Debatt
Fagskolene seiler i medvind
Utdanningsminister Sigrun Aasland og tilsynsleder Josefine Viktoria Daniels til rors på Christian Radich.
Fagskolen Viken.
Saken oppsummert
Stortingsvalget 2025 markerte slutten på en historisk storingsperiode for fagskolene i Norge.
Rektor ved Fagskolen Viken
Samfunnskontakt
Vi har i perioden hatt Ola Borten Moe, Sandra Borch, Oddmund Løkensgard Hoel og Sigrun Aasland til rors som statsråder for forskning og høyere utdanning.
Selv om de kom fra ulike parti har de alle hatt en ting til felles: de har sett at samfunnet trenger kompetansen fagskolene tilbyr, og de har kjempet for økte rammer og nye muligheter for høyere yrkesfaglig utdanning. Og kampene de har kjempet har gitt resultat som vil stå seg i lang tid fremover.
For dette har virkelig vært en periode med historisk god medvind. Sektoren opplever at både fagfolk og fagskoler har blitt lyttet til som aldri før hos Kunnskapsdepartementet, Direktoratet for høyere kompetanse og utdanning (HK-dir) og Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga (NOKUT).
Regjeringen har løyvet mer midler til fagskolene, noe som har finansiert 2900 nye studieplasser i perioden. Et samlet Storting vedtok i vår Stortingsmeldingen “Fagfolk for en ny tid” med 29 tiltak som staker ut kursen for hvordan fagskolene kan og bør utvikle seg fremover.
Høringen på Stortinget og debatten rundt meldingen viste også at det er få skjær i sjøen. Både arbeidslivets parter og de aller fleste andre støttet opp under at fagarbeidere må få rammer og ressurser til å utvikle sin kompetanse på linje med den akademiske søylen.
Ingen supertanker, heldigvis
Siden skoleåret 2020-21 har Fagskolen Viken vokst fra 1565 til rundt 2800 studenter i år. I hele perioden har vi stabilt hatt rundt 200 heltidsstudenter, så de faller fleste av studentene våre kombinerer nå studier med full jobb.
I tillegg til dette har Fagskolen Viken hatt en kraftig økning i tilbudet av mindre moduler, gjerne på 5-10 studiepoeng, organisert som trepartssamarbeid og statlig finansiert gjennom «bransjeprogram» og «Industrifagskolen». På oppdrag fra partene, og i samarbeid med bedrifter og tillitsvalgte, har vi utviklet og tilbudt en lang rekke korte studier til ansatte.
Samarbeidet gjør at innholdet og omfanget av utdanningene blir treffsikkert, og undervisningen blir tilpasset arbeidssituasjonen slik at flere ansatte ser muligheten for å ta en utdanning ved siden av jobb. I 2021 hadde Fagskolen Viken rundt 200 studenter som tok korte moduler, mens vi forventer over 1000 studenter i år.
Vi arrangerer samlinger på totalt 18 lokasjoner i landet, inkludert Mo i Rana, Husnes og Gauldal, steder med som tradisjonelt ikke har hatt tilgang på høyere utdanning. Her får fagfolk i hjørnesteinsbedrifter og helsesektoren påfyll av kompetanse, uten å måtte flytte og uten å måtte ta en pause fra arbeidslivet. Dette gir store gevinster for den enkelte, for arbeidslivet lokalt, og for industriens konkurransekraft internasjonalt.
Fagskolene Viken er den største offentlige fagskolen i Norge, men vi er langt fra noen supertanker. Vi er lydhøre for endringer og kan manøvrere raskt når samfunnet har behov for det. Dette kan vi gjøre takket være at våre eiere, fylkene Østfold, Akershus og Buskerud, gir oss handlingsrom til å respondere på nye behov, og ikke minst at våre ansatte hver dag trimmer skuta og setter pris på endringer og vind i håret. Det kommer godt med når fagskolen nå skal seile ut i verden og utvide vårt internasjonale samarbeid og lære av de beste.
Men høy fart må ikke gå på bekostning av kvalitet, og den yrkesfaglige søylen må utvikle seg på grunnleggende prinsipper basert på pedagogikk og ikke økonomi. Fagskolen Viken har det derfor vært med å etablere et Senter for erfaringsbasert læring, og vi er stolte av at vår kvalitets- og tilsynsleder sjef Josefine Daniels har fått NOKUTs ærespris innenfor kvalitet i høyere utdanning i perioden.
En søyle som ikke er til pynt
Det nye Stortinget må være forberedt på å løse store oppgaver den kommende perioden. Klimautfordringer, sikkerhetssituasjonen og generell mangel på arbeidskraft stiller på hver sin måte nye krav til kompetanse i arbeidslivet. Samtidig skal ny teknologi fases inn i arbeidslivet med stadig større tempo.
En ny søyle i utdanningssystemet skal ikke være til pynt, men skal, sammen med den akademiske søylen, støtte opp under samfunnets behov for kompetanse. Arkitekturen for den nye utdanningssøylen kom på plass med stortingsmeldingen “Fagfolk for en ny tid”, og nå skal tegningene godkjennes av vår egen plan- og bygningsetat - HK-dir.
Men vår sektor har heldigvis erfaring med at etaten er lydhør for innspill fra fagfolkene som skal bygge søylen, og vi gleder oss til å samarbeide for å få løsninger som er praktiske og effektive.
Skipet er rigget og mannskapet klare
Et knippe av partiene på Stortinget må nå bli enige om en ny regjeringsplattform og en ny Regjering. Fagskolene på sin side ser frem til et nytt samfunnsoppdrag.
Skipet er rigget og mannskapet klare for å skape endring i nok en fireårsperiode, og nå gleder vi oss til å få ombord politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet, samt og utdanningskomiteen på Stortinget og ta fatt på neste etappe for fagskolene.
Vel møtt ombord!


Nå: 0 stillingsannonser