JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vegvesenet vil anmelde transportkjøperne

– Anmeldelser og negativ medieomtale vil virke preventivt, sier inspektør Arild Aalberg i Statens Vegvesen i Midt-Norge.


20.09.2013
13:36
16.12.2013 23:55

Forrige uke var han med å stoppe to baltiske semitrailere i en kontroll i Verdal i Nord-Trøndelag. Den ene semitraileren kom fra Ytre Namdal og var lastet med landsbruksplast og returplast. På de snaue ti milene den hadde kjørt, hadde allerede lasten løsnet og forskjøvet seg.

Uegnet til transport

– Vi vil følge opp avsender og vurdere om det blir aktuelt med anmeldelse også der. Bedriften benytter seg av billig transport som ikke er egnet, sa inspektør Arild Aalberg i Statens vegvesen til Adresseavisen.

En teknisk kontroll avdekket at begge semitrailerne hadde bremsefeil i tillegg til dårlig sikret last og slitne sjåfører.

- Begge tilfellene var grove. Det skal så lite til før det skjer noe alvorlig. Ved en bråbrems kunne dette gått ille. Lasten burde vært lukket inn, sier Aalberg.

Henvendelser

Medieomtalen fikk transportkjøpere til å ta kontakt med Vegvesenet, også transportkjøpere som ikke hadde noe med de to litauiske kjøretøyene å gjøre.

– Mediomtale virker veldig preventivt. Flere har henvendt seg til oss etter oppslaget i media. Det er nok verre med negativ medieomtale enn bøter på noen titusener, sier Aalberg til Transportarbeideren.

Kjøperne av lasten som ble stoppet i Verdal ringte også. De prøvde å fraskrive seg alt ansvar.

– Vi har vært borti sjåførene tidligere, og i dette tilfelle dreide det seg om en kapelltrailer. Den er lite egnet til denne typen frakt, selv om den er rimelig. Etter hvert fikk jeg dem til å forstå at de også har et ansvar, og jeg ga beskjed om at neste gang går vi til anmeldelse, sier han.

Ble stående

Aalberg understreker at ikke alle utenlandske kjøretøy er farlige i trafikken, men at de sjåførene som er på enkeltoppdrag i Norge, ofte har de verste kjøretøyene.

– De som går med matvarer oppover og tar med seg fisk sørover igjen, har stort sett orden på kjøretøyene. Det er de som tar enkeltoppdrag vi sliter mest med. Der er det mye dårlige kjøretøy, påpeker han, og avslører at den ene av litauerne ble stående i Verdal i fem dager før han fikk kjøre videre.

– Først mandag hadde han fått rettet opp i bremsefeilene på semitraileren sin, til tross for at feilene ikke var av de mest alvorlige, sier han.

Tydelige hjemler

Med vintersesongen rett rundt hjørnet, og mange kjøretøy uten skikkelige dekk, skulle han gjerne hatt et klarere mandat til å kunne gå til anmeldelse av både sjåfører og de som kjøper transporttjenestene.

– Vi ønsker oss en tydeligere hjemmel slik at vi kan gå til anmeldelse, også på biler som er dårlig skodd, sier Arild Aalberg i Statens Vegvesen.

Norsk Transportarbeiderforbund vil også ha et tydeligere regelverk.

– Det er jo nettopp en av sakene vi har satt på agendaen, sier Geir Kvam, tariffansvarlig for gods i NTF.

Han bekrefter at det finnes regelverk som sier noe om solidaransvar allerede.

– Problemet er at de er gjemt i andre regler, påpeker han.

Billigst mulig

Han bare rister på hodet over transportkjøpere som prøver å frasi seg ansvaret for trafikkfarlige kjøretøy og uegnede sjåfører.

– Når man betaler en tiendedel av normal pris, burde man skjønne at ikke alt er greit. Den kabotasjekjøringen som foregår i dag, enten i lovlige eller ulovlige former, er kun for å få billigst mulig transport, understreker han.

Usikker på de borgerlige

De rødgrønne partiene pluss Miljøpartiet De Grønne og Rødt støtter alle kravene NTF har for å bekjempe sosial dumping og farlige kjøretøy på norske veier.

– Vi mener det må tydeliggjøres hva solidaransvaret skal omfatte. Selv om ingen av de borgerlige partiene har avvist å innføre tydeligere regler for solidaransvar for transportkjøperne, var de litt ulne i svarene sine. Derfor er jeg redd for at de borgerlige ikke vil ha det, og frykter at det må skje en ny alvorlig ulykke før de gjør noe, sier han.

