JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Equinor minner litt om en hest uten rytter. Staten eier 70 prosent av aksjene, men vil ikke bestemme noe som helst., skriver Rødts Mímir Kristjánsson.

Equinor minner litt om en hest uten rytter. Staten eier 70 prosent av aksjene, men vil ikke bestemme noe som helst., skriver Rødts Mímir Kristjánsson.

Nadia Frantzen

Debatt

«Lederlønninger, USA-fiasko og press på leverandørindustrien – gjenreis Statoil nå!»

Vår fremtid avhenger av at staten begynner å drive med industripolitikk igjen. Nøkkelen er å ta Equinor av børs og gjenreise Statoil som et statseid industrilokomotiv.
10.05.2021
14:30
12.05.2021 11:02
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Tirsdag 11. mai samles eierne i Equinor til generalforsamling. Dette er kanskje årets viktigste møte. Her skal avgjørelser som gjelder vårt viktigste statlige selskap tas. De store mediene kommer til å være utslitt etter å ha dekket landsmøte etter landsmøte i de ulike partiene. Det blir kanskje skrevet noen få saker om hva som diskuteres, hvem som er der og hvilke organisasjoner som demonstrere mot Equinor. Det ingen derimot kommer til å snakke om er hva som har skjedd selskapet vi en gang kjente som Statoil. Avisene burde vært tapetsert side opp og side ned med nyheter fra dette møtet.

Statoil ble opprettet i 1973, etter at de ti oljebud ble vedtatt på Stortinget to år i forveien. Selskapet skulle forvalte våre felles naturressurser til det beste for folket. I dag lærer barna våre om dette på skolen og vi reiser til og med rundt i verden og forkynner det statoilske evangelium. I alle festtaler og lærebøker glemmer vi allikevel en viktig ting: Statoil er ikke Statoil lengre. Nå heter det Equinor. Nå er det et børsnotert selskap på lik linje med alle andre.

Equinor minner litt om en hest uten rytter. Staten eier 70 prosent av aksjene, men vil ikke bestemme noe som helst. Armlengdes avstand, sier politikerne. Men hva betyr egentlig dette? I klartekst betyr det at fellesskapets eiendom ikke skal forvaltes av fellesskapet. Vi kan ikke som velgere kreve et Statoil som driver med hjemlig industribygging. Vi kan ikke kreve at ledere må stå til ansvar etter sløserieventyr i utlandet.

Når hesten ikke har noen rytter, kan den også løpe av gårde. Det ser vi i dagens Equinor, når ledelsen prøver å snikflytte hovedkontorfunksjoner fra Stavanger til Oslo. Et ansvarlig statseierskap burde her innebære at vi sa klart og tydelig nei. Det er en grunn til at Stavanger og Forus har blitt kompetanseklynge for petroleumsindustrien.

Aktuelt: Equinor-sjef innrømmer at kostnadskutt kan ha svekket sikkerheten

I dag minner Equinor mer og mer om et hvilket som helst annet stort, multinasjonalt selskap. Slik kommer vi dit at Equinor satser tungt i USA og kommer tilbake til det norske folk med et tap på 200 milliarder kroner. Dette er et resultat av både dårlig business, men også av et vanvittig luksusshow for lederne borte i Amerika. Dette burde vært umulig i et selskap der staten eier 70 prosent, men den gang ei. Equinor er et børsselskap, og skal oppføre seg deretter.

USA-kalaset er en følge av delprivatiseringen. Plutselig var ikke norsk sokkel stor nok for eierne. Equinor/Statoil måtte ut i verden og tjene penger. Lydig fulgte Equinor dette og satset stort i USA. Men hvem tok risikoen? Jo, det var fellesskapet. Det er fellesskapet som med sine 70 prosent eier majoriteten av Equinor. Likevel har fellesskapet lite de skulle sagt om hvordan selskapet deres forvaltes. Det overlater vi til ekspertene og økonomene. De som best vet hvordan profitten skapes. Og i Equinors tilfelle – hvordan den profitten kan kastes ut av vinduet.

