JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Pandemien har ført mange vekk fra bussen og trikken i de europeiske byene og over på sykkelsetet, skriver Geir Seljeseth.

Pandemien har ført mange vekk fra bussen og trikken i de europeiske byene og over på sykkelsetet, skriver Geir Seljeseth.

Leif Martin Kirknes

Kommentar

«Med hjelpemotor mot fremtiden»

Selv om alle snakker om elbiler i Norge og utviklingen er god i mange land i Europa, så er det på to hjul det virkelig går unna. Den nye persontransporten er i større endring enn hva noen stortingsmelding kan ta høyde for.
17.03.2021
11:06
19.03.2021 15:20
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

I fjor i mai måtte jeg gjøre offentlig knebøy. Mine fordommer mot elsykler måtte gjøres til skamme og jeg gikk til anskaffelse av en elektrisk tohjuling som tar meg rundt i skoger og på veier i Europas hovedstad. Mens pandemien var fullstendig uten kontroll her i Brussel var det mange som meg som heller tok sykkelen på jobb enn å ta trikken eller bussen. Opplevelsen i den kuperte hovedstaden har gjort meg til en sterk tilhenger.

Opplevelsen jeg fikk var mye godt den man får når man begynner å gå med sin første barnevogn etter at første unge er ankommet. Da begynner man plutselig å legge til merke hvor mange barnevogner det er ute på gater og veier. En bevissthet man knapt hadde før man selv var parkert bak håndtaket. Jeg begynte å bli bevisst på hvor mange elsykler som jeg møtte. Og det er mange.

Det påfallende er at det langt fra like synlig når det kommer til elbiler her i kvartalene rundt EU-hovedkvarteret. I Europa er det statistisk sett mange som regner både ladbare hybrider og rene elbiler i samme boks. Uansett teknologi vil begge typer bidra til reduserte klimagassutslipp. I Norge er det bilen som står for den elektriske revolusjonen på transportfronten. I Europa er det langt fra tilfellet. Variasjonen er enorm. I Nederland og Tyskland selger elbiler og ladbare hybrider som hakka møkk. Her i Belgia eller i Italia for den saks skyld, så er det lite i bilparken som tyder på at verken politikere eller innbyggere har fått beskjeden om at personbilene skal bli elektriske.

Kommentar: «Boris gleder seg til 17. mai»

Det er mange forhold som spiller inn. Bilpolitikken er en nasjonal politikk og den har store økonomiske konsekvenser. Inntektene fra salg av bensin og diesel er stor. Den norske modellen med å gi gigantiske lettelser ved kjøp av lavutslippsbiler, er ikke like lett å få gjennom i statsbudsjetter som er mye trangere enn Norges. En ting er å miste inntekter. En annen ting er å bygge ut en ladeinfrastruktur som er langt unna å kunne lønne seg. Det er også noen utfordringer med å bruke kullkraft til å lade elbilen. Men det store bildet er alle enige om. Transportsektoren skal bli lavutslipp og det skal for personbiler skje ved hjelp av elektrisitet.

Bilprodusentene i Europa sier at de har skjønt beskjeden. De lanserer nesten ukentlig nye elektriske modeller. Utvalget begynner å bli tilfredsstillende og etter hvert vil det også være mulig å finne et bruktmarked som gjør det attraktivt for de som ikke ønsker å kjøpe en ny bil.

Det er nok mye som tyder på at EU-kommisjonen synes at det går for sakte fremover i mange land. VDMA som er en organisasjon for den mekaniske industrien i Tyskland mener at de nye reglene for utslipp fra biler som skal tre i kraft i 2025, er i realiteten et forbud mot forbrenningsmotoren. De beskylder EU-kommisjonen for å gjennomføre et forbud gjennom bakdøra.

Debatt: «Dårlige EØS-nerver i Høyre?», spør Andreas Tharaldsen

Frans Timmermans som er EU-kommisjonens mektige visepresident og sjef for arbeidet med det grønne skiftet, avviser ikke at det kan bli slik. Han slår fast at bilindustrien må finne seg i at det blir mer tvang enn lokking fremover. – Dere vet, bilindustrien starter med å si at det er umulig, og så til slutt føyer de seg, sa Timmermans på en pressekonferanse sist november.

I Europa er befolkningen ofte tettere klynget sammen enn i Norge. Klimaet er også i mange tilfeller en smule mer vennlig innstilt for å kunne ta sykkelen fatt med å komme seg på jobb eller for å kunne ta en familiær utflukt. Selv før pandemien var salget av elsykler ufattelig stort. Selgerne på Tesla er misunnelig på salgstallene til Trek og Scott og andre produsenter av elektriske tohjulere. Selv om salget av elbiler i Nederland er i toppklassen i EU så selges det fire ganger så mange elsykler som elbiler i det paddeflate landet. Pandemien førte mange vekk fra bussen og trikken i de europeiske byene og over på sykkelsetet. I Brussel, Paris og Berlin fikk nyhetsnettstedet Politico rett i sin spådom under innledningen av pandemien. De slo fast at «Bike is king». Her i Brussel slo myndighetene til og rullet ut mange mil med sykkelfelter i sentrum. Bildet var det samme i by etter by. Elsykkelmarkedet er også i ferd med i utvikle seg. Det er ikke slik at du må kjøpe deg en sykkel til 30 000 norske kroner for å komme deg rundt. En app som heter Billy fungerer som sparkesykkelappene i Oslo bare med elsykler. Hos Swapfiets kan du lease elsykkelen din.

