JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar:

«Krisen i regjeringen er avverget»

De fire regjeringspartiene klarte til slutt å enes om en bompengepakke.

De fire regjeringspartiene klarte til slutt å enes om en bompengepakke.

Statsministerens kontor

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no
Sent fredag kveld ble de fire borgerlige partiene omsider enige om en bompengeavtale.

kjell.werner@anb.no

Statsminister Erna Solberg satte til slutt foten ned og forlangte et ja eller nei fra de tre andre partiene. Her var det vinn eller forsvinn fra regjeringen som ble den harde realiteten. Dette skjedde i full offentlighet. Statsministeren skrev politisk historie, for noe liknende har aldri skjedd i en flertallsregjering. Men denne operasjonen virket, og det er jo det viktigste.

Bompengeopprøret rundt om i landet har ridd regjeringen som en mare helt siden i vår. Fremskrittspartiets landsmøte satte tonen med å vedta at staten må bla opp 100 milliarder kroner på å slette bompengegjeld. Dermed ble Frp-leder Siv Jensen tvunget til å ta omkamp med de tre andre partiene. Og nå har vi et resultat i form av en avtale som både skal gi redusert bompengebelastning og økt kollektivtrafikk. Det årlige tilskuddet til reduksjon av bompenger utenfor byområdene økes til 1,4 milliarder kroner.

Følg oss på Facebook

Men de involverte strides fortsatt om hvem som er vinnere. Frp hevder det er bilistene, mens Venstre mener det er de kollektivreisende som har trukket det lengste strået. Vi står overfor et skjørt kompromiss. Striden om hva nullvekst innebærer for de store byene har regjeringspartiene skjøvet foran seg.

Regjeringen tar nemlig sikte på «å fastsette et videreutviklet nullvekstmål med fokus på reduserte utslipp, støy, framkommelighet og arealbruk innen utgangen av 2019». Frp mener det skal være nullvekst i utslipp, mens Venstre mener det er biltrafikken som ikke skal vokse. Denne floken må altså løses innen nyttår. Da settes samarbeidsevnen nok en gang på spill.

Følg oss på Facebook

I tillegg blir det ekstra dragkamp om de siste milliardene når regjeringen denne uka legger de siste brikkene i neste års statsbudsjett. Det vil koste rundt to milliarder kroner årlig å finansiere bompengepakka. Disse milliardene må tas fra andre poster på budsjettet. Den såkalte profilpotten synes å være borte. Dermed blir det færre godbiter å lekke før valget.

Fra flere hold har det blitt hevdet at statsminister Erna Solberg har utvist dårlig lederskap i denne prosessen. Avklaringen burde ideelt sett ha kommet før sommerferien, og hun burde ha ordnet opp på kammerset. I stedet dro en høylytt krangel ut i tid. På den annen side er regjeringskrisen avverget, både på kort og lang sikt.

Det blir vanskeligere for den opprørske delen av Frp å trekke partiet ut av regjeringen selv om Frp skulle gjøre et ekstra dårlig kommunevalg. Siv Jensen har paradoksalt nok klart å binde Frp sterkere til regjeringsmasten. I så måte har statsminister Erna Solberg lyktes med å bygge bro på borgerlig side.

Warning
Annonse
Annonse