Kabotasjegruppe

Allerede førstkommende tirsdag skal en gruppe som skal jobbe med kabotasjeproblematikken møtes. Gruppa ble nedsatt av samferdselsdepartementet og Marit Arnstad og skal ha en rapport ferdig i 2014.

– Spørsmålet er hvorvidt de borgerlige vil fortsette det arbeidet, sier Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
20.09.2013
13:36
16.12.2013 23:55



Mest lest

Rune Breivik i huset hjemme på Hellesøy utenfor Bergen.

Rune Breivik i huset hjemme på Hellesøy utenfor Bergen.

Paul S. Amundsen

Alenepappa Rune har kjempa i ti år for å bli trodd. Nå beklager Nav

Om du jevnlig jobber foran en dataskjerm og skjermarbeidet utgjør en betydelig del av arbeidet ditt, har du rett til å få både synsundersøkelse og databrille dekket av arbeidsgiver.

Om du jevnlig jobber foran en dataskjerm og skjermarbeidet utgjør en betydelig del av arbeidet ditt, har du rett til å få både synsundersøkelse og databrille dekket av arbeidsgiver.

Colourbox

Gratis briller fra arbeidsgiver: Dette bør du vite

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

Morten Hansen

Sjekk lønnshoppet for statsansatte

I GANG: Meklinga i statsoppgjøret går inn i sluttfasen. Mandag startet LO Stat-leder Egil André Aas (t.v.), mekler Richard Saue (f.h.), riksmekler Mats Wilhelm Ruland og personaldirektør i staten Gisle Norheim innspurten.

I GANG: Meklinga i statsoppgjøret går inn i sluttfasen. Mandag startet LO Stat-leder Egil André Aas (t.v.), mekler Richard Saue (f.h.), riksmekler Mats Wilhelm Ruland og personaldirektør i staten Gisle Norheim innspurten.

Alf Ragnar Olsen

Staten har sagt at pengene er brukt opp – nå har de tre dager på seg til å unngå streik i staten

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Erlend Angelo

Ikea-ansatte får mer enn en månedslønn i bonus. Men tillitsvalgte Kateryna jubler ikke

Statsminister Erna Solberg (H).

Statsminister Erna Solberg (H).

Jan-Erik Østlie

Faktasjekk: Nei, en vanlig familie får ikke 14.000 i skattelette med årets forslag til statsbudsjett

– Menneskelig sett skjuler det seg en personlig svært krevende situasjon bak dommen, sier advokat Anne-Lise Rolland.

– Menneskelig sett skjuler det seg en personlig svært krevende situasjon bak dommen, sier advokat Anne-Lise Rolland.

Tri Nguyen Dinh

Alenemoren ble sagt opp og sto uten inntekt. Nå kan hun få fast jobb og 300.000 i erstatning

Imagebroker/Martin Siepmann

Full ordkrig: Wizz Air-sjefen kaller fagbevegelsen barnslig

Oljearbeider Øyvind Jahren mener det er urettferdig at ikke innleide skal ha samme bonuser som det de fast ansatte får.

Oljearbeider Øyvind Jahren mener det er urettferdig at ikke innleide skal ha samme bonuser som det de fast ansatte får.

Ole Palmstrøm

Innleide Øyvind krever samme bonuser som fast ansatte i bedriften

Sjefene vektlegger omsorg og motivasjon av sine arbeidere, ifølge den nye undersøkelsen. (Illustrasjonsbilde)

Sjefene vektlegger omsorg og motivasjon av sine arbeidere, ifølge den nye undersøkelsen. (Illustrasjonsbilde)

Ole Palmstrøm

Dette tenker sjefen når du jobber fra hjemmekontor

– Det å avholde uravstemning over resultatet i et tariffoppgjør er ikke lovpålagt, men det anbefales, sier Fafo-forsker Kristine Nergaard. (Illustrasjonsfoto)

– Det å avholde uravstemning over resultatet i et tariffoppgjør er ikke lovpålagt, men det anbefales, sier Fafo-forsker Kristine Nergaard. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Lønnsoppgjøret: Disse får ikke stemme i uravstemning

Håvard Sæbø

Bussjåførene vant folkets støtte: – På 13 år har vi mistet 40.000 i årslønn. Det ser vi på som et tyveri

Av mer kritiske innvendinger løfter rapporten blant annet fram grovt undervurderte sammenhenger mellom kriser og forståelse for at alle sektorer rammes. (Illustrasjonsfoto)

Av mer kritiske innvendinger løfter rapporten blant annet fram grovt undervurderte sammenhenger mellom kriser og forståelse for at alle sektorer rammes. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Ny rapport: Sjokkert over hvor dårlig forberedt Norge var da Covid-19 kom til landet

VARSLET: – Det er som ventet. Regjeringen og Stortinget har fått mange advarsler, sier Henny-Kristin Navarsete.