Analyse: «Hvorfor skal EØS og ESA blandes inn i hvordan vi driver kommunale sykehjem og idrettsanlegg?». Stein Reegård forklarer

Og skulle været være for ille til å fristes av sykkelturen på jobb så er ikke smitteeksponering i massetransporten eneste alternativ lengre. Her i Brussel finnes det et firma som heter Poppy som er et godt alternativ. Dette er en leiebiltjeneste som finnes etter hvert i flere og flere storbyer i Europa under ulike navn. Små elbiler står parkert rundt om byen og hvis du trenger fire hjul og ikke to, så er det bare å se hvor nærmeste er i appen. Booke den og rusle dit. Når du kommer til bilen låser du opp og starter turen ved hjelp av appen på mobilen. Når du er fremme finner du bare en parkeringsplass og dropper den der. På samme måte som med sparkesyklene vil nok dette komme i norske byer etter hvert. Vy er på gang med noe likt i Oslo. Men enda langt igjen før ordningen er like fleksibel.

Jeg innser at dette aldri blir et alternativ på mitt barndoms Ørnes på Helgelandskysten. Det bor enkelt og greit ikke nok folk til det. Men som et supplement i storbyene sammen med elsykkelen er en slik bil-når-du-trenger fristende. Imens sykler vi rundt på elsyklene mens samfunnet forsøker å stoppe utslippene fra privatbilismen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.03.2021
11:06
19.03.2021 15:20



Mest lest

MISFORNØYD: Raj Kumar Fylling er meget misfornøyd med egen lønnsutvikling i Skatteetaten. Ifølge lønnstatistikk fra etaten de siste fem årene er det store skjevheter i systemet.

MISFORNØYD: Raj Kumar Fylling er meget misfornøyd med egen lønnsutvikling i Skatteetaten. Ifølge lønnstatistikk fra etaten de siste fem årene er det store skjevheter i systemet.

Ole Palmstrøm

Raj (63) har fått 24.700 kroner i lønnshopp på fem år. Kollegaen fikk nesten 100.000 kroner mer

LO og NHO ble enige i  årets lønnsoppgjør. Men hva ble de egentlgi enige om? FraFagbevegelse prøver å forklare resultatet.

LO og NHO ble enige i årets lønnsoppgjør. Men hva ble de egentlgi enige om? FraFagbevegelse prøver å forklare resultatet.

Håvard Sæbø

Hvordan kan 2,25 kroner i timen bli 2,7 prosent? Lønnsoppgjøret forklart

2,7 PROSENT: Virke-direktør Torgeir Kroken (t.v.) og LO-nestleder Roger Heimli peker på at de har fått til samme resultat som i LO/NHO-oppgjøret.

2,7 PROSENT: Virke-direktør Torgeir Kroken (t.v.) og LO-nestleder Roger Heimli peker på at de har fått til samme resultat som i LO/NHO-oppgjøret.

Brian Cliff Olguin

Nytt lønnsoppgjør i havn: 34.000 ansatte får ny lønn

Noen av dagens koronaordninger gjelder ut juni, andre gjelder ut september. Her får du oversikten.

Noen av dagens koronaordninger gjelder ut juni, andre gjelder ut september. Her får du oversikten.

Emmie Olivia Kristiansen

16 støtteordninger du kan ha krav på nå. Her er den samlede oversikten

Sissel M. Rasmussen

Tonje (18) anbefaler yrket som nesten ingen jenter velger

Mange kan ha krav på gratis eller subsidiert tannbehandling uten å vite det. (Illustrasjonsfoto)

Mange kan ha krav på gratis eller subsidiert tannbehandling uten å vite det. (Illustrasjonsfoto)

colourbox.com

Har du krav på gratis tannbehandling uten å vite det? Sjekk lista

For første gang på 10 måneder er Arbeiderpartiet større enn Høyre. Erna Solberg må med andre ord se opp til Jonas Gahr Støre igjen.

For første gang på 10 måneder er Arbeiderpartiet større enn Høyre. Erna Solberg må med andre ord se opp til Jonas Gahr Støre igjen.

Leif Martin Kirknes

Ny måling: Nå er Ap størst igjen. Det har ikke skjedd siden juni i fjor

FÅR FERIEPENGER: Ørjan Strømhaug er glad for de ekstra pengene som vil tikke inn på kontoen. Han var permittert fra jobben på et personbilverksted fra mai til desember i 2020.

