JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Eet av verdens rikeste land må fortsatt kunne tilby innbyggerne en sikker vanntilførsel også i framtida, mener artikkelforfatteren.

Eet av verdens rikeste land må fortsatt kunne tilby innbyggerne en sikker vanntilførsel også i framtida, mener artikkelforfatteren.

Colourbox

Debatt

«Hele Norges infrastruktur er i et uføre. Derfor må det skje noe fort», skriver Frode Engen

Staten og regjeringa må reagere før det oppstår kriser eller ras fordi ingen tar ansvaret for at innbyggerne skal ha trygt vann, rene innsjøer og sikre veier å ferdes på.
24.06.2021
08:53
28.06.2021 08:57
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Du står opp om morgenen og går en tur på toalettet. Så pusses tenner før en god varm dusj. Til frokost blir det litt kaffe til nystekte rundstykker mens du sjekker avisen på laptopen. Tiden flyr og du må rekke et møte i Oslo. Du er miljøbevisst og kjører tog, men med over ei mil til stasjonen, må også bilen tas i bruk.

Du setter kursen til stasjonen i den nyladede elbilen din. Du kjører over ei flott bru over den nye europaveien og inn på den offentlige parkeringsplassen ved stasjonen der toget står og venter. Du finner en plass og løper for å rekke toget.

Vel inne på toget kommer så konduktøren, og du viser fram din digitale billett på telefonen. Så finner du parkeringsappen og betaler for parkeringen. Du setter deg godt til rette og finner fram laptopen, kobler opp på nett og leser igjennom dokumentene til møtet mens toget farer stille inn mot Oslo.

Dette kunne vært en dag for mange av oss, og vi tar det som en selvfølge at all infrastruktur er på plass og lagt til rette for oss. Det rene vannet i krana er der, og spillvannet fra doen og dusjen blir borte.

Strømmen til både kaffetrakter, bil-lader og tog er en selvfølge. Veien ligger klar til bruk, og vi forventer at den skal være god å kjøre på, brøytet og vedlikeholdt for minst mulig ubehag.

Fiberlinje og 4G bredbånd kreves av alle. Vi må kunne sjekke mail uansett hvor vi er, og en god fiberlinje må vi ha for å kunne delta i teamsmøter på hjemmekontor. Dette har pandemien vi står i virkelig vist at vi trenger. Men hvordan står det egentlig til?

Bredbånd er i full utvikling og blir prioritert. Statlige midler bevilges med millioner, og kommuner bruker masse penger for å få en full utbygging av bredbånd i hele landet. Dette er nyanlegg for å få på plass en tjeneste vi ikke har. Derfor er gjennomføringsviljen større og mer synlig for forbruker, i og med at man får noe igjen for pengene.

Strøm har vi blitt helt avhengige av, og med det klimaet vi har i Norge, kreves det at vi har en sikker strømforsyning til både oppvarming og konservering/tilberedning av mat.

Strøm er også en viktig faktor i det grønne skiftet, og med en enorm økning av elektriske biler, stilles det også enda større krav til nettet.

Mange steder er strømnettet gammelt, og med bil-ladere i hvert hjem, blir dette overbelastet og vil kollapse til slutt. Her har vi en utfordring som mange netteiere må ta tak i. Gamle kabler må byttes ut med nye og større kabler for å kunne møte det økte forbruket. Men hvem betaler? Her er det vi som forbrukere som også får regninga i form av økt nettleie.

I Norge er det en selvfølge å ha rent vann. At spillvannet vårt tas hånd om, tar vi for gitt. Vann og avløpsnett har vi hatt i over 100 år, og kravene til mengde, trykk og renhet har bare økt i takt med utviklinga.

Dette har også økt kravene til kvalitet og størrelser på både rør, kummer og renseanlegg. Det gjør at gammelt nett ikke takler årenes utvikling. Når et tettsted utvikles og vokser, kommer vi til et punkt der eksisterende nett blir underdimensjonert og utdatert.

Stort sett er det et kommunalt ansvar å stå for både utbygging, drift og vedlikehold. I Norge blir dette stort sett dekket økonomisk ved selvkostprinsippet. Det vil si at det er vi som forbrukere som betaler det det koster å ha rent vann i krana.

Nå ser vi at etterslepet på vann og avløp ute i kommunene er på over 300 milliarder kroner. Dette er virkelig kritisk, men hvordan skal kommunene si at vi må doble gebyrene for å dekke etterslepet?

For du og jeg skjønner ikke helt hvorfor? Vi har jo vann i krana, spillvannet vårt blir borte og takvannet vårt, samt vannet fra den asfalterte gårdsplassen, renner ut i den kommunale overvannskummen og forsvinner. Men sannheten er at mange av VA-nettene er veldig gamle og har store lekkasjer.

