JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vegvesenet vil anmelde transportkjøperne

– Anmeldelser og negativ medieomtale vil virke preventivt, sier inspektør Arild Aalberg i Statens Vegvesen i Midt-Norge.



20.09.2013
13:36
16.12.2013 23:55

Forrige uke var han med å stoppe to baltiske semitrailere i en kontroll i Verdal i Nord-Trøndelag. Den ene semitraileren kom fra Ytre Namdal og var lastet med landsbruksplast og returplast. På de snaue ti milene den hadde kjørt, hadde allerede lasten løsnet og forskjøvet seg.

Uegnet til transport

– Vi vil følge opp avsender og vurdere om det blir aktuelt med anmeldelse også der. Bedriften benytter seg av billig transport som ikke er egnet, sa inspektør Arild Aalberg i Statens vegvesen til Adresseavisen.

En teknisk kontroll avdekket at begge semitrailerne hadde bremsefeil i tillegg til dårlig sikret last og slitne sjåfører.

- Begge tilfellene var grove. Det skal så lite til før det skjer noe alvorlig. Ved en bråbrems kunne dette gått ille. Lasten burde vært lukket inn, sier Aalberg.

Henvendelser

Medieomtalen fikk transportkjøpere til å ta kontakt med Vegvesenet, også transportkjøpere som ikke hadde noe med de to litauiske kjøretøyene å gjøre.

– Mediomtale virker veldig preventivt. Flere har henvendt seg til oss etter oppslaget i media. Det er nok verre med negativ medieomtale enn bøter på noen titusener, sier Aalberg til Transportarbeideren.

Kjøperne av lasten som ble stoppet i Verdal ringte også. De prøvde å fraskrive seg alt ansvar.

– Vi har vært borti sjåførene tidligere, og i dette tilfelle dreide det seg om en kapelltrailer. Den er lite egnet til denne typen frakt, selv om den er rimelig. Etter hvert fikk jeg dem til å forstå at de også har et ansvar, og jeg ga beskjed om at neste gang går vi til anmeldelse, sier han.

Ble stående

Aalberg understreker at ikke alle utenlandske kjøretøy er farlige i trafikken, men at de sjåførene som er på enkeltoppdrag i Norge, ofte har de verste kjøretøyene.

– De som går med matvarer oppover og tar med seg fisk sørover igjen, har stort sett orden på kjøretøyene. Det er de som tar enkeltoppdrag vi sliter mest med. Der er det mye dårlige kjøretøy, påpeker han, og avslører at den ene av litauerne ble stående i Verdal i fem dager før han fikk kjøre videre.

– Først mandag hadde han fått rettet opp i bremsefeilene på semitraileren sin, til tross for at feilene ikke var av de mest alvorlige, sier han.

Tydelige hjemler

Med vintersesongen rett rundt hjørnet, og mange kjøretøy uten skikkelige dekk, skulle han gjerne hatt et klarere mandat til å kunne gå til anmeldelse av både sjåfører og de som kjøper transporttjenestene.

– Vi ønsker oss en tydeligere hjemmel slik at vi kan gå til anmeldelse, også på biler som er dårlig skodd, sier Arild Aalberg i Statens Vegvesen.

Norsk Transportarbeiderforbund vil også ha et tydeligere regelverk.

– Det er jo nettopp en av sakene vi har satt på agendaen, sier Geir Kvam, tariffansvarlig for gods i NTF.

Han bekrefter at det finnes regelverk som sier noe om solidaransvar allerede.

– Problemet er at de er gjemt i andre regler, påpeker han.

Billigst mulig

Han bare rister på hodet over transportkjøpere som prøver å frasi seg ansvaret for trafikkfarlige kjøretøy og uegnede sjåfører.

– Når man betaler en tiendedel av normal pris, burde man skjønne at ikke alt er greit. Den kabotasjekjøringen som foregår i dag, enten i lovlige eller ulovlige former, er kun for å få billigst mulig transport, understreker han.

Usikker på de borgerlige

De rødgrønne partiene pluss Miljøpartiet De Grønne og Rødt støtter alle kravene NTF har for å bekjempe sosial dumping og farlige kjøretøy på norske veier.

– Vi mener det må tydeliggjøres hva solidaransvaret skal omfatte. Selv om ingen av de borgerlige partiene har avvist å innføre tydeligere regler for solidaransvar for transportkjøperne, var de litt ulne i svarene sine. Derfor er jeg redd for at de borgerlige ikke vil ha det, og frykter at det må skje en ny alvorlig ulykke før de gjør noe, sier han.

Kabotasjegruppe

Allerede førstkommende tirsdag skal en gruppe som skal jobbe med kabotasjeproblematikken møtes. Gruppa ble nedsatt av samferdselsdepartementet og Marit Arnstad og skal ha en rapport ferdig i 2014.

– Spørsmålet er hvorvidt de borgerlige vil fortsette det arbeidet, sier Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
20.09.2013
13:36
16.12.2013 23:55



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Telemuseet, CC BY-SA 4.0 (Illustrasjonsfoto)

Da oljen kom, kjempet arbeidsgiverne mot innleie. Så snudde det

Claudio Schwarz/Unsplash/privat

120.000 leste saken om Anne-Linns boikott – hør mer i podkasten Rørsla

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere


Flere saker