JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Equinor minner litt om en hest uten rytter. Staten eier 70 prosent av aksjene, men vil ikke bestemme noe som helst., skriver Rødts Mímir Kristjánsson.

Equinor minner litt om en hest uten rytter. Staten eier 70 prosent av aksjene, men vil ikke bestemme noe som helst., skriver Rødts Mímir Kristjánsson.

Nadia Frantzen

Debatt

«Lederlønninger, USA-fiasko og press på leverandørindustrien – gjenreis Statoil nå!»

Vår fremtid avhenger av at staten begynner å drive med industripolitikk igjen. Nøkkelen er å ta Equinor av børs og gjenreise Statoil som et statseid industrilokomotiv.
10.05.2021
14:30
12.05.2021 11:02
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Tirsdag 11. mai samles eierne i Equinor til generalforsamling. Dette er kanskje årets viktigste møte. Her skal avgjørelser som gjelder vårt viktigste statlige selskap tas. De store mediene kommer til å være utslitt etter å ha dekket landsmøte etter landsmøte i de ulike partiene. Det blir kanskje skrevet noen få saker om hva som diskuteres, hvem som er der og hvilke organisasjoner som demonstrere mot Equinor. Det ingen derimot kommer til å snakke om er hva som har skjedd selskapet vi en gang kjente som Statoil. Avisene burde vært tapetsert side opp og side ned med nyheter fra dette møtet.

Statoil ble opprettet i 1973, etter at de ti oljebud ble vedtatt på Stortinget to år i forveien. Selskapet skulle forvalte våre felles naturressurser til det beste for folket. I dag lærer barna våre om dette på skolen og vi reiser til og med rundt i verden og forkynner det statoilske evangelium. I alle festtaler og lærebøker glemmer vi allikevel en viktig ting: Statoil er ikke Statoil lengre. Nå heter det Equinor. Nå er det et børsnotert selskap på lik linje med alle andre.

Equinor minner litt om en hest uten rytter. Staten eier 70 prosent av aksjene, men vil ikke bestemme noe som helst. Armlengdes avstand, sier politikerne. Men hva betyr egentlig dette? I klartekst betyr det at fellesskapets eiendom ikke skal forvaltes av fellesskapet. Vi kan ikke som velgere kreve et Statoil som driver med hjemlig industribygging. Vi kan ikke kreve at ledere må stå til ansvar etter sløserieventyr i utlandet.

Når hesten ikke har noen rytter, kan den også løpe av gårde. Det ser vi i dagens Equinor, når ledelsen prøver å snikflytte hovedkontorfunksjoner fra Stavanger til Oslo. Et ansvarlig statseierskap burde her innebære at vi sa klart og tydelig nei. Det er en grunn til at Stavanger og Forus har blitt kompetanseklynge for petroleumsindustrien.

Aktuelt: Equinor-sjef innrømmer at kostnadskutt kan ha svekket sikkerheten

I dag minner Equinor mer og mer om et hvilket som helst annet stort, multinasjonalt selskap. Slik kommer vi dit at Equinor satser tungt i USA og kommer tilbake til det norske folk med et tap på 200 milliarder kroner. Dette er et resultat av både dårlig business, men også av et vanvittig luksusshow for lederne borte i Amerika. Dette burde vært umulig i et selskap der staten eier 70 prosent, men den gang ei. Equinor er et børsselskap, og skal oppføre seg deretter.

USA-kalaset er en følge av delprivatiseringen. Plutselig var ikke norsk sokkel stor nok for eierne. Equinor/Statoil måtte ut i verden og tjene penger. Lydig fulgte Equinor dette og satset stort i USA. Men hvem tok risikoen? Jo, det var fellesskapet. Det er fellesskapet som med sine 70 prosent eier majoriteten av Equinor. Likevel har fellesskapet lite de skulle sagt om hvordan selskapet deres forvaltes. Det overlater vi til ekspertene og økonomene. De som best vet hvordan profitten skapes. Og i Equinors tilfelle – hvordan den profitten kan kastes ut av vinduet.

Og hva skjer når penger går tapt? Ingen konsekvenser. Helge Lund sitter fortsatt på en gullkanta pensjon etter at han gikk av som konsernsjef. Eldar Sætre fortsatte å cashe ut høy lederlønn. Dette er dypt problematisk og svekker tilliten. Hvis et privateid selskap hadde tapt 200 milliarder hadde det fått store konsekvenser for ledelsen. I statseide, det vil si eierløse, Equinor ruller toget videre uten nevneverdige endringer.

En annen konsekvens er at Equinor forvaltes med mål om høyest mulig utbytte, ikke størst mulig gevinst for samfunnet. Det er kvartalsregnskapet og aksjekursene som diktere avgjørelsene, og det er disse man måler suksessen opp mot. Dette gjør oss rikere på bok, men fattigere som industrinasjon. Det norske samfunnet er bygget rundt viktige industribyer og -bygder rundt omkring i hele landet. De statseide selskapene som Statoil og Hydro har vært sentrale i oppbyggingen av disse. Vi er helt avhengig av et statlig industriselskap som kan brukes aktivt inn mot fastlandsindustrien i distriktene.

Kronikk: «Er det samfunnsøkonomisk lønnsomt å stoppe en ny istid?»

Når kortsiktig profitt er i førersetet mister også det statlige eierskapet sin funksjon. Staten håver allerede inn store penger fra norsk sokkel. Hver femte krone på statsbudsjettet kommer fra petroleumsindustrien. Det viktigste for staten har aldri vært utbyttene fra Statoil. Derimot har det viktigste vært at Statoil holder folk i arbeid og bygger landet. Men etter at Statoil ble delprivatisert, har vi sett at selskapet har tatt opp lån for å betale ut utbytter – midt under oljekrisa. Hva skal den dominerende eieren – staten – egentlig tjene på det?

Etter hvert som Equinor har blitt mer og mer likt andre selskaper, ser vi også at det blir vanskeligere for leverandørindustrien. Nå er det ikke lengre slik at et hovedmål er å sikre vekst i tilhørende næringer. Resultatet blir bestillinger med korte tidsfrister, massiv innleie for midlertidige oppdrag og verft som venter på døden mellom hvert oppdrag. Dette ser vi for eksempel i Alstahaug, der Kværner flere ganger frykter at det blir kroken på døra før et nytt oppdrag tikker inn. Det samme ser vi på Aker i Egersund, der oppdrag fører til at de må doble arbeidshender ved oppdrag gjennom innleie. Dette skaper uforutsigbarhet og ustabilitet i næringene vi skal leve av også i framtida.

Statoil/Equinor var og er det viktigste redskapet i norsk næringspolitikk. Nå er det på tide å begynne og bruke det igjen. Vi må ta Equinor av børsen, og gjenreise Statoil som industrilokomotiv innen norsk næringspolitikk. Vi må forvalte dette selskapet vi elsker aktivt, slik at vi sikrer forutsigbarhet i Alstahaug, stabilitet i Egersund og at blårussen i styret ikke skal gamble med våre felles penger på kalkunfest i USA. Et skifte tvinger seg fram, nødvendigheten er pressende. Vår fremtid avhenger av at staten begynner å drive med industripolitikk igjen. Nøkkelen er å ta Equinor av børs og gjenreise Statoil som et statseid industrilokomotiv.

Les også: LO og Ap gikk i spissen for delprivatisering av Statoil for 20 år siden. Fortsatt går debatten: Var det rett?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.05.2021
14:30
12.05.2021 11:02



Mest lest

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Hanna Skotheim

Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Hanna Skotheim

Advarer mot heksejakt på Nav-ansatt som ba klient kjøpe grill og drikke vann fra springen

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Mer enn ti år etter Linn kom inn i Nav-systemet, er hun ennå ikke ferdig avklart for jobb eller trygd

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Tori Aarseth

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

Håvard Sæbø

Ni bransjer får ny minstelønn 1. juli

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

Martin Gutttormsen Slørdal

Regjeringen har vedtatt pensjon fra første krone. Se alle endringene her

Tri Nguyen Dinh

Mellomoppgjøret for 6.000 maskinførere er ferdig

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

Ole Martin Wold

Åtte måneder etter at Håvard (28) ble syk av korona, er han fortsatt glemsk

TILSYN BLE TIL DOKUMENTBUNKER: Ove Holand har fulgt Arbeidstilsynets arbeid tett, selv etter at han sluttet ved asfaltverket. Dokumentbunkene vitner om at det har tatt tid å rydde opp i forholdene.

TILSYN BLE TIL DOKUMENTBUNKER: Ove Holand har fulgt Arbeidstilsynets arbeid tett, selv etter at han sluttet ved asfaltverket. Dokumentbunkene vitner om at det har tatt tid å rydde opp i forholdene.

Kai Hovden

Ove (49) jobbet 90 timer i uka ved asfaltverket – og fikk oppførte timer slettet

Tora Marie Norberg

Tallene som viser det ulike Norge, på godt og vondt

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

Privat

Om «danskefergen» frakter passasjerer fra Danmark må matrosen Thomas i 10-dagers karantene

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Michael Brøndbo

Byrådet i Oslo går av etter mistillit mot Lan Marie Berg

STORE KONSEKVENSER: Arbeidsutvalget i NNN-klubben på Ringnes-anlegget utenfor Oslo er svært skeptisk til at grossistene skal ta over distribusjonen av varene deres. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

STORE KONSEKVENSER: Arbeidsutvalget i NNN-klubben på Ringnes-anlegget utenfor Oslo er svært skeptisk til at grossistene skal ta over distribusjonen av varene deres. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Dagligvarekjedene presser ut Ringnes-sjåførene: – Dette er sosial dumping satt i system

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

Eivind Senneset

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

BYGGFAG: Lærling Liv Johansen Kalland seier ho fekk god informasjon om byggfag og andre yrkesfag på ungdomsskolen. Lærling Anna Aunaas og fagarbeidar Hanna Johansen fullførte andre utdanningsprogram før dei skjønte at byggfag var tingen.

BYGGFAG: Lærling Liv Johansen Kalland seier ho fekk god informasjon om byggfag og andre yrkesfag på ungdomsskolen. Lærling Anna Aunaas og fagarbeidar Hanna Johansen fullførte andre utdanningsprogram før dei skjønte at byggfag var tingen.

Tormod Ytrehus

No skal alle byggeplassar ha eigen damegarderobe: – Det gjer noko med trivselen, meiner tømrardamene

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Jan-Erik Østlie

Sylvi Listhaug nekter å svare på hva partiet mener om LOs viktigste saker før valget