JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret:

Bussjåfører er klare til å streike for høyere lønn: – Det vil ikke gå en eneste buss

Det er 22 år siden bussbransjen streiket. Skal man tro bussjåfører i Bodø er det stor sjanse for en ny storstreik i vår.
TØFFE KRAV: Minimum 25 kroner timen i lønnstillegg mener Daniel Lund (fra venstre), Arne Gabrielsen og Knut Aune må til for å unngå storstreik i bussbransjen til våren.

TØFFE KRAV: Minimum 25 kroner timen i lønnstillegg mener Daniel Lund (fra venstre), Arne Gabrielsen og Knut Aune må til for å unngå storstreik i bussbransjen til våren.

Tormod Ytrehus

roy@lomedia.no

BODØ: Det lille pauserommet til bussjåførene på Mørkved, noen kilometer øst for sentrum i nordlandshovedstaden er nærmest fylt til randen. Her er så godt som samtlige organisert, enten i Fellesforbundet eller Yrkestrafikkforbundet som er en del av YS. Både sentralt og mange steder lokalt er det til tider stor uenighet mellom de to forbundene, men når det gjelder tariffoppgjøret til våren står man skulder ved skulder.

p

– Folk er veldig spent, men de er kampklare hvis vi ikke får noe skikkelig, sier Arne Gabrielsen.

Han er leder i Salten Bussklubb, Boreal, og representerer Fellesforbundet.

Saken fortsetter under bildet.

Tormod Ytrehus

25 kroner mer i timen

En streik i bussbransjen vil bli den første store siden 1998, men Gabrielsen og kollegene er klare på at det kan være på tide nå. Bussbransjeavtalen som det ble enighet om i 2007 – og som ble innført tre år senere, hadde som mål å få lønningene opp på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Etter fjorårets oppgjør falt bussjåførene ned til 91,8 prosent av det.

– I år må vi ha 25 kroner mer i timen, kanskje enda mer for å komme opp på det nivået vi skal ligge på, understreker han.

Klubblederen forklarer at bussjåførene føler de har mistet et helt oppgjør, siden de fikk bare knapper og glansbilder sist.

– Dette prates det om på alle avdelinger, og jeg har aldri sett oss så streikeklare som nå, smiler han.

p

Alt vil stoppe opp

Gabrielsen anslår at faren for streik ligger på 75- til 80 prosent. Hans kollega og tidligere medlem i klubbstyret, Svein-Arne Mosti, virker enda sikrere, selv om han ikke nevner prosenter.

– Jeg er veldig optimistisk før oppgjøret, men kan ikke forstå annet enn at det blir streik når vi har et slikt lønnskrav, sier Mosti.

Saken fortsetter under bildet.

Svein-Arne Mosti.

Svein-Arne Mosti.

Tormod Ytrehus

Knut Aune som nettopp har meldt seg inn i Fellesforbundet tror også at årets oppgjør ender i streik.

– Vi må ha mye mer i år enn det vi har fått i lønnstillegg de siste årene, sier han.

Gabrielsen tror det faktum at bussjåførene nå er en del av et forbund med 160.000 medlemmer bidrar til optimismen.

– Jeg tror ikke vi er mer streikeklare på grunn av at vi har blitt medlemmer i Fellesforbundet, men forhåpningene er kanskje blitt litt større, sier han.

Selv mange av sjåførene som ikke er fast ansatt og bare kjører på timebasis i Bodø-området er organisert. Det gjør at en eventuell streik vil få stor effekt.

– Organisasjonsgraden i bedriften er veldig høy, så busstrafikken i Bodø vil stoppe. Det vil ikke gå en eneste buss, sier Arne Gabrielsen.

Lønna til bussjåfører

• Arbeidsgivere og arbeidstakere i bussbransjen har vært enige om at lønnsnivået skal opp på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

• Utviklingen har gått feil vei, og i 2019 lå bussjåførene på bare 91,8 prosent av den lønna.

• Blir det ikke et ordentlig løft i år, er bussjåførene ekstremt streikeklare.

• Årets tariffoppgjør blir det første for transportarbeiderne som en del av Fellesforbundet.

Annonse
Annonse

Lønna til bussjåfører

• Arbeidsgivere og arbeidstakere i bussbransjen har vært enige om at lønnsnivået skal opp på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

• Utviklingen har gått feil vei, og i 2019 lå bussjåførene på bare 91,8 prosent av den lønna.

• Blir det ikke et ordentlig løft i år, er bussjåførene ekstremt streikeklare.

• Årets tariffoppgjør blir det første for transportarbeiderne som en del av Fellesforbundet.