Debatt
Ikke mer ville vesten: Vi rydder opp i drosjenæringen
Regjeringen er på god vei mot å rydde opp i taxinæringen, skriver samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Roy Ervin Solstad
Drosje er en viktig del av det samlede transporttilbudet i Norge, men vi skal ha en drosjenæring med ryddige arbeidsforhold, hvit økonomi, sikkerhet for både passasjerer og sjåfører, og etterlevelse av regelverket. Det er vi på god vei mot nå.
Drosjenæringen har hatt store utfordringer siden frislippet i 2020 og vi har til tider hatt cowboy-tilstander som denne regjeringen ikke vil være kjent med.
Før behovsprøvingen som begrenset antall aktører i markedet ble fjernet 1. november 2020, hadde vi i underkant av 8 000 løyver i Norge.
Deretter økte antall løyver med mer enn 10 000 på under tre år, og 1. juli 2023 var antall løyver 18 150 i Norge.
Ifølge bransjen førte frislippet til at det ble vanskeligere å drive på heltid, det ble dårligere sikkerhet for kundene – både fysisk trygghet i bilene og økonomisk på grunn av prispressing og forsikringsmessige forhold, og manglende drosjeberedskap.
Seriøse drosjeselskap kalte det en taxikrise.
Derfor har vi tatt grep, og det er gledelig å se at grepene har fungert. Bare det siste året har antall løyver blitt redusert med 4 000.
La meg være tydelig på at dette handler ikke om reversering eller å skvise ut aktører.
Vi er helt avhengige av drosjenæringen som en del av transporttilbudet i landet.
Dette handler om at vi skal ha en ryddig og seriøs drosjenæring med gode arbeidsforhold som etterlever regelverket.
Det handler om å styrke kvaliteten i næringen og sikre et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet.
Det handler om å gjøre det enklere for kundene å orientere seg i markedet og sikre at de ikke blir flådd når de setter seg inn i en taxi.
Det handler – enkelt og greit – om trygghet på mange ulike plan. Både for passasjerer og for sjåfører.