JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tjenestepensjon skaper ulikhet

Kostnadene med å forvalte tjenestepensjon må flyttes fra arbeidstakere til arbeidsgiverne, krever tillitsvalgte.

Eirik Dahl Viggen

Saken oppsummert

lene@lomedia.no

Mens du ennå er i jobb, er det arbeidsgiverne som betaler for forvaltning og administrasjon av tjenestepensjon. Men som pensjonist, må du selv betale kostnadene. Det bekrefter arbeidsgiverorganisasjonen Finans Norge.

Tillitsvalgte i finanssektoren reagerer.

– Dette skaper en betydelig økonomisk byrde for de ansatte, spesielt for de med lav inntekt, sier Cecilie Wirkola, leder i bransjerådet HK Finans og Eiendom.

Cecilie Wirkola, leder i bransjerådet HK Finans og Eiendom, mener arbeidsgiverne må betale for forvaltningen av tjenestepensjonene, også etter at utbetalingene starter.

Cecilie Wirkola, leder i bransjerådet HK Finans og Eiendom, mener arbeidsgiverne må betale for forvaltningen av tjenestepensjonene, også etter at utbetalingene starter.

André Kjernsli

Kostnadene kommer i tillegg til det faktum at hele 30 prosent av norske arbeidstakere i privat sektor mottar tjenestepensjon etter minstesats. Denne er på 2 prosent. Resten får opptil 7 prosent av lønn opptil 12 G.

Dessuten: Hvis du har rett til tjenestepensjon fra ulike arbeidsgivere, forvaltes de gjerne av ulike finansinstitusjoner. Når alle skal ha betalt for jobben, blir det mindre penger igjen til din utbetaling.

Du kan likevel velge å samle de ulike tjenestepensjonene hos én leverandør, som bidrar til å kutte kostnadene.

De ulike løsningene betyr ifølge de tillitsvalgte økt ulikhet.

Vil endre reglene

I detaljhandelen sparer arbeidsgiverne i snitt 2,8 prosent i pensjon til sine ansatte, ifølge Finans Norge.

– Dette betyr at de ansatte allerede har begrensede økonomiske ressurser. Det å måtte bære kostnadene selv under utbetalingsperioden, forverrer økonomiske situasjonen deres ytterligere, sier Wirkola.

Bransjerådet HK Finans og Eiendom mener at reglene må endres. Kostnadene for forvaltningen må flyttes fra arbeidstakere til arbeidsgiverne.

– Det er på høy tid at vi tar tak i denne urettferdigheten og sikrer at alle ansatte, uavhengig av inntektsnivå, får en rettferdig pensjon, sier Cecilie Wirkola.

Varierende kostnader

Forvaltning og administrasjon av pensjon har en kostnad.

– Hvor mye dette utgjør, varierer mellom leverandører og avhenger blant annet av valgt investeringsprofil og forvaltningsform, skriver Nina Lædre Wiig, kommunikasjonssjef for forsikring og pensjon i Finans Norge.

Dette gjelder de som har såkalt innskuddspensjon, som omfatter 95 prosent av arbeidstakerne i privat sektor.

I de to andre typene tjenestepensjon, ytelses- og hybridordninger, betaler arbeidsgiverne administrasjonskostnader og forvaltning også etter at pensjonsutbetalingene starter.

Kilde: Rapport fra pensjonspolitisk arbeidsgruppe, publisert 27. mai på Arbeids- og inkluderingsdepartementets nettside.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.

Les mer fra oss