Vannrørene tåler heller ikke trykket vi forlanger, og med økt nedbør er de fleste overvannsanlegg underdimensjonert. Mye lekkasjer fra spillvannet skaper forurensninger av grunn- og fremmedvann inn i spillvannsledninger. Det gjør renseprosessen komplisert, og vi slipper ut mye forurensing i våre sjøer og vassdrag.

Her MÅ det skje noe, og det må skje fort før vi får en ny «Askøy»-sak, eller at Norges største innsjø Mjøsa, som er drikkevannskilde til over 200.000 personer, ikke kan brukes eller bades i på grunn av oppblomstring av algevekster.

Dette ansvaret må staten ta en del av og bevilge penger/opprette et VA-fond som kommunene kan ta nytte av for å kunne ta de største investeringene som kreves. På denne måten kan man sikre friskt og rent vann og en sikker håndtering av spillvannet og overvann i kommunene.

For hvem som har skyld i uføret, og hva som burde ha blitt gjort, hjelper lite. Vi må heller gi kommunene handlingsrom med øremerkede midler slik at vi som et av verdens rikeste land fortsatt kan tilby innbyggerne en sikker vanntilførsel også i framtida. For vi kan ikke administrere oss vekk fra dette, og jeg mener at dette er et viktig offentlig ansvar å «redde» oss fra et så samfunnskritisk problem som dette kan bli.

Vei er noe vi har mye av i Norge, og bygging av vei er veldig krevende i landet vårt. Nå bevilges det mye penger på utbygginger av høytrafikkerte Europa- og riksveier. Store prestisjeprosjekter i milliardklassen skal gjennomføres, men hva med fylkesveier og lavtrafikkerte riksveier?

Her begynner vi å nå kritisk nivå med totalt cirka 120 milliarder i etterslep. Med regionreformer både i 2010 med å overføre riksveier til fylket og regionreformen 2020 ved å fjerne sams veiadministrasjon fra Statens vegvesen, virker det som vi helt har administrert oss vekk fra hvem som har ansvar for disse veiene.

Igjen sitter vi med et fylkesveinett som råtner på rot mens det krangles om hvem som har ansvaret. Her ser vi virkelig hvordan reformer og effektivisering pulveriserer samfunnsansvaret og kun resulterer i at fylkenes veikapital minker år for år.

Hvem skal stå til ansvar hvis for eksempel fylkesvei 33 raser ut når et vogntog passerer? Er det entreprenør med funksjonskontrakt, eller er det veieier? Her må helt klart ansvaret hvile på veieier.

Når Nasjonal Transportplan ikke gjør annet enn å snakke milliarder i store spesifikke prestisjeprosjekter, og setter alt ansvar for resten på fylker og kommuner med å måtte dekke halvparten av kostnadene i fylkesveiprosjekter, vil dette etterslepet bare fortsette. For også her blir det oss som forbrukere som må betale i form av bompenger.

Dette kan ikke fortsette. Vi må nå kreve fysisk handling, og at noen faktisk tar det ansvaret som kreves for å få i gang arbeidet med å rette opp etterslepet fra mange år uten kontroll. Hvem skal ta det ansvaret?

Her mener jeg at staten med regjeringa må ta et stort ansvar før det er for seint. Da kan kriser eller ras bli utfallet fordi ingen vil stå til ansvar for at Norges befolkning skal kunne ha trygt vann, rene innsjøer og trygge veier å ferdes på.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.06.2021
08:53
28.06.2021 08:57



Mest lest

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

Vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli, mener AUFs leder

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Kommentar

Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn, skriver Kjell Werner i denne kommentaren.

Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn, skriver Kjell Werner i denne kommentaren.

Leif Martin Kirknes

«Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn»

Löfven var tydelig imponert over måten AUF har tatt tilbake øya for å fortsette tradisjonen med sommerleir.

Löfven var tydelig imponert over måten AUF har tatt tilbake øya for å fortsette tradisjonen med sommerleir.

Tori Aarseth

Löfven: AUF har vendt det tragiske til tro på fremtiden

SPEKTAKULÆRT: Det er slike landskap som lokker tusrister fra hele verden til Norge.

SPEKTAKULÆRT: Det er slike landskap som lokker tusrister fra hele verden til Norge.

Hurtigruten

Hurtigruten blir ofte kalt verdens vakreste sjøreise. Det gjør noe med arbeidsplassen også

Investeringen ved Boliden Odda (bildet) skal være fullført innen 2024.

Investeringen ved Boliden Odda (bildet) skal være fullført innen 2024.

Roy Ervin Solstad

Over 7,2 milliarder kroner investeres i sinkproduksjon i Odda

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Færre ferske lærerstudenter i rekordstort studieopptak

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

Jan-Erik Østlie

Søppelmann Jansson festival: Full av politikk og internasjonalt engasjement