Ranni har butikken full av post og pakker. Så mye handler vi for før jul
Nordmenn handler i snitt for 10.710 kroner hver før jul. Netthandelen øker mye.
Ranni ahmad er HK-medlem og assisterende butikksjef.
Martin Guttormsen Slørdal
martin.slordal@lomedia.no
På det lille lageret til Coop Prix på Skøyenåsen i Oslo er det stablet pakker fra gulv til tak. Butikken har tjenesten «Post i Butikk», og de ansatte har mer enn nok å gjøre før julefreden senker seg. Her jobber Ranni Ahmad som assisterende butikksjef. Hun veksler mellom å betjene kunder som skal sende og hente pakker, småløpe etter pakkene på lageret, og å ta seg av kundene i butikk-kassa. Innimellom slagene skanner hun inn dagens ladning med pakker som har kommet inn fra hele landet.
– Det er stress før jul. Men jeg liker at det er mye å gjøre, det er bedre enn at det er stille i butikken, sier Ahmad til HK-Nytt.
Stor vekst
Robert Hval Straumann, fagsjef for handel i hovedorganisasjonen Virke, opplyser at nordmenns netthandel vokste med 14 prosent i 2016, tilsvarende en omsetning på 36,5 milliarder kroner. Anslagene i netthandel for 2017 viser en vekst på 13 prosent.
– Samtidig som netthandelen vokser, så er det også gode tall også fra kjøpesentre og butikker i disse tider, sier Straumann.
Virke anslår at nordmenn vil handle for 56,3 milliarder kroner i julen 2017, eller 10.710 kroner hver. 4.460 kroner går til dagligvarer, mens 6.250 kroner legges igjen i øvrige butikker.
• Coop Hordaland har ansatte på nulltimerskontrakter
(Artikkelen fortsetter under bildet)
HAR SYSTEM: Ranni Ahmad finner raskt fram pakker til kundene. Selv om lageret er lite, så har hun god oversikt.
Martin Guttormsen Slørdal
Black Friday startet julehandelen
De siste dagene har folk stått i kø før åpningstid utenfor butikken på Skøyenåsen for å sende julekort, hente julegaver fra familie – og varene de har bestilt på nettet. Butikksjef Sadeta Nuhanovic forteller at julerushet startet med Black Friday i slutten av november.
– Uka etter Black Friday merket vi at pakkene begynte å renne inn. Denne uka får vi ekstra bemanning fra Posten for å ta unna alt, sier Nuhanovic.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
LITEN PLASS: Butikksjef Sadeta Nuhanovic gleder seg til butikken skal utvides.
Martin Guttormsen Slørdal
Hun er glad for at butikken hennes har «Post i Butikk», selv om det er ekstra mye å gjøre akkurat nå.
– De fleste kundene handler også matvarer når de henter pakker. Det er bra for omsetningen, sier hun.
Coop-butikken har hatt «Post i Butikk» siden 2013. Nuhanovic har merket stor endring i volumet av varer de siste årene.
– Før var det bare noen handlevogner med pakker. Nå er det egne paller, sier hun, og forteller at butikken snart skal utvides med ny «Post i Butikk»-avdeling flere kvadratmeter.
Handler på nett og i butikk
Kunder som har bestilt varer på nettet har nylig fått meldinger fra transportørene om å være raske med å hente varene sine, slik at lagerene i butikkene ikke fylles over randen. At nordmenn har begynt å handle flere julegaver på nett, er det ingen tvil om.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
HANDLER MEST PÅ NETT: Kunde Lillian Slaaen forteller at hun handler de fleste julegavene på nettet i år.
Martin Guttormsen Slørdal
Arbeidsdagen flyr avgårde
Assisterende butikksjef Ranni Ahmad på Coop Prix på Skøyenåsen forteller at arbeidsdagene flyr avgårde, men at hun gleder seg til julerushet er over. Hun har gått på kurs i løfteteknikk hos Coop. Men det er ikke alltid lett å huske og løfte riktig på når kundene står i kø og venter.
– Når jeg stresser så glemmer jeg meg. Hvis jeg gjør det, så er det ikke Coop sin feil, ler hun.