VARSLET: – Det er som ventet. Regjeringen og Stortinget har fått mange advarsler, sier Henny-Kristin Navarsete.

Ole Palmstrøm

Kritikerne mente oppsplittingen av Vegvesenet ville gi økte utgifter. Statsbudsjettet viser at de fikk rett

RAMMET HARDT: – Taxisjåførene har blitt hardt rammet av koronakrisen, og provisjonslønnssystemet har bare forsterket det, sier Peter Hansen i Fellesforbundet. Han er forbundets forhandlingsleder når taxisjåførene starter sitt tariffoppgjør i dag.

RAMMET HARDT: – Taxisjåførene har blitt hardt rammet av koronakrisen, og provisjonslønnssystemet har bare forsterket det, sier Peter Hansen i Fellesforbundet. Han er forbundets forhandlingsleder når taxisjåførene starter sitt tariffoppgjør i dag.

Roy Ervin Solstad

Lønnsoppgjøret: I dag får ikke taxisjåfører betalt en krone når de venter på kunder

MANGE FLERE SLITER: – Endringer i arbeidslivet og på fritiden gjør at det i dag er mange flere som sliter med plager ved nærarbeid enn tidligere, sier seniorrådgiver i Arbeidstilsynet. (Illustrasjonsfoto)

MANGE FLERE SLITER: – Endringer i arbeidslivet og på fritiden gjør at det i dag er mange flere som sliter med plager ved nærarbeid enn tidligere, sier seniorrådgiver i Arbeidstilsynet. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

– Det er viktig for alle å få sjekket synet rundt denne alderen

BEKYMRET: Belastende arbeidstidsordninger, mye stress og lite kontroll over egen arbeidshverdag slår for mange bussjåfører ut i typiske stressykdommer som hjerte- og karsykdommer, forteller Ebba Wergeland.

BEKYMRET: Belastende arbeidstidsordninger, mye stress og lite kontroll over egen arbeidshverdag slår for mange bussjåfører ut i typiske stressykdommer som hjerte- og karsykdommer, forteller Ebba Wergeland.

Martin Guttormsen Slørdal

Arbeidsmedisiner vil forby bussjåførenes delte skift: – Det er jo bare et triks for å spare lønnsutgifter

ENIGE: Etter en lang natts ferd kom Gisle Norheim (f.v.), Nikolai Astrup, Guro Elisabeth Lind, Pål Arnesen, Anders Kvam og Egil André Aas til enighet.

ENIGE: Etter en lang natts ferd kom Gisle Norheim (f.v.), Nikolai Astrup, Guro Elisabeth Lind, Pål Arnesen, Anders Kvam og Egil André Aas til enighet.

Morten Hansen

Dette ble partene i statsoppgjøret enige om

Da lønnsoppgjøret endte opp hos Riksmekleren, påpekte arbeidstakerorganisasjonene at hovedstridsspørsmålet står om lønnstillegg.

Da lønnsoppgjøret endte opp hos Riksmekleren, påpekte arbeidstakerorganisasjonene at hovedstridsspørsmålet står om lønnstillegg.

Eirik Dahl Viggen

Innspurt i kveld: Her blir det streik dersom meklinga i staten ikke fører fram

KUNNE BLITT HARDT RAMMET: Nesten 40 medlemmer i Fellesforbundet og Parat ville blitt tatt ut i streik hos Gardermoen Fuelling Services dersom det hadde blitt brudd i meklingen natt til mandag.

KUNNE BLITT HARDT RAMMET: Nesten 40 medlemmer i Fellesforbundet og Parat ville blitt tatt ut i streik hos Gardermoen Fuelling Services dersom det hadde blitt brudd i meklingen natt til mandag.

Sissel M. Rasmussen

Solid lønnsøkning og enighet om å se på en revisjon av tariffavtalen hindret oljestreik


Flere saker