Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Debatt:
«Vi har av ulike grunner kommet uheldig ut av en rekke lønnsoppgjør»
Bussjåførene krever at arbeidsgiverne innfrir sitt 13 år gamle løfte i årets lønnsoppgjør.
Lønnsoppgjøret, som noen har kalt «Vårens vakreste eventyr», har sporet litt av før det er kommet skikkelig i gang. Koronapandemien førte til at hele oppgjøret ble avbrutt og flyttet til feil årstid. I år blir det «Høstens vakreste eventyr», og fortsetter 3 august.
Så har NHO gjort det mesterstykket å avholde ekstraordinært representantskapsmøte 26 juni, hvor de i realiteten vedtok at det i år vil bli et nulloppgjør.
Samleside: Vi følger lønnsoppgjøret - her får du de siste nyhetene
De hevder at med bakgrunn i de enorme utfordringene norsk næringsliv står overfor nå, er det ikke rom for økte personalkostnader i år. Det er nokså oppsiktsvekkende, for å uttrykke seg litt forsiktig. Deler av norsk næringsliv går bedre enn noen gang. Så er det selvsagt viktig og riktig at partene i forkant av forhandlinger legger noen planer og mål for de kommende forhandlingene. Men så er det jo minst to parter i en forhandling.
Dette styrer ikke NHO alene.
• Les også: Bussjåfører er bekymret: – Vi ser at smitten sprer seg fort
Det er jo unektelig slik at svært mange bedrifter sliter i sterk motvind på grunn av sviktende markeder.
Koronaviruset har stoppet svært mye næringsvirksomhet. Men det er ikke så enkelt og ensidig som arbeidsgiverorganisasjonene vil ha oss til å tro.
Noe av løsningen på koronakrisen i næringslivet er å gi lønnsmottakere i Norge og kunder i utlandet økonomiske muskler til å handle fra de bedriftene som ikke får solgt produktene sine.
Allerede før pandemien var forskjellen mellom fattig og rik problematisk stor både i Norge og i utlandet. Under krisen har forskjellen økt ytterligere. Det er i hovedsak bedriftene som har fått støtte fra regjeringen.
Permitterte og arbeidsledige er ikke spesielt godt ivaretatt. Noen har vel fremdeles ikke fått penger fra Nav. Lavlønnsgruppene, pensjonistene og uføre har gjennom mange år blitt hengende etter. Til dels er de også fratatt stønadsordninger eller ordningene er blitt redusert i Erna sin regjeringsperiode. I utlandet nærmer vi oss en dobling av antall mennesker som lever på og under sultegrensen.
• Bussjåfør døde på jobb: Støtteaksjon har samlet inn 850.000 kroner til etterlatte
Det er et paradoks med kapitalismen, at dersom det skal gå rundt, så er det satt litt på spissen viktig at fattigfolk har nok penger til å kjøpe det rikfolk blir rike av å selge. Et nulloppgjør vil derfor bare forsterke problemene næringslivet nå er oppe i.
Skal vi få fart på næringslivet må folk ha råd til handle. De må ha trygghet for inntekt selv om de er arbeidsledig og permittert. De som er i jobb må nok penger til at de kan kjøpe varer og tjenester fra næringslivet. Så en del av den dugnaden vi nå står midt opp i krever at næringslivet i en periode må øke nettopp personalutgiftene får å få fart på omsetningen.
De som har økonomiske reserver til å tåle det må budsjettere med en midlertidig redusert fortjeneste eller rett og slett en negativ kontantstrøm. Og de må gjøre det i en litt langsiktig egeninteresse.
Det er langt på vei frontfagsoppgjøret som legger listen for oppgjørets rammer. Hver gang legges de rammene litt høyere enn de økonomisk svakeste arbeidsgiverne kan tåle. Det er en del av lønnsoppgjørets funksjon å så å si drive en overordnet bestandskontroll av næringsvirksomheter i samfunnet vårt. Og oppgjørene skal være sånn at de gir litt mer enn arbeidsgiver vil gi, og litt mindre enn organisasjonene vil ha. Det er generelt oppskriftene på vellykkede forhandlinger.
• Lest av mange: Bussjåfør Tom Erik (56) har vært nær ved å sovne med 30–40 passasjerer om bord: – Som om veien begynte å svømme foran meg
I bussbransjen, som jeg tilhører, er forventningene store.
Vi ble nemlig i 2007 lovet en lønnsutvikling mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeider. I stedet har vi av ulike grunner kommet uheldig ut av en rekke lønnsoppgjør, og ligger nå på 91,2 % av det vi ble lovet. Det er vi ikke fornøyd med. Og vi mener vel det nå er på høy tid å innfri 13 år gamle løfter.
Bussbransjen ble av regjeringen utpekt som en av 15 bransjer det er samfunnskritisk viktig å holde i drift uansett pandemi eller ikke. Disse 15 bransjene har det til felles, at de ligger langt nede på oversikten over hva ulike yrkesgrupper tjener.
Bussbransjen sliter med rekruttering. Arbeidsgiverne våre har beregnet at det trengs 1000 nye sjåfører i året for å holde hjulene i gang.
I dag klarer de 300. Så en av de 15 samfunnskritiske virksomhetene er langsomt i ferd med å stoppe opp. Vi som organiserer bussjåførene mener, at det skyldes en forverring av lønns- og arbeidsvilkårene over tid. Vi har gjennom flere oppgjør fått en negativ reallønnsvekst. Vi tror rett og slett at det er samfunnskritisk viktig å bruke høstens oppgjør til å forbedre lønnsvilkårene for bussjåfører.
Til tross for at vi har mange argumenter for hvorfor vi bør få et reelt lønnsløft i tillegg til gamle løfter, så vil også vi delta i et ansvarlig oppgjør. Men først må gamle løfter innfris. Det er faktisk blitt samfunnskritisk viktig.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
Debatt
Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.
Håvard Sæbø