Jobben min
– Vi er et slags 1881 om vin og alkohol
Kundeveileder Marita Masternes (49) ved Vinmonopolets kundesenter forteller om jobben sin.
Brian Cliff Olguin
Saken oppsummert
brian@lomedia.no
Jeg skulle følge venninna mi på jobbintervju, og så endte jeg opp med jobben. Det var helt greit for henne, altså. Sjefen og jeg fikk en god tone og ble sittende igjen og drikke kaffe.
Da jeg begynte, kunne jeg kun se forskjellen på rød- og hvitvin. Dette var i 2002.
Du kan si at det var en bratt læringskurve, men slik er det gjerne på mindre steder som Lakselv hvor alle må kunne litt om alt, og være beredt på å trå til.
Bare to uker etter at jeg begynte i jobben, vikarierte jeg for sjefen som dro på sommerferie.
Skoleringa på Vinmonopolet er noe av det beste. Vi går obligatoriske mat og vin-studier. Pluss at vi stadig tar kurs om brennevin og nye trender. For trendene kommer raskere og raskere.
Vi 13 som jobber her på kundesenteret har alle erfaring fra vinmonopolbutikker. Det er ganske viktig når vi sitter her og tar imot telefoner og e-poster.
Bare i 2024 besvarte vi 110.733 telefoner og 51.907 e-poster. I tillegg kom det 10.975 chat-henvendelser.
Ofte kan vi ha en telefonsamtale gående og samtidig chatte med en kollega på Teams.
Her om dagen kom det et spørsmål om noen spesifikke øl fra Bayern, og da kunne jeg raskt sjekke med kollegaen min, som har øl som spesialfelt, uten å måtte avbryte samtalen. Kunden slapp å vente lenge.
Men ja, hvordan havnet jeg her i Barcode i Oslo med utsikt til operaen?
I 2011 fikk jeg meg kjæreste som bodde her. Men det var ikke bare å flytte med en gang til fast jobb.
Jeg begynte først i et vikariat og likte det så godt at jeg sa ifra at jeg ønsket å fortsette. Etter veksling mellom flere vikariater i Oslo og butikkjobben i Lakselv, endte jeg med fast hundre prosent stilling i 2016 på kundesenteret i Oslo.
Kundene ringer oftere inn med spørsmål om mat og vin enn før. Særlig Covid-pandemien drev fram behovet hos den gjengse nordmann for mer kunnskap om vin og mat.
Da var vi for første gang i historien et reelt monopol. Vi er et slags 1881 om vin og alkohol.
Vi har et fast svar når kunder ringer inn og lurer på hvilken vin som passer til biff, fisk eller krokodille.
«Hva slags tilbehør skal du ha til?»
For eksempel koser jeg meg om sommeren med en hvit fyldig Chardonnay til biff på grillen og salat.
Men skal du ha mye fløte og sauser, trenger du en noe tyngre rødvin med syre som skjærer gjennom fettet i fløten.
Vinmonopolet drives ikke som vanlige butikker med mål om mest mulig profitt. Vi skal sikre ansvarlig salg av alkohol for å begrense skadevirkningene for samfunnet og enkeltindivider.
Det er samfunnsoppdraget vårt som gjør at jeg er mest stolt av å jobbe her.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.
Nå: 0 stillingsannonser

