ETF mener de har løsningen:
Åtte punkter som kan løse transportfloka i EU
EU-kommisjonen og EU-parlamentet klarer ikke å bli enige om en framtidig regulering av gods- og passasjertransport i Europa. Nå har EU bedt den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen om hjelp.
Utnyttelsen av sjåfører og sosial dumping i Europa er økende uten at EU har klart å bli enige om nye regler. Det håper Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen de kan hjelpe EU med.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Det ble klart på møtet i veiseksjonen til Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, ETF, i Wien denne uka. I EU foregår det nemlig en heftig diskusjon om det som omtales som EUs mobilitetspakke. Det er en totalpakke som skal regulere regelverket gods- og passasjertransporten på veiene må forholde seg til. Det inkluderer både kjøre- og hviletidsbestemmelser for sjåførene, bestemmelser for hvem som kan frakte gods og passasjerer, og hvem som til syvende og sist skal ha myndighet til å påse at de nye reglene blir etterlevd.
• EU klarer ikke å bli enige med seg selv om nye yrkessjåfør-regler
Øst mot Vest i EU
EU-kommisjonen sitt forslag vil bety en liberalisering av det eksisterende regelverket. Det inkluderer mindre strenge krav til sjåførenes kjøre- og hviletid, og ikke minst større frislipp på den såkalte kabotasjekjøringen, det vil si innenlands transport utført av utenlandske transportører. I tillegg åpnes det for at det ikke lenger skal være politisk kontroll på etablering av ekspressruter med buss over en viss distanse. I EU-parlamentet er det derimot stort sprik i synet på forslaget fra kommisjonen. Mens arbeids- og sosialkomiteen i EU-parlamentet vil ha strengere regler enn i dag, vil transportkomiteen liberalisere enda mer enn EU-kommisjonens forslag.
At EU-land i øst og vest har også gjort det vanskelig å finne enighet. I Øst mener man at strengere regler vil frata deres sjåfører mulighet til å kunne utføre yrket sitt i Vest-Europa, mens i Vest ser man allerede at deres sjåfører blir utkonkurrert fordi lønns og arbeidsvilkårene til de østeropeiske sjåførene er langt dårligere enn i Vest-Europa. Norske myndigheter jobber for øvrig sammen med vesteuropeiske land i en gruppe kalt "Road Alliance" for å prøve å hindre sosial dumping på veiene.
• Høyre-topp støtter transportnæringa i kampen mot liberalisering
– EU klarer ikke løse krisen
Det har medført at behandlingen av saken har stoppet helt opp, siden det ikke er noen åpenbar vei ut av uenigheten. Skal man tro leder av veiseksjonen i ETF, Roberto Parillo, er det heller ikke noe godt alternativ å fortsette som nå, uten en endring i regelverket.
– Rapporter viser at utnyttelsen av sjåførene og sosial dumping i transportsektoren er økende. Situasjonen slik den er nå kan ikke fortsette. Det er et akutt behov for forbedringer for de millioner av yrkessjåfører som frakter passasjerer og gods i Europa. Likevel uttales det at sjåførene skal få enda mindre hviletid, enda mindre tid hjemme hos familiene sine, og at de ikke skal være garantert en anstendig lønn når de krysser grensene, sier Parillo.
Han sier rett ut at EU-kommisjonens forslag vil gjøre vondt verre.
– Det vil bidra til konkurransevridning, verre forhold for sjåførene og øke risikoen for alle trafikanter på veiene, understreker han.
På møtet i veiseksjonen i Wien ble det derfor enighet om å forsøke å hjelpe EU ut av den floka de har satt seg selv i.
– Siden politikerne ikke klarer å løse sin egen krise, er det på tide at vi viser dem veien ut av problemene, sier Parillo.
Her er ETFs forslag til løsning
Erklæringen som ble signert av alle forbundene som deltok på veiseksjonens møte inneholder åtte punkter for en anstendig mobilitetspakke.
