JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KORONA: Flere av yrkene som nå står på listen over samfunnskritiske yrker, har betydelig lavere lønn og mer ubekvemte arbeidstider enn andre yrker som ikke betegnes som så viktige under denne krisesituasjon, skriver kronikkforfatteren.

KORONA: Flere av yrkene som nå står på listen over samfunnskritiske yrker, har betydelig lavere lønn og mer ubekvemte arbeidstider enn andre yrker som ikke betegnes som så viktige under denne krisesituasjon, skriver kronikkforfatteren.

Tormod Ytrehus

Debatt:

«Jobben min regnes som samfunnskritisk. Det ser jeg ikke på lønnslippen», skriver bussjåfør Christian Andersen

Ingenting ved min lønn tyder på at jeg jobber i et samfunnskritisk yrke.
17.03.2020
13:58
19.03.2020 11:41

For noen dager siden kom mailen fra barnehagen til dattera.

Barnehagen stenges som følge av korona-utbruddet her i Norge videre. Videre i mailen sto det at barnehagen allikevel ville holde åpent for unger av foreldre som jobber i samfunnskritiske yrker.

På listen var det ramset opp 15 forskjellige yrker, som politi, apotek, helse, vann og avløp, kraftforsyning, butikkansatte i dagligvare og transport. Deriblant bussjåfører og lastebilsjåfør som kjører mat og medisinsk utstyr.

Da kan man jo spørre seg hvorfor lønna ikke tilsier at man faktisk jobber i et samfunnskritisk yrke.

Helseminister Bent Høie sa under pressekonferansen 12. mars at det er viktig at kollektivtransport skal opprettholdes på høyest mulig nivå. Grunnen var at folk med andre kritiske samfunnsfunksjoner skal kunne komme seg til og fra jobb.

Vi får derfor bekreftet at jobben vi som bussjåfører gjør, er viktig i en krisesituasjon.

Det blir tydelig at vi trengs for å holde hjulene i samfunnet i gang. Samtidig viser lønnen det stikk motsatte: Transportbransjen har i mange år stått på stedet hvil under lønnsforhandlingene.

Dette fører til at rekrutteringen til bransjen kan være krevende og mange selskaper sliter allerede med å få nok nye sjåfører.

Det er også spådd at det vil være behov for 1000 nye sjåfører hvert år framover for å dekke et økende antall passasjer her i landet. Det blir vanskelig hvis ikke noe gjøres.

En nyansatt sjåfør har en lønn på litt i overkant av 363.000 kr i året som grunnlønn. Til sammenligning tjener en butikkmedarbeider i snitt 380.000 kr pr år.

Det er derfor ikke vanskelig å forstå at mange velger bort sjåfør yrket når lønn, arbeidstid og ansvaret ofte kan være bedre andre plasser. I tillegg slipper man et utlegg på ca 100.000 kr for et førerkort man må ha for i det hele tatt få lov til å jobbe om man velger andre yrker.

Som bussjåfør kan man jobbe dagskift eller kveldskift på opptil 9,5 timer, deltskift med utstrekk på opptil 12 timer, det kjøres både lørdager og søndager. Helligdager når mange andre yrker har fri og vinterdager når føret er så krevende at mange parkerer egen bil fordi de ikke tør å kjøre selv.

Man har også et stort ansvar som bussjåfør. Man skal kjøre på en behagelig og sikker måte sånn at det er trygt for passasjerene på bussen, andre bilister rundt bussen og syklister/fotgjengere. Samtidig skal man også gjøre det man kan for å få passasjerene dit de skal til rett tid.

Bussbransjen er heller ikke alene om lav inntekt i forhold til ansvar og viktighet i samfunnet. Flere av yrkene som nå står på listen over samfunnskritiske yrker, har betydelig lavere lønn og mer ubekvemte arbeidstider enn andre yrker som ikke betegnes som så viktige under denne krisesituasjon.

Dette viser i det store og hele at det snart er på tide at vi som jobber i slike yrker blir verdsatt for jobben vi gjør, ved å få den lønnen vi gjør oss fortjent til.

Vi har blitt lovet vilkår lenge, men vi er fortsatt langt unna når vi går til forhandlinger om lønn, pensjon og arbeidsforhold.

For å bedre situasjonen rundt bemanningsproblemene og frafallet i disse yrkene er det helt vesentlig at arbeidsgiverne begynner å skjønne at de må være villige til å strekke seg for å gjøre yrkene mer attraktive.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.03.2020
13:58
19.03.2020 11:41



Mest lest

VIL TILBAKE PÅ JOBB: Janne Katrin Haukåssveen har vært permittert siden 18. mars. Nå er hun engstelig for at hun har mistet jobben sin som deltidsansatt i Princess.

VIL TILBAKE PÅ JOBB: Janne Katrin Haukåssveen har vært permittert siden 18. mars. Nå er hun engstelig for at hun har mistet jobben sin som deltidsansatt i Princess.

Ylva Seiff Berge

Først ble vaktene til Janne Kathrin kuttet til tre timer. Så ble hun slettet fra vaktlista

Tillitsvalgt Camilla Høyvik reagerer på arbeidsgivers manglende forståelse av reglene for utbetaling av lønnskompensasjon.

Tillitsvalgt Camilla Høyvik reagerer på arbeidsgivers manglende forståelse av reglene for utbetaling av lønnskompensasjon.

Erlend Angelo

Camilla fant feil i korona-lønna: – Jeg tror ikke alle sjekker dette

SUPERBUD: – Når Amanda Dahlgren slutter, mister vi ett av våre superbud. Det er synd at man ikke har tatt seg råd til bedre seniortiltak i nedbemanninga, slik at vi kunne beholde flere av de yngre, mener plasstillitsvalgt Werner Lorentsen.

SUPERBUD: – Når Amanda Dahlgren slutter, mister vi ett av våre superbud. Det er synd at man ikke har tatt seg råd til bedre seniortiltak i nedbemanninga, slik at vi kunne beholde flere av de yngre, mener plasstillitsvalgt Werner Lorentsen.

Alf Ragnar Olsen

Nå kommer post-kuttene: «Superbud» Amanda og 956 andre mister jobben

Arild Grande tror arbeidslivspolitikk kan avgjøre valget neste høst. Høyres Heidi Nordby Lunde frykter ikke det.

Arild Grande tror arbeidslivspolitikk kan avgjøre valget neste høst. Høyres Heidi Nordby Lunde frykter ikke det.

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet vil fjerne adgangen til midlertidige ansettelser så fort de får sjansen

Jan Bøhler (Ap)

Jan Bøhler (Ap)

Martin Guttormsen Slørdal

Jan Bøhler tar ikke gjenvalg til Stortinget

Djevat Hisenaj mener det ikke bare er 1000 personer som rammes av Scandics oppsigelser. Det er langt flere.

Djevat Hisenaj mener det ikke bare er 1000 personer som rammes av Scandics oppsigelser. Det er langt flere.

Erlend Angelo

Hotellansatte fikk møte med Erna Solberg. Svarene de fikk var ikke beroligende

Trygve Slagsvold Vedum har vært Sp-leder siden 2014. Han trives også på jordet.

Trygve Slagsvold Vedum har vært Sp-leder siden 2014. Han trives også på jordet.

Helge Rønning Birkelund

Vedum tar selvkritikk: Senterpartiet må gjøre mer for å bekjempe økonomisk ulikhet, mener han

Jan-Erik Østlie

Mot en leie på 890 kroner dagen får disse drive egen business på Youngstorget

Tillitsvalg Olav Høydalsvik ved Kleven Verft reagerer på de kroatiske eiernes måte å styre verftet på.

Tillitsvalg Olav Høydalsvik ved Kleven Verft reagerer på de kroatiske eiernes måte å styre verftet på.

Håvard Sæbø

420 sagt opp ved Kleven verft: – De tura fram på sin måte, sier tillitsvalgt om kroatiske eiere

Organisasjonsgraden i Norge er høy, sammenlignet med andre land. Her fra 1. mai-markering i 2018.

Organisasjonsgraden i Norge er høy, sammenlignet med andre land. Her fra 1. mai-markering i 2018.

Jan-Erik Østlie

Her er syv nye funn om norsk fagbevegelse

– Lojalitet til denne frontfagsrammen er ikke bare nødvendig for den økonomiske bærekraften til både privat og offentlig sektor, men det er også viktig for å vise solidaritet med de som nå er permitterte og arbeidsledige og som har andre og mer alvorlige bekymringer enn om det blir reallønnsvekst i år, mener Spekter-dirktør Anne-Kari Bratten.

– Lojalitet til denne frontfagsrammen er ikke bare nødvendig for den økonomiske bærekraften til både privat og offentlig sektor, men det er også viktig for å vise solidaritet med de som nå er permitterte og arbeidsledige og som har andre og mer alvorlige bekymringer enn om det blir reallønnsvekst i år, mener Spekter-dirktør Anne-Kari Bratten.

Ole Palmstrøm

– Årets oppgjør blir den norske lønnsmodellens stresstest, mener Spekter-leder

Forbundsleder i EL og IT Forbundet., Jan Olav Andersen, reagerer sterkt på at tillitsvalgte trues med sparken i heisselskap.

Forbundsleder i EL og IT Forbundet., Jan Olav Andersen, reagerer sterkt på at tillitsvalgte trues med sparken i heisselskap.

Leif Martin Kirknes

Tillitsvalgte ble truet med oppsigelse etter rettssak. – Meningsløs oppførsel, sier forbundsleder

Martine Friis Toivonen med alle brevene fra Nav. Først etter fire år ble hun innvilget uføretrygd, men ikke ung ufør-tillegget.

Martine Friis Toivonen med alle brevene fra Nav. Først etter fire år ble hun innvilget uføretrygd, men ikke ung ufør-tillegget.

Pernille Vestengen/Dagsavisen Fremtiden

Martine (32) fikk avslag fra Nav, selv om hun oppfyller kravene

Rune Dahlen, leder av landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i Bane Nor.

Rune Dahlen, leder av landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i Bane Nor.

Morten Hansen

Bane Nor framskynder endringer i Jernbane-Norge: – Et grovt tillitsbrudd, mener Spordrift-ansatte

– Jeg opplever at de fleste arbeidsgivere ønsker at kandidaten har erfaring fra bransjen. Derfor er jeg lettet over å ha blitt innkalt til intervju, sier Anita Strømnes.

– Jeg opplever at de fleste arbeidsgivere ønsker at kandidaten har erfaring fra bransjen. Derfor er jeg lettet over å ha blitt innkalt til intervju, sier Anita Strømnes.

Skjalg Bøhmer Vold

Anita konkurrerer med tusen søkere om jobb i Nav: – Det hadde jeg ikke trodd

Roy Ervin Solstad

Feriefakta: Slik fungerer fergeprisene

Ole Palmstrøm

Nav-saker på stedet hvil – må vente på Efta-råd og høyesterettsavgjørelse

Sissel M. Rasmussen

Bergen krever minstelønn til ansatte for å gi utestedene skjenkebevilling. Oslo må følge etter, sier Fellesforbundet

Håvard Sæbø

Alle ansatte ved Kleven Verft er sagt opp

Erlend Wiborg

Erlend Wiborg

Sissel M. Rasmussen

Frp varsler kamp mot EUs nye arbeidsbyrå