JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar:

«Bom-flause for Frp»

Bompengereformen fra 2015 skulle gi billigere administrasjonskostnader, men det har i stedet blitt dyrere.

Bompengereformen fra 2015 skulle gi billigere administrasjonskostnader, men det har i stedet blitt dyrere.

Colourbox

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Sammenslåingen av bompengeselskaper har så langt ikke blitt noen økonomisk suksess, snarere tvert om.

kjell.werner@anb.no

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sørget i 2015 for at 60 bompengeselskap ble til fem regionale enheter. Det skulle gi lavere driftskostnader som skulle gi mer vei for bompengene. Foreløpige tall viser at disse kostnadene steg med 13 millioner kroner fra 2017 til 2018. Også selskapenes lånekostnader stiger, selv om formålet med store selskaper var å få bedre lånebetingelser.

Solvik-Olsen er skuffet over resultatene og legger skylden på fylkeskommunene som er eiere av bomselskapene. Dagens samferdselsminister, Jon Georg Dale (Frp), er heller ikke fornøyd, men poengterer at regjeringen har gjennomført en reform som også har noen kostnader ved seg. Nå kaller Dale selskapene inn på teppet for å få en forklaring.

Følg oss på Facebook

– Vi har sett at det er bompengeselskap som bruker penger på en måte som jeg vil definere som uvettig, sa Dale da han ble presset på saken på NRKs politiske kvarter tirsdag. Dale reagerer også på bompengeselskapenes festbudsjetter som han mener er «hinsides pengebruk». Her bør imidlertid Frp gå stille i dørene, for Fremskrittspartiets stortingsgruppe topper pengebruken for fest og moro der i gården.

Det interessante i denne saken er imidlertid at Ketil Solvik-Olsen var høy og mørk da bompengereformen ble lansert for over fire år siden. Frp la inn mye prestisje i denne reformen for på den måten å kompensere for at partiet ikke hadde fått gjennomslag for å rive alle bomstasjonene. Færre bompengeselskap skulle gi en stor effektivisering, altså mer vei for bompengene.

Følg oss på Facebook

Men dette var lettere sagt enn gjort, for potensialet for innsparing var tydeligvis mindre enn Solvik-Olsen & co så får seg. Men over tid er det nok en del å hente når selskapene får samlet kundemassen og får IKT-løsninger som støtter opp om dette. Det hører med til historien at regjeringen har pålagt bomselskapene å skille ut ansvaret for å forvalte bombrikkene.

Selskapene mener det nye brikke-systemet medfører økte kostnader i form av provisjon til selskapene som forvalter brikkene. Samferdselsminister Jon Georg Dale hevder på den annen side at økt konkurranse vil gi effekt. Ham om det. Vi tror mer på selskapene.

Bompenge-spøkelset ser ut til å forfølge Fremskrittspartiet i årets valgkamp. Regjeringen har ennå ikke løst den store floken, for Venstre avviste den framlagte skissen. For Frp er det ingen vei tilbake. På toppen av dette kommer altså nyheten om at sammenslåingen av bompengeselskapene ikke har gitt forventet økonomisk effekt. Denne bom-flausen bør være et tankekors ved fylkestingsvalget. Velgerne står overfor et mer opplyst veivalg.

Faktisk.no: Hva kan man egentlig si om bompengeselskapenes kostnader?

Annonse
Annonse