JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skal EU styre norsk jernbane for all framtid? Slik svarte politikere og tillitsvalgte

Mister vi all råderett over jernbanen for all framtid? Blir sikkerheten svekket? Høyre-folk, opposisjonspolitikere og tillitsvalgte på jernbanen ble ikke enige i løpet av en kveld på Kulturhuset i Oslo.
Jane B. Sætre (NJF), Rolf Ringdal (NLF), Marie Sneve Martinussen (Rødt), statssekretær Anders Werp (H), Nils Aage Jegstad (H), Sverre Myrli (Ap) og Arne Nævra (SV) møttes til debattmøte om jernbanens framtid, på et stappfullt Kulturhuset i Oslo.

Jane B. Sætre (NJF), Rolf Ringdal (NLF), Marie Sneve Martinussen (Rødt), statssekretær Anders Werp (H), Nils Aage Jegstad (H), Sverre Myrli (Ap) og Arne Nævra (SV) møttes til debattmøte om jernbanens framtid, på et stappfullt Kulturhuset i Oslo.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Vi som jobber i sektoren opplever at organiseringen er viktigere enn de som jobber i den og de som reiser med togene, sier Jane Sætre.

Forbundslederen i Norsk Jernbaneforbund (NJF) innledet debattmøtet «Skal EU styre norsk jernbane for all framtid?» på Kulturhuset i Oslo. Sammen med politikere fra opposisjon, Høyre og samferdselsdepartementet, diskuterte hun sikkerhet, konkurranseutsetting og norsk råderett over jernbanen.

Må forholde oss til EU

De jernbaneansattes tillitsvalgte og opposisjonen på Stortinget har lenge sagt klart fra at de ikke ønsker Jernbanepakke IV består av fem EU-direktiver som blant annet omhandler konkurranse og sikkerhet. Motstanderne av direktivet mener sikkerheten vil bli svekket, og at man vil bli forhindret til å gjøre vedtak som bryter med direktivene for all framtid.

Statssekretær Anders B. Werp, fra Høyre er uenig.

– Jeg ønsker dette velkommen. Vi satser på jernbanen, og forventer en utvikling av jernbanen. Jernbanepakke IV bygger på dette, sier Werp.

Til FriFagbevegelse påpeker han at Norge må forholde seg til det Europa har vedtatt uansett.

– Skal vi ha ambisjoner om at våre tog skal operere på et integrert og harmonisert europeisk jernbanenett, må vi forholde oss til det som Europa har vedtatt. Ja, vi operer stort sett på vårt eget nett. Men jeg har tro på at jernbanen har en større rolle. Da må landegrensene krysses, sier Werp.

Arbeiderpartiet sier nei til EUs jernbanepakke: – Av og til må vi sette foten ned

Ingen svekkelse

Han er uenig i at en harmonisering av regelverket med EU vil føre til en svekkelse av det norske regelverket. Werp påpeker at sikkerhetssertifikatene utstedes for hver strekning.

– Ut fra den informasjonen jeg har fått, vil man kunne harmonisere sikkerheten ut fra høyeste nivå. Vi kan også ha egne særkrav for Norge, slik at harmonisering ikke vil føre til svekkelse av våre sikkerhetskrav, sier Werp.

Vil føre til sikkerhetssvik

Han møter motstand fra blant annet Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund.

– Alt snikksnakket om å harmonisere over landegrensene, er feil. Det kan vi få til fint uten Jernbanepakke IV. Vi har harmonisering allerede. Norge og Sverige gjorde dette lenge før EU, sier Ringdal.

Han er bekymret over at det er EU som til syvende og sist skal godkjenne togselskaper.

– Vi har eksempler på at selskap har mistet trafikkeringsretten på grunn av mangler i forhold til det norske sikkerhetssystemet. Det er jeg ikke sikkert ville ha skjedd med det styringsopplegget som er i Jernbanepakke IV. Vi mener helt klart at det systemet det legges opp til, vil kunne føre til sikkerhetssvikt, sier Ringdal.

Ingen omkamp

Tilhengerne av jernbanepakken hevder at motstanderne prøver på å få til en omkamp av jernbanereformen. Det er Ringdal uenig i.

– Dette er ikke en omkamp om jernbanereformen. Det er riktignok vanskelig å skille disse to tingene – begge handler om konkurranse og sikkerhet. Men vi er oppriktig bekymret over at det er EU som skal godkjenne togselskaper. Så handler dette selvfølgelig også om hvordan arbeidsliv vi skal ha. Om det er de fire frihetene i EU, eller om det er vi i Norge, som skal bestemme hvordan norsk jernbane skal se ut, sier Ringdal.

Det er også et spørsmål Sætre i NJF mener er sentralt i diskusjonen.

– Jeg begriper ikke hvorfor man kan gå inn på et regelverk som skal låse framtidige politikere om hvordan jernbanen skal drives, sier Sætre.

Henger ikke på greip

Hun konstaterer at sikkerheten blir trukket fram som en viktig grunn til å si ja til EU-direktivene.

– Det de legger vekt på her, er at de ønsker å løfte sikkerheten på jernbanen i Europa. Det mener jeg et argument som ikke henger på greip, sier Sætre.

Hun er fornøyd med at møtet som ble arrangert av NJF og LO Stat trakk fullt hus.

– Det er viktig at vi får brynet oss litt på hverandre – både politikere i regjering og oss som er uenige med dem. Vi snakker antakelig falt for lite sammen. Og så er det veldig bra at vi klarer å samle så mye folk om dette temaet. Det er viktig å få med opinionen på det som skal skje i Stortinget, sier Sætre.

Hun er klar på at alt som er usikkert med EU-direktivene må på bordet, før avgjørelsen faller i løpet av vinteren.

– Jeg opplever at mye av det som kommer fram, i forhold til lovgivning, og suverenitetsavståelse skaper litt usikkerhet også blant regjeringen. Jeg skulle ønske vi var litt mer sammen med disse høyrefolkene, slik at vi kunne gitt dem litt kunnskapsoverføring, sier Sætre.

Inviterer til kaffe

Werp har ingenting mot å høre på synspunktene til Sætre og Ringdal. På debattmøtet inviterte ham dem til kaffe.

– Det er opplagt forskjellig syn på dette, men jeg mener forslaget som ligger ute til høring ivaretar nasjonale hensyn – både sikkerhetsmessig og konkurransemessig. Men vi skal se på alle innspill vi får. Departementet er opptatt av bred involvering, og at det vi får tilbake blir skikkelig vurdert, sier Werp.

Så mye har togprivatiseringen kostet så langt

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse