Kommentar:
«Regjeringens skandale med nye pass og ID-kort»
Dagens norske pass er ikke sikre nok.
ANB-arkiv
Arbeidet om å utstyre oss nordmenn med nye pass og ID-kort blir nok en gang forsinket.
kjell.werner@anb.no
For 12 år siden lanserte daværende justisminister Knut Storberget (Ap) disse planene med brask og bram. Kostnadene på prosjektet har steget fra 14 til 700 millioner kroner. Dagens regjering varslet i mai i fjor at prosjektet var forsinket for sjette gang. Da var beskjeden at nye pass skulle komme i oktober 2019 og at nordmenn skulle utstyres med moderne ID-kort i januar 2020. Nå kan Aftenposten forteller at innføringen av de nye ID-papirene tidligst vil komme i september 2020.
– Arbeidet med innføring og teknologiutvikling av nye pass og ID-kort har vært mer komplisert enn antatt, og flere forutsetninger har endret seg underveis, sier assisterende politidirektør Håkon Skjulstad. Han forteller at planleggingen av prosjektet fra starten var basert på for svake kostnadsberegninger. Ingen forutså kompleksiteten, og nye sikkerhetskrav kom til underveis.
Bakgrunnen for at politikerne her til lands gikk inn for å innføre en ordning med nye pass og ID-kort, er det beklagelige faktum at det er altfor enkelt å svindle til seg et norsk pass – og dermed skaffe seg en falsk norsk identitet. Dette skaper naturlig nok grobunn for ulovlig opphold her til lands pluss en åpning for juks med trygd, skatt og støtteordninger. Det hører med til historien at Riksrevisjonen i 2015 slaktet sikkerheten i dagens biometriske pass.
Den viktigste grunnen til de nye forsinkelsene er at det har tatt lengre tid å teste at de nye passene og ID-kortene holder mål. Det er selvsagt betryggende med en slik kvalitetssikring, men også dette burde man tatt høyde for tidlig i planprosessen. Det er en fattig trøst at designet på de nye norske passene fikk internasjonal anerkjennelse da de ble presentert i 2014.
Staten har sviktet som bestiller av dette prosjektet, både når det gjelder å definere produktet og ikke minst anslå kostnadene. Og så må slike prosjekter som dette følges tett underveis. Det har neppe vært en fordel at gjennomtrekken av Frp-statsråder i Justisdepartementer har vært stor under Erna Solbergs regjeringstid.
Knut Storberget må ta en del av skylden for at dette prosjektet nå må betegnes som en skandale, men her synes også den ene Frp-justisministeren etter den andre å ha sviktet. 19 EU-land var allerede i havn med sine nye pass og ID-løsninger for ti år siden. Hvorfor må da Norge bruke så mange år ekstra på den samme utfordringen? På oss virker dette helt ufattelig. Mang en politiker og byråkrat må finne seg i å få søkelyset mot seg når prosjektet blir evaluert. De må rett og slett få sine pass påskrevet.