JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Vi kan vente oss heftige protester rundt tillitsreformen i skolen»

En tillitsreform i skolen må bety at lærerne og skolelederne får større innflytelse over egen arbeidssituasjon, skriver forbundsleder i Skolenes landsforbund.

En tillitsreform i skolen må bety at lærerne og skolelederne får større innflytelse over egen arbeidssituasjon, skriver forbundsleder i Skolenes landsforbund.

Colourbox

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Skolenes landsforbund skal sammen med LO kjempe for at arbeidsplassdemokratiet med medfølgende tillit skal bli reelt i skolen.

Våre lange tradisjoner i arbeidsplass-demokratiet vil være en suksessfaktor for å bygge tillit og trygghet og har røtter som går langt tilbake. Skolenes landsforbund har diskutert viktigheten av tillit på flere landsmøter. I det norsk samfunnet har vi gode demokratiske prosesser, og høy grad av tillit. Hovedavtalen er også med på denne legitimeringen i formålskapittelet der intensjoner om medbestemmelse og medinnflytelse nevnes.

Hva skjedde på veien? I drøyt to tiår har medlemmer i Skolenes landsforbund løftet frem utfordringer i jobben som på ulikt vis har vært konsekvenser av nye styringsformer i skolesektoren, New Public Management. Mot de ansattes ønsker, har mål og resultat-styring i økende grad flyttet fokus i arbeidet i skolesektoren bort fra elevene og over på byråkratiske arbeidsoppgaver. Det blir tatt kvelertak på lærernes profesjonelle virke.

Tonje Brenna (33) er ny kunnskapsminister: – Et spennende valg, sier Mette Johnsen Walker

En tillitsreform i skolen må bety at lærerne og skolelederne får større innflytelse over egen arbeidssituasjon. Dette lar seg ikke gjøre uten at noen andre får begrensninger i sin innflytelse over det som skjer på skolene.

En tillitsreform i skolen må derfor inneholde en liste over hvem som bestemmer hva. Denne listen må begynne med hva lærerne skal bestemme, deretter hva skolelederne skal bestemme og så videre opp til departementsnivå.

Dette arbeidet starter i klubbene og hos hvert enkelt medlem. Sammen med grasrota skal vi få dette inn til Stortinget der flertallet står på vår side.

Halvannet år med tillitsreform: – Frustrert med tanke på hvor lite vi har oppnådd, sier hovedtillitsvalgt

Hvilke opplysninger skolemyndighetene trenger, og på hvilken måte det skal rapporteres og dokumenteres, må avgjøres på departementsnivå. Departementet må følgelig også sette klare begrensninger på hva andre instanser kan kreve av ytterligere testing, dokumentasjon og rapportering.

Hvis ethvert kommunestyre, skolesjef eller rektor kan pålegge mengder av testing, dokumentasjon og rapportering på den enkelte lærer, ut over de nasjonale kravene, er det ingenting igjen av tillitsreformen for dem som er på golvet.

En tillitsreform i skolen må altså innebære flytting av makt og innflytelse over til dem som står i klasserommet. Vi kan vente oss heftige protester fra dem som får sin makt og innflytelse redusert. Slik er det alltid.

Skolenes landsforbund skal sammen med LO kjempe for at arbeidsplass-demokratiet med medfølgende tillit skal bli reelt i skolen. Vi er lei rigid målstyring og unødvendige rapporteringskrav!

Annonse
Annonse