsperiode. Midlene er lovet i Nasjonal transportplan for 2010–2019, men problemene i vinter tyder på at situasjonen er verre enn først antatt.

– Vi må se om vi har nådd et vippepunkt der infrastrukturen er så dårlig at deler av den er ferdig. Jernbaneverket setter nå i gang en tilsvarende vurdering som den fra 2006 for å sikre oss at planlagte tiltak er nok, opplyser Enger.

Utsettelser

Første arbeidsdag etter påske var det nok et hastemøte mellom samferdselsministeren og jernbanedirektøren. Jernbaneverket har undersøkt om punktligheten noen gang har vært dårligere enn de siste fire månedene, uten å ha funnet tilsvarende tall. Derfor anbefaler etaten å trappe opp vedlikehold og fornyelse av det eksisterende nettet.

– Om nødvendig bør dette gjøres på bekostning av investeringsprosjektene, sier Enger. Verken hun eller Meltveit Kleppa vil antyde noe om hvilke planlagte utbygginger som da kan bli forsinket. – Jeg kan ikke plukke enkeltprosjekter fra hverandre her og nå. Først må vi ha en grundig gjennomgang sammen med Jernbaneverket, sier Magnhild Meltveit Kleppa.

Hun varsler en sak for Stortinget i løpet av våren, og kan ikke uten videre love økte bevilgninger for å unngå at store utbygginger blir forsinket.

Annonse
Annonse