JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nedbemanning

150 ansatte kan miste jobben: – Dette kom overraskende brått på

Ledelsen i Teknikmagasinet får kritikk av tillitsvalgte for dårlig informasjon. Situasjonen har vært kjent, mener administrerende direktør.
NULL INFO: Tillitsvalgte Ingrid Eggereide (t.v.) og Nichlas Sæther Håvik fikk ikke noe informasjon om situasjonen i Teknikmagasinet før selskapet begjærte oppbud. Bildet er tatt i en annen sammenheng.

NULL INFO: Tillitsvalgte Ingrid Eggereide (t.v.) og Nichlas Sæther Håvik fikk ikke noe informasjon om situasjonen i Teknikmagasinet før selskapet begjærte oppbud. Bildet er tatt i en annen sammenheng.

Brian Cliff Olguin

herman@lomedia.no

For andre gang siden 2020 er elektrokjeden Teknikmagasinet konkurs. Nesten 150 ansatte i Norge og 220 i Sverige kan derfor miste jobben.

Det meldte bransjeavisa Handelswatch torsdag.

Også Teknikmagasinet-eier Release AS er konkurs. I 2022 gikk konsernet med et underskudd på 178 millioner kroner.

Tillitsvalgte i butikkjeden mener at informasjonen fra ledelsen har vært altfor dårlig. Ingen har blitt informert om den økonomiske situasjonen i selskapet før konkursnyheten kom torsdag formiddag.

– Dette kom overraskende brått på. Informasjonen ovenfra og ned har vært mangelfull, sier Nichlas Sæther Håvik. Han er hovedverneombud i den norske delen av Teknikmagasinet og tillitsvalgt på butikken på Bergen storsenter.

Trist og krevende

– Dette er først og fremst en trist og krevende dag for de ansatte, som blei informert på et allmøte torsdag morgen. Vi fokuserer nå på å ivareta våre ansatte, skriver administrerende direktør i Teknikmagasinet og Release, André Sjåsæt i en e-post til HK-Nytt.

Han sier at ledelsen skal sørge for at de ansatte får god informasjon om sine rettigheter og hva som skjer videre.

Både Release og Teknikmagasinet har i flere år slitt med lønnsomheten, forklarer Sjåsæt. Krevende markedsforhold får skylda for at selskapa nå er konkurs.

– Vi har jobba hardt for å unngå dette og har evaluert mange alternativer, men det har dessverre blitt klart at vi ikke har noen annen utvei.

Må bli bedre

Ingrid Eggereide er tillitsvalgt i Loddefjord-avdelinga.

– Det er trist, men det har også skjedd en gang tidligere, sier hun.

– Hvordan føler du at samarbeidet med ledelsen har fungert?

– Helt greit, men jeg føler ikke at de gir meg mer informasjon selv om jeg er tillitsvalgt, sier Eggereide.

Både Eggereide og Håvik jobba også i kjeden da selskapet sist gikk konkurs. Nå forventer de at informasjonen blir bedre.

– Jeg håper at informasjonen som kommer framover er såpass god at de ansatte føler seg ivaretatt. Jeg skal gjøre det jeg kan, men det er ledelsens ansvar, sier Håvik.

Kjekt om det kommer nye investorer

Tillitsvalgt på Teknikmagasinet på kjøpesenteret Horisont i Bergen, Jonas Eikeland, synes ikke konkursen var totalt uventet. Han peker på at de ansatte fikk den samme beskjeden i 2020.

– Den gang da ble vi jo reddet i siste liten. Det hadde jo selvfølgelig vært kjekt om noen investorer hadde hatt lyst til å gjøre det samme igjen denne gangen også, men det ser dessverre ut som at Teknikmagasinets tid er forbi, skriver han i en SMS til HK-Nytt.

Problemene har vært kjent

De ansatte fikk altså ikke beskjed om situasjonen før torsdag formiddag. Det var først i uke 1 det blei klart at konkurs ikke var til å unngå.

Butikksjef Zahra Qandil på Byporten i Oslo hadde heller ikke blitt informert før torsdag, skriver E24.

– Ingen visste at dette skulle skje før vi ble innkalt til et møte i dag tidlig. Det er andre gang siden 2020 vi får beskjed om at vi er konkurs. Jeg trodde det gikk bedre, men det har tydeligvis ikke gått bra nok, sier hun til E24.

Direktør Sjåsæt mener at ledelsen fortløpende har informert om den økonomiske situasjonen i selskapa.

– De økonomiske utfordringene i selskapet har vært kjent, og vi har jevnlig informert både ledere og ansatte om dette på blant annet allmøter for de ansatte på hovedkontoret og butikksjefene, i nyhetsbrev og i løpende operative oppdateringer til salgsavdelinger og andre, understreker Sjåsæt.

– Prosessen nå bestemmes av bostyrerne både i Norge og Sverige, og det er opp til bostyrer hva som skjer videre med butikkene, skriver direktøren.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse