JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåførene har tre krav i lønnsoppgjøret: – Lønn, lønn og lønn

Bussjåførene er lei av å vente på lovnader om at lønna skal «på linje med» industriarbeiderlønna. Forrige hovedoppgjørs knapper og glansbilder – 1,30 kroner mer i timen – var dråpen som fikk streikeviljen til å renne over.
VIL SE HANDLING: Kjell Løndal (f.v.), Jan Audun Strand og Helge Øystrøm i Bilpersonalets landsråd sier medlemmene er lei av å lese om lønnsmålet i Bilbransjeavtalen. Nå vi de ha handling – og penger.

VIL SE HANDLING: Kjell Løndal (f.v.), Jan Audun Strand og Helge Øystrøm i Bilpersonalets landsråd sier medlemmene er lei av å lese om lønnsmålet i Bilbransjeavtalen. Nå vi de ha handling – og penger.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Lønna må opp. Nå skal vi opp på linje med industriarbeiderlønna. Enkelt sagt så har vi tre krav: Lønn, lønn og lønn, slår Jan Audun Strand fast.

På en tariffkonferanse i Vy Buss kom lederen i Bilpersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund med kravene. Og han har både egne medlemmer, og sjåførene som er organisert i Fagforbundet, Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet i ryggen.

– Vi er lei av å vente. Nå vil vi ha det vi har blitt enige om i Bussbransjeavtalen, sier Kjell Løndal, bussjåfør og tillitsvalgt i Bilpersonalets Forening, Møre og Romsdal.

Frykter ikke konkurser

Arbeidsgiverne maner om moderasjon. De viser til små marginer i bransjen. Det fnyser sjåførene av.

p

– Da får det bli konkurser. Vi har jobb å gå til uansett. Vi har bransjeavtalen å lene oss på. Den sikrer oss lønn og virksomhetsoverdragelse, fastslår Løndal.

Han mener selskapene har gjort en for dårlig jobb i anbudene hvis de ikke har tatt høyde for den lønnsveksten bussbransjeavtalen legger opp til.

Vanskelig rekruttering

Det er en vurdering Helge Øystrøm, leder av Bilpersonalets Forening Østfold, deler. Han mener konkurser bør være bransjens minste bekymring. Sjåføren fra Halden konstaterer at hvis noe ikke blir gjort med lønna, vil busser komme til å stå uansett.

– Det er ingen nytte i selskaper med busser, hvis det ikke er noen som sitter bak rattet, konstaterer Øystrøm

Han påpeker at gjennomsnittsalderen blant sjåførene er høy, og bransjen sliter med å rekruttere nye.

p

NHO Transport har beregnet at det trengs 1000 nye sjåfører hvert år for å få bussene til å gå. Skal det målet nås må mer penger på bordet. Mye mer, mener Øystrøm.

– Kommer ikke lønna opp på det nivået vi har avtalt, kan de glemme rekrutteringen. Det er få som vil bli bussjåfør med det lønnsnivået, og betingelsene, vi har nå, fastslår Øystrøm.

Gapet øker

Med et lønnsoppgjør som ligger an til å bli høyt; Norges Bank har anslått at oppgjøret vil ende på 3,2 prosent, mens det i statsbudsjettet legges opp til et oppgjør på 3,6 prosent, vil det koste mye for busselskapene å ta igjen industrien. Det mener sjåførene er en situasjon selskapene og NHO Transport og Spekter selv har satt seg i.

p

– De burde tenkt på at avstanden til industrien, da de ga oss 1,30 kroner i bransjeforhandlingene ved hovedoppgjøret for to år siden, sier Strand.

Heller ikke i fjorårets oppgjør minket gapet. Da fikk sjåførene 4,75 kroner mer i timen, eller 9260 kroner mer i året.

– Det er 13 år siden vi ble enige om at sjåførlønna skulle opp på linje med industriarbeiderlønna. Alle disse år har vi ligget under. De siste årene har gapet bli større. Nå vil vi ikke vente lenger, sier Strand.

Kommentar: «Parker bussen – ikke lønna»

Annonse
Annonse