1. En god natts søvn for sjåførene: Det skal være opp til sjåførene om de vil tilbringe sine daglige hviletider og deres reduserte ukehvilker i kjøretøyet, men å ta den vanlige ukehvilen i kjøretøyet må forbys.
2. Retten til et familieliv: Internasjonale sjåfører skal være garantert å kunne vende tilbake til hjemlandet minimum hver tredje uke.
3. Sikkerhet for alle trafikanter: Europa trenger ikke mer fleksibilitet på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. EU-kommisjonen foreslår å løsne på det regelverket, men vi må beskytte sjåførene, passasjerene og andre trafikanter på veiene mot farene utslitte sjåfører representerer. Trøtthet dreper.
4. Samme lønn for samme arbeid på samme sted: For å forhindre sosial dumping og lønnsdiskriminering basert på nasjonalitet, skal mobile ansatte ha lønn på det lønnsnivået de jobber i. Unntak fra utstasjoneringsdirektivet må begrenses. Systemet må være lett å overholde, og med sanksjoner mot arbeidsgivere som bryter reglene. ETF støtter fullt ut den danske modellen.
5. Forby postkasse-selskaper: ETF støtter fullt ut at kjøretøyet må tilbake til der transportselskapet er etablert minst hver tredje uke.
6. Rettferdig begrensning på kabotasjekjøring: Å benytte et kjøretøy for arbeid i et annet EU/EØS-land må være for å unngå tomkjøring, ikke for å forstyrre markedet og utkonkurrere lokale transportbedrifter. Kabotasjekjøring må være kortvarig og kun på vei tilbake til transportørens hjemland.
7. Moderne forvaltning av moderne regler: Vi må bytte ut papir-basert dokumentasjon med digital dokumentasjon. Det betyr en umiddelbar innføring av smart-fartsskriver i alle kjøretøy.
8. Sosial sikkerhet for alle: Hver eneste buss- og lastebilsjåfør må være dekket av de sosiale rettighetene som gjelder i det medlemslandet der sjåføren vanligvis jobber. Alle sjåfører skal også ha et ID-nummer (social security number) fra EU, for å sikre sjåføren rett til de godene sjåføren har krav på, samt at det vil gjøre grensekrysninger enklere.
Dag-Einar Sivertsen signerte erklæringen i Wien denne uka.
Roy Ervin Solstad
– Kan enkelt implementeres
Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) deltok på veiseksjonsmøtet i Wien. Han signerte erklæringen på vegne av NTF og er glad for at ETF nå tar et eget initiativ for å få på plass en mobilitetspakke som sikrer sjåførene et anstendig arbeidsliv.
– Dette er et dokument som tar politikken i riktig retning for transportarbeidere i hele Europa og håpet er å få stoppet utstrakt utnyttelse av mennesker i en bransje som alt er overopphetet av sosial dumping, sier Sivertsen.
Han mener EU burde lytte til fagbevegelsen for å komme videre fra den stillstanden som har oppstått.
– Våre rimelige forslag kan enkelt implementeres, og ville sette opp et EU-veitransportmarked hvor rettferdig konkurranse og anstendige arbeidsforhold er normen, sier han.
Kan komme løsning før jul
Sivertsen legger ikke skjul på at det er lobbyering fra europeisk fagbevegelse inn mot EU-systemet som nå bærer frukter.
– EU-Parlamentet utfordret EU-kommisjonen på en del punkter i mobilitetspakka, der de sa at de ville kunne inngå kompromisser dersom fagbevegelsen var enige i det. Slik jeg har oppfattet det så har man fra EUs side nå kommet til ETF og bedt om hjelp til å lage en kompromisstekst på mobilitetspakka. Det gjør at jeg er mer optimistisk, siden fagbevegelsen har fått en finger med i dette spillet. ETF har fått en unik mulighet til å påvirke det endelige resultatet, påpeker han.
Det kan komme allerede i år.
Slik jeg har oppfattet det er det et ønske fra EU å bli ferdige allerede før jul, men EU er et stort og tungt system, sier Dag-Einar Sivertsen.