FÅR FERIEPENGER: Ørjan Strømhaug er glad for de ekstra pengene som vil tikke inn på kontoen. Han var permittert fra jobben på et personbilverksted fra mai til desember i 2020.

Tormod Ytrehus

Nå blir det likevel feriepenger på dagpenger for småbarnspappa Ørjan. Så mye kan han få

Nestledere i LO Stat: Henriette Jevnaker (t.v.) og Lise Olsen.

Nestledere i LO Stat: Henriette Jevnaker (t.v.) og Lise Olsen.

LO Stat

Lønnsoppgjøret: Så mye får helsearbeidere, postbud og operasangere

Nå er det snart tid for lønnsforhandlinger for store grupper av offentlig ansatte.

Nå er det snart tid for lønnsforhandlinger for store grupper av offentlig ansatte.

Emmie Olivia Kristiansen

Hva skjer i lønnsoppgjørene fremover? Åtte spørsmål og svar

Lønnsoppgjøret i helga var forhandlinger mellom LO og NHO i privat sektor, her ved LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid. Frontfaget utgjør cirka en tredjedel av dette oppgjøret, og rammen får betydning for de øvrige oppgjørene.

Lønnsoppgjøret i helga var forhandlinger mellom LO og NHO i privat sektor, her ved LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid. Frontfaget utgjør cirka en tredjedel av dette oppgjøret, og rammen får betydning for de øvrige oppgjørene.

Håvard Sæbø

Hva er egentlig frontfagsmodellen? Du får svarene her

LO Media

Fagbevegelsen er samstemt: SV må med i en ny rødgrønn regjering

Wizz Air er i hardt vær igjen, etter at et lydopptak fra det som skal være et internt møte om hvem som skulle prioriteres i en oppsigelsesprofess, har lekket til pressen. Samtidig har selskapet tap i rumensk rett mot tidligere ansatte.

Wizz Air er i hardt vær igjen, etter at et lydopptak fra det som skal være et internt møte om hvem som skulle prioriteres i en oppsigelsesprofess, har lekket til pressen. Samtidig har selskapet tap i rumensk rett mot tidligere ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Wizz Air tapte rettssak mot tidligere ansatte: – Det bør være en ordentlig tankevekker

Nå starter forhandlingene om lønna til postbud Lars Sigurd Sandve og 159.000 andre som er ansatt i bedrifter som er organisert i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

Nå starter forhandlingene om lønna til postbud Lars Sigurd Sandve og 159.000 andre som er ansatt i bedrifter som er organisert i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

Alf Ragnar Olsen

Nå starter lønnsoppgjøret for helsearbeidere, postbud og operasangere

– Fra en ansvarlig posisjon skal vi ha en full gjennomgang av Nav og hvordan de som jobber i Nav, best kan gjøre den viktige jobben de er satt til å gjøre, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

– Fra en ansvarlig posisjon skal vi ha en full gjennomgang av Nav og hvordan de som jobber i Nav, best kan gjøre den viktige jobben de er satt til å gjøre, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Øyvind Aukrust

Støre varsler full gjennomgang av Nav: Slik skal Norge bli best til å få folk i jobb igjen

Ghenet Zemichael Tewelde (51) får både fast jobb og etterbetalt tapt lønn, feriepenger og ikke-økonomisk tap.

Ghenet Zemichael Tewelde (51) får både fast jobb og etterbetalt tapt lønn, feriepenger og ikke-økonomisk tap.

Jærbladet

Alenemor Ghenet (51) måtte gjennom ni kontrakter og en rettssak - får endelig fast jobb

Renhold er en yrkesgruppe med lav lønn. I år får LO-organiserte på denne overenskomsten et lavlønnstillegg på 1 krone per time.

Renhold er en yrkesgruppe med lav lønn. I år får LO-organiserte på denne overenskomsten et lavlønnstillegg på 1 krone per time.

Erlend Angelo

Derfor er lavtlønte kvinner så viktig for LO

Senterpartiet faller 4,6 prosentpoeng til en oppslutning på 14 prosent i målingen.

Senterpartiet faller 4,6 prosentpoeng til en oppslutning på 14 prosent i målingen.

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet kraftig fram i ny meningsmåling. Senterpartiet stuper

STØRSTE NHO-GROSSIST: Innen grossistbransjen som er organisert i NHO, er Rema Distribusjon den største aktøren. Nå får de ansatte der en minstelønn på over 220 kroner timen.

STØRSTE NHO-GROSSIST: Innen grossistbransjen som er organisert i NHO, er Rema Distribusjon den største aktøren. Nå får de ansatte der en minstelønn på over 220 kroner timen.

Roy Ervin Solstad

Solid lønnshopp for lager- og havnearbeidere

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil gi utenlandske arbeidstakere kompensasjon for tiden de blir hindret fra å jobbe i Norge på grunn av innreiserestriksjoner.

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil gi utenlandske arbeidstakere kompensasjon for tiden de blir hindret fra å jobbe i Norge på grunn av innreiserestriksjoner.

Jan-Erik Østlie

Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning