JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Høyre-topp støtter transportnæringa i kampen mot liberalisering

– Fortsetter vi på den galeien som vi er på nå, vil det ende med at norsk transportnæring blir utkonkurrert. Vi vil ha en sterk norsk transportnæring.
Leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, Helge Orten fra Høyre, mener det er et overordnet norsk mål å hindre liberalisering av kabotasjeregelverket.

Leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, Helge Orten fra Høyre, mener det er et overordnet norsk mål å hindre liberalisering av kabotasjeregelverket.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det sa leder for Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, Helge Orten fra Høyre, på en konferanse i Bergen rett før helga.

Som Transportarbeideren tidligere har skrevet om, har EU satt i gang et arbeid for å se på regelverket både for gods- og turbilbransjen. Dette gjelder både kjøre og hviletidsbestemmelser, samt regulering av hvem som kan frakte gods og passasjerer. Det sistnevnte inkluderer den omstridte kabotasjekjøringen, det vil si at utenlandske transportører står for innenlands transport.

EU klarer ikke å bli enige med seg selv om nye yrkessjåførregler

Enige om faren

Initiativet til konferansen, som ble arrangert rett ved flyplassen i Bergen 27. september, kom fra foreningsleder Roger Moum, leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening.

– Jeg spurte de to andre om de ville være med på en slik konferanse fordi jeg vet at vi egentlig har likt syn på hva denne mobilitetspakka har av betydning for sjåførbransjen i Norge. Det ville de være med på for vi er stort sett enige om faren for hva som kan skje dersom EUs mobilitetspakke blir innført i Norge slik den er foreslått, sier Roger Moum.

Sjåførene frykter flere dødsfall på veiene med nye EU-regler

Fått mange henvendelser

Han forteller at hovedmålet med konferansen var å få informasjon ut til medlemmer og tillitsvalgte.

– Vi har fått mange henvendelser der folk har spurt hva EUs mobilitetspakke egentlig er. Derfor ble invitasjonen til konferansen sendt ut til hele landet, fordi det er viktig at vi vet hva vi snakker om når vi skal debattere EUs mobilitetspakke, påpeker han.

Moum understreker at årsaken til at invitasjonen gikk langt utover grensene til Vestnorsk Transportarbeiderforening, er at utfordringene med et nytt regelverk, vil ramme hele Norge. Ikke bare Vestlandet.

– Dette er et nasjonalt problem. Her på Vestlandet vil vi nok merke det best i forbindelse med turbusskjøring i tilknytning til cruise-trafikken, men dette vil ramme hele transportnæringa, sier han.

(Artikkelen fortsetter under videoen.)

Blå motstand mot liberalisering

Alle de tre forbundene på arbeidstaker- og arbeidsgiversiden holdt innledninger på konferansen. Det inkluderte Kjetil Meaas og Dag Nordvik fra NLF, Lin Andrea Guldbrandsen fra YTF og leder Lars Morten Johnsen i NTF.

Den som åpnet «ballet» var imidlertid Helge Orten fra Høyre, og leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite. Det har vært klart lenge at de borgerlige partiene på Stortinget – og regjeringen – er like bekymret for EUs mobilitetspakke som bransjen selv.

Orten viste til at regjeringen jobber mot den liberaliseringen av regelverket som forslaget til EUs mobilitetspakke legger opp til, sammen med andre Vest-Europeiske land i gruppen som kaller seg Road Alliance.

– For oss er det et helt overordnet mål at det ikke skal være noen liberalisering av kabotasjeregelverket. Det samme gjelder kjøre- og hviletid og sosiale forhold. Vi ønsker å unngå at lavkostland dumper priser i Norge og andre høykostland. Hvis vi fortsetter på den galeien der, vil det ende opp med at norsk transportnæring blir utkonkurrert og det ønsker vi ikke. Vi vil ha en sterk norsk transportnæring, sa Helge Orten.

Debatt og innspill

Etter innleggene ble det en debatt der deltagerne på konferansen kunne stille spørsmål og komme med innspill til innlederne. For Roger Moum var den seansen kanskje det viktigste som skjedde på konferansen.

– Helge Orten fortalte jo i sitt innlegg at han ønsket gode innspill som han kunne ta med seg tilbake til Stortinget og regjeringen. Det fikk han, ikke minst på hvordan man kunne bekjempe sosial dumping i transportbransjen, sier Roger Moum.

Totalt var det nesten 50 deltagere på konferansen.

Leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Roger Moum (i midten) tok initiativet til konferansen. Den ble arrangert sammen med Yrkestrafikkforbundet og Norges Lastebileier-Forbund, her representert med YTF-nestleder Trude Valle og Jan-Ove Halsøy, leder i NLF Region Vest.

Leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Roger Moum (i midten) tok initiativet til konferansen. Den ble arrangert sammen med Yrkestrafikkforbundet og Norges Lastebileier-Forbund, her representert med YTF-nestleder Trude Valle og Jan-Ove Halsøy, leder i NLF Region Vest.

Roy Ervin Solstad

Nesten 50 deltok på konferansen i Bergen sist torsdag.

Nesten 50 deltok på konferansen i Bergen sist torsdag.

Roy Ervin Solstad

Warning
Annonse
Annonse