JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt:

«Vi ønsker en bred debatt om fagene i skolen»

Regjeringen foreslår ikke at dagens fellesfag skal forsvinne, skriver kunnskapsminister Guri Melby (V) i innlegget.

Regjeringen foreslår ikke at dagens fellesfag skal forsvinne, skriver kunnskapsminister Guri Melby (V) i innlegget.

Leif Martin Kirknes

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Timeplanen til elevene vil først være klar når vi har gjennomført en bred og inkluderende prosess.

Rundt en femtedel av elevene som starter på videregående opplæring, har ikke fullført fem år senere. Tre av fem elever sier at de ikke er godt forberedt på å møte de akademiske kravene i høyere utdanning. Regjeringen vil gjøre noe med begge deler.

Fellesfagene opptar nærmere 70 prosent av tiden til elevene på studiespesialisering. Liedutvalget har pekt på at elevene, særlig på studieforberedende, har en stor andel obligatoriske fellesfag. Noen av disse fagene har veldig få uketimer. Det gjør fordypning, en sentral del av det å bli klar for studier, vanskelig.

Ingen fag fjernes

Regjeringen ønsker derfor en diskusjon om hvilke fag som skal være obligatoriske for alle, både på studieforberedende og på yrkesfag, og hvor stor plass disse fagene skal ha. Regjeringen foreslår ikke at dagens fellesfag skal forsvinne.

Kjell Werner skriver at jeg ikke har klart å sette to streker under svaret. Det er nettopp poenget. Regjeringen har ikke konkludert.

Les Werners innlegg: «Regjeringen står til stryk»

Vi vil nå invitere lærere, elever, og fagfolk fra universiteter og høyskoler, til å utrede og komme med innspill til hva som må være kjernen av fag i videregående skole, og til å utvikle det nye faget. Timeplanen til elevene vil først være klar når vi har gjennomført en bred og inkluderende prosess.

Skal fortsatt ha en allmenndannende funksjon

Det er avgjørende at elevene får utvikle kritisk tenkning, at de kan forstå både fortiden, tiden vi lever i og være forberedt på fremtiden. I møte med fake news og polariserte debatter er det viktig at hver og en av oss står rustet til å vurdere informasjon og se den i sammenheng – også med hva som ligger bak oss i historien.

Videregående opplæring skal fortsatt være en viktig fellesarena, og et sted for å tilegne seg ferdigheter, kunnskap og kompetanse som er viktig for å være en aktiv samfunnsborger. Og viktigst av alt – videregående skal fortsatt gjøre ungdommene klar til livet, ikke bare yrkeslivet.

Aktuell kommentar: «Fagopplæringen under angrep», skriver tillitsvalgte i Skolenes landsforbund

Annonse

Flere saker

Annonse