JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Støtteordning for sjøfolk godkjent av ESA – rydder veien for omflagging av Kiel-ferjene

EFTA-tilsynet ESA godkjenner regjeringens plan om å utvide støtteordningen for sjøfolk. Dermed fjernes det siste store hinderet for omflagging av Kiel-ferjene. 
De foreslåtte endringene vil i praksis gjøre det mulig for Color Line å gå videre med planene om å omflagge rederiets to Kiel-ferjer til NIS.

De foreslåtte endringene vil i praksis gjøre det mulig for Color Line å gå videre med planene om å omflagge rederiets to Kiel-ferjer til NIS.

colourbox.com

Forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund sier han ikke er overrasket over at ESA godkjenner regjeringens planer.

Han er likevel bekymret for hvilke konsekvenser den nye politikken kan få for ferjetrafikken i Norden.

– Vi er meget skuffet over at vi har en regjering som legger til rette for sosial dumping i ferjefarten ut fra Norge til Europa, sier Hansen til NTB.

Regjeringen kan gi skattegave til utenlandske sjøfolk, hevder Ap

Utvidelse

Norge har allerede i dag på plass en tilskuddsordning der redere får tilbakebetalt skatt og arbeidsavgiveravgift for sjøfolk.

Det EFTAs overvåkingsorgan ESA nå sier ja til, er et forslag om å utvide støtteordningen til utenlandsferjer som er registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS).

– Det betyr at Norge kan bruke mer penger på å støtte rederienes ansettelser, forklarer ESAs konkurransedirektør Gjermund Mathisen.

Statssekretær Magnus Thue (H) sier Nærings- og fiskeridepartementet nå vil studere ESAs beslutning i detalj og gå i gang med de forberedelsene som trengs for å få regelendringene på plass.

Kim har jobbet på Kiel-ferja i 16 år. Nå kan han bli satt på land for godt

Skreddersøm

Utvidelsen er skreddersydd for at Color Line skal kunne gå videre med planene om å omflagge rederiets to Kiel-ferjer til NIS.

Men den endelige beslutningen er fortsatt ikke tatt, understreker rederiets kommunikasjonssjef Helge Otto Mathisen.

– Nå starter dialogen med de tillitsvalgte og våre ansatte for å sikre en god og ryddig håndtering av den videre prosessen. Det er avgjørende at vi får diskutert saken med de tillitsvalgte før endelig beslutning tas, sier han.

Color Line har tidligere truet med å flagge ut til Danmark hvis ikke konkurransevilkårene i Norge blir bedre.

Taper 400 mill på å la Color Line flagge ut

Vil unngå utflagging

Thue forklarer at de nye reglene er utformet nettopp for å unngå at Color Line flagger ut.

– Hensikten med endringen er å styrke konkurransebetingelsene for utenriksferjer under norsk flagg og hindre at mange flere norske arbeidsplasser settes i fare. Dersom vi ikke gjennomfører denne endringen, blir framtida til Color Line med hovedkontor i Norge usikker, sier han.

Den utvidede støtteordningen har et budsjett på rundt 100 millioner kroner i året. Det gis kun støtte for ansatte som skatter til Norge og er statsborgere i Norge eller andre land i EØS.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Frykter for norske ansatte

Sjømannsforbundets frykt er at Color Line skal si opp norske ansatte og erstatte dem med mannskaper fra EØS-land der lønnsnivået er lavere.

Grunnen er at omflagging til NIS gjør det mulig å ansette utenlandsk mannskap til de lønns- og arbeidsvilkårene som gjelder i mannskapets hjemland. Ifølge Sjømannsforbundet kan nærmere 700 norske arbeidsplasser stå i fare.

I tillegg kan den utvidede støtteordningen tvinge Danmark og Sverige til å komme etter, advarer Hansen.

– Vi tror ikke de øvrige rederiene som konkurrerer om samme passasjerer og gods, vil sitte stille og se på at de blir utkonkurrert fordi ett rederi får operere med mye lavere lønninger for store deler av besetningen, sier forbundslederen.

– Vår bekymring er at dette kan starte et kappløp mot bunnen, sier han.

Få nyhetsbrevet vårt

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Annonse
Annonse