Og hva skjer når penger går tapt? Ingen konsekvenser. Helge Lund sitter fortsatt på en gullkanta pensjon etter at han gikk av som konsernsjef. Eldar Sætre fortsatte å cashe ut høy lederlønn. Dette er dypt problematisk og svekker tilliten. Hvis et privateid selskap hadde tapt 200 milliarder hadde det fått store konsekvenser for ledelsen. I statseide, det vil si eierløse, Equinor ruller toget videre uten nevneverdige endringer.

En annen konsekvens er at Equinor forvaltes med mål om høyest mulig utbytte, ikke størst mulig gevinst for samfunnet. Det er kvartalsregnskapet og aksjekursene som diktere avgjørelsene, og det er disse man måler suksessen opp mot. Dette gjør oss rikere på bok, men fattigere som industrinasjon. Det norske samfunnet er bygget rundt viktige industribyer og -bygder rundt omkring i hele landet. De statseide selskapene som Statoil og Hydro har vært sentrale i oppbyggingen av disse. Vi er helt avhengig av et statlig industriselskap som kan brukes aktivt inn mot fastlandsindustrien i distriktene.

Kronikk: «Er det samfunnsøkonomisk lønnsomt å stoppe en ny istid?»

Når kortsiktig profitt er i førersetet mister også det statlige eierskapet sin funksjon. Staten håver allerede inn store penger fra norsk sokkel. Hver femte krone på statsbudsjettet kommer fra petroleumsindustrien. Det viktigste for staten har aldri vært utbyttene fra Statoil. Derimot har det viktigste vært at Statoil holder folk i arbeid og bygger landet. Men etter at Statoil ble delprivatisert, har vi sett at selskapet har tatt opp lån for å betale ut utbytter – midt under oljekrisa. Hva skal den dominerende eieren – staten – egentlig tjene på det?

Etter hvert som Equinor har blitt mer og mer likt andre selskaper, ser vi også at det blir vanskeligere for leverandørindustrien. Nå er det ikke lengre slik at et hovedmål er å sikre vekst i tilhørende næringer. Resultatet blir bestillinger med korte tidsfrister, massiv innleie for midlertidige oppdrag og verft som venter på døden mellom hvert oppdrag. Dette ser vi for eksempel i Alstahaug, der Kværner flere ganger frykter at det blir kroken på døra før et nytt oppdrag tikker inn. Det samme ser vi på Aker i Egersund, der oppdrag fører til at de må doble arbeidshender ved oppdrag gjennom innleie. Dette skaper uforutsigbarhet og ustabilitet i næringene vi skal leve av også i framtida.

Statoil/Equinor var og er det viktigste redskapet i norsk næringspolitikk. Nå er det på tide å begynne og bruke det igjen. Vi må ta Equinor av børsen, og gjenreise Statoil som industrilokomotiv innen norsk næringspolitikk. Vi må forvalte dette selskapet vi elsker aktivt, slik at vi sikrer forutsigbarhet i Alstahaug, stabilitet i Egersund og at blårussen i styret ikke skal gamble med våre felles penger på kalkunfest i USA. Et skifte tvinger seg fram, nødvendigheten er pressende. Vår fremtid avhenger av at staten begynner å drive med industripolitikk igjen. Nøkkelen er å ta Equinor av børs og gjenreise Statoil som et statseid industrilokomotiv.

Les også: LO og Ap gikk i spissen for delprivatisering av Statoil for 20 år siden. Fortsatt går debatten: Var det rett?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.05.2021
14:30
12.05.2021 11:02



Mest lest

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Tormod Ytrehus

Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil

Kommentar

Norwegian er blant flyselskapene som har måttet innstille avganger som følge av streiken blant flyteknikerne.

Norwegian er blant flyselskapene som har måttet innstille avganger som følge av streiken blant flyteknikerne.

Atle Straume

«Flyteknikerne har mistet bakkekontakten»

Pensjonssystemet belønner de friske som kan jobbe til de er langt oppe i 60-åra. Men ikke alle kan det, sier Anne Skevik Grødem, sosiolog og forsker ved Institutt for samfunnsforskning.

Pensjonssystemet belønner de friske som kan jobbe til de er langt oppe i 60-åra. Men ikke alle kan det, sier Anne Skevik Grødem, sosiolog og forsker ved Institutt for samfunnsforskning.

Colourbox/privat

Folk som holder seg friske belønnes: – En svakhet, mener pensjonsforsker

Alle ansatte ved sykehusene får et lønnstillegg på 12.000 kroner.

Alle ansatte ved sykehusene får et lønnstillegg på 12.000 kroner.

Frøydis Falch Urbye

Ny lønn til sykehusansatte. Se hvor mye de fikk

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Ole Martin Wold

Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg

Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.

Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.

Håvard Sæbø

Ingen streik: Dette er den nye lønna til offshoreansatte i oljeservice

Jan-Erik Østlie

SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder

– At folk har stått i kampen, er grunnen til at vi har fått det såpass enkelt, mener Silje Klemetvold. Hun og Silje Heide har vært gift siden 2013.

– At folk har stått i kampen, er grunnen til at vi har fått det såpass enkelt, mener Silje Klemetvold. Hun og Silje Heide har vært gift siden 2013.

Håvard Sæbø

Silje og Silje vil skjerme barna: – De trenger ikke vite at ikke alle aksepterer vår familie

Streikevarsel, mangel på tilsette og bygging av nytt bagasjeanlegg på Oslo Lufthamn. Det er fleire grunnar til at reisande kan oppleve forseinkingar på norske flyplassar i sommar.

Streikevarsel, mangel på tilsette og bygging av nytt bagasjeanlegg på Oslo Lufthamn. Det er fleire grunnar til at reisande kan oppleve forseinkingar på norske flyplassar i sommar.

Tormod Ytrehus

I sommar kan det bli meir flykaos. Her er noko av grunnen

NHO-sjef Ole Erik Almlid

NHO-sjef Ole Erik Almlid

Jan-Erik Østlie

Flyteknikerne blir stengt ute fra jobb. NHO varsler lockout i streiken

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Anna Granqvist

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?

Jan-Erik Østlie

LO frykter flere ledige etter rentehopp: – Jeg er bekymret

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

Håvard Sæbø

LO har satt ned foten i krangel om lageransatte

Voss-anlegget blir nedlagt i løpet av 2022, har Tines konsernstyre besluttet.

Voss-anlegget blir nedlagt i løpet av 2022, har Tines konsernstyre besluttet.

Erlend Angelo

Tine legger ned sitt meieri på Voss: – En trist dag

ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Håvard Sæbø

Per var åpen homofil på arbeidsplassen: – Du måtte regne med kraftig trakassering

Lockout er definert i arbeidstvistloven av 2012.

Lockout er definert i arbeidstvistloven av 2012.

Sissel M. Rasmussen

Her er en kort forklaring på hva lockout er

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Tormod Ytrehus

Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én

Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.

Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.

Helge Rønning Birkelund

Regjeringen gir inntil 60 milliarder til grønn industri

Hvordan grave en sikker grøft? De regionale verneombudene for bygg og anlegg har laget revidert veileder om dette.

Hvordan grave en sikker grøft? De regionale verneombudene for bygg og anlegg har laget revidert veileder om dette.

Illustrasjon: Lina Raknes

Fire store endringer i det nye lovverket for grøftearbeid

Debatt

Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.

Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.

Hanna Skotheim

«Debatten om fattigdom er viktig. Så viktig at den må være faktabasert», skriver Nav-veileder