Jane B. Sætre (NJF), Rolf Ringdal (NLF), Marie Sneve Martinussen (Rødt), statssekretær Anders Werp (H), Nils Aage Jegstad (H), Sverre Myrli (Ap) og Arne Nævra (SV) møttes til debattmøte om jernbanens framtid, på et stappfullt Kulturhuset i Oslo.
Morten Hansen
Skal EU styre norsk jernbane for all framtid? Slik svarte politikere og tillitsvalgte
Mister vi all råderett over jernbanen for all framtid? Blir sikkerheten svekket? Høyre-folk, opposisjonspolitikere og tillitsvalgte på jernbanen ble ikke enige i løpet av en kveld på Kulturhuset i Oslo.
morten.hansen@lomedia.no
– Vi som jobber i sektoren opplever at organiseringen er viktigere enn de som jobber i den og de som reiser med togene, sier Jane Sætre.
Forbundslederen i Norsk Jernbaneforbund (NJF) innledet debattmøtet «Skal EU styre norsk jernbane for all framtid?» på Kulturhuset i Oslo. Sammen med politikere fra opposisjon, Høyre og samferdselsdepartementet, diskuterte hun sikkerhet, konkurranseutsetting og norsk råderett over jernbanen.
Må forholde oss til EU
De jernbaneansattes tillitsvalgte og opposisjonen på Stortinget har lenge sagt klart fra at de ikke ønsker Jernbanepakke IV består av fem EU-direktiver som blant annet omhandler konkurranse og sikkerhet. Motstanderne av direktivet mener sikkerheten vil bli svekket, og at man vil bli forhindret til å gjøre vedtak som bryter med direktivene for all framtid.
Statssekretær Anders B. Werp, fra Høyre er uenig.
– Jeg ønsker dette velkommen. Vi satser på jernbanen, og forventer en utvikling av jernbanen. Jernbanepakke IV bygger på dette, sier Werp.
Til FriFagbevegelse påpeker han at Norge må forholde seg til det Europa har vedtatt uansett.
– Skal vi ha ambisjoner om at våre tog skal operere på et integrert og harmonisert europeisk jernbanenett, må vi forholde oss til det som Europa har vedtatt. Ja, vi operer stort sett på vårt eget nett. Men jeg har tro på at jernbanen har en større rolle. Da må landegrensene krysses, sier Werp.
• Arbeiderpartiet sier nei til EUs jernbanepakke: – Av og til må vi sette foten ned
Ingen svekkelse
Han er uenig i at en harmonisering av regelverket med EU vil føre til en svekkelse av det norske regelverket. Werp påpeker at sikkerhetssertifikatene utstedes for hver strekning.
– Ut fra den informasjonen jeg har fått, vil man kunne harmonisere sikkerheten ut fra høyeste nivå. Vi kan også ha egne særkrav for Norge, slik at harmonisering ikke vil føre til svekkelse av våre sikkerhetskrav, sier Werp.
Vil føre til sikkerhetssvik
Han møter motstand fra blant annet Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund.
– Alt snikksnakket om å harmonisere over landegrensene, er feil. Det kan vi få til fint uten Jernbanepakke IV. Vi har harmonisering allerede. Norge og Sverige gjorde dette lenge før EU, sier Ringdal.
Han er bekymret over at det er EU som til syvende og sist skal godkjenne togselskaper.
– Vi har eksempler på at selskap har mistet trafikkeringsretten på grunn av mangler i forhold til det norske sikkerhetssystemet. Det er jeg ikke sikkert ville ha skjedd med det styringsopplegget som er i Jernbanepakke IV. Vi mener helt klart at det systemet det legges opp til, vil kunne føre til sikkerhetssvikt, sier Ringdal.
Ingen omkamp
Tilhengerne av jernbanepakken hevder at motstanderne prøver på å få til en omkamp av jernbanereformen. Det er Ringdal uenig i.
– Dette er ikke en omkamp om jernbanereformen. Det er riktignok vanskelig å skille disse to tingene – begge handler om konkurranse og sikkerhet. Men vi er oppriktig bekymret over at det er EU som skal godkjenne togselskaper. Så handler dette selvfølgelig også om hvordan arbeidsliv vi skal ha. Om det er de fire frihetene i EU, eller om det er vi i Norge, som skal bestemme hvordan norsk jernbane skal se ut, sier Ringdal.
Det er også et spørsmål Sætre i NJF mener er sentralt i diskusjonen.
– Jeg begriper ikke hvorfor man kan gå inn på et regelverk som skal låse framtidige politikere om hvordan jernbanen skal drives, sier Sætre.
Henger ikke på greip
Hun konstaterer at sikkerheten blir trukket fram som en viktig grunn til å si ja til EU-direktivene.
– Det de legger vekt på her, er at de ønsker å løfte sikkerheten på jernbanen i Europa. Det mener jeg et argument som ikke henger på greip, sier Sætre.
Hun er fornøyd med at møtet som ble arrangert av NJF og LO Stat trakk fullt hus.
– Det er viktig at vi får brynet oss litt på hverandre – både politikere i regjering og oss som er uenige med dem. Vi snakker antakelig falt for lite sammen. Og så er det veldig bra at vi klarer å samle så mye folk om dette temaet. Det er viktig å få med opinionen på det som skal skje i Stortinget, sier Sætre.
Hun er klar på at alt som er usikkert med EU-direktivene må på bordet, før avgjørelsen faller i løpet av vinteren.
– Jeg opplever at mye av det som kommer fram, i forhold til lovgivning, og suverenitetsavståelse skaper litt usikkerhet også blant regjeringen. Jeg skulle ønske vi var litt mer sammen med disse høyrefolkene, slik at vi kunne gitt dem litt kunnskapsoverføring, sier Sætre.
Inviterer til kaffe
Werp har ingenting mot å høre på synspunktene til Sætre og Ringdal. På debattmøtet inviterte ham dem til kaffe.
– Det er opplagt forskjellig syn på dette, men jeg mener forslaget som ligger ute til høring ivaretar nasjonale hensyn – både sikkerhetsmessig og konkurransemessig. Men vi skal se på alle innspill vi får. Departementet er opptatt av bred involvering, og at det vi får tilbake blir skikkelig vurdert, sier Werp.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin