JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vold i skolen

14 prosent av skoleansatte har opplevd vold det siste året: – Ikke overrasket

– Det er kjempealvorlig, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker i Skolenes landsforbund (SL) om svarene fra de ansatte.
Skolenes Landsforbund får stadig flere henvendelser om voldssaker fra medlemmene, forteller Mette Johnsen Walker.

Skolenes Landsforbund får stadig flere henvendelser om voldssaker fra medlemmene, forteller Mette Johnsen Walker.

Sissel M. Rasmussen

sidsel@lomedia.no

Tallene kommer fram i levekårsundersøkelsen om arbeidsmiljø fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

SSB slår overfor Aftenposten fast at det har vært en økning i andelen som rapporterer om vold blant ansatte i undervisningsyrker.

Mette Johnsen Walker i Skolenes landsforbund er ikke overrasket.

Økning i henvendelser

Forbundslederen forteller om en sterk økning i henvendelser fra medlemmer de siste årene om saker hvor ansatte i skolen opplever vold.

– Hvor alvorlig mener du situasjonen er?

– Det er kjempealvorlig og jeg tror det er ulike årsaker, sier hun.

Den viktigste årsaken til den negative utviklingen tror hun er at skolen mangler retningslinjer i opplæringsloven for å håndtere vanskelige situasjoner hvor elever skaper bråk og opptrer truende.

– Lærerne trenger å få klare retningslinjer og at det lages en risikoanalyse når det gjelder elever som slår seg vrang.

– For at lærerne og andre voksne i skolen skal være trygge i klasserommet og på skolen, trenger de å ha ledelsen i ryggen. Men i dag opplever vi at lærerne får ulike råd om hvordan de skal opptre – fordi det mangler retningslinjer, sier SL-lederen.

Lærernes helse: Ansatte setter barn, elever og pasienter foran seg selv

Skoler håndterer elever ulikt

Hun forteller at lærere forbundet har kontakt med, i noen tilfeller får råd om at de skal ta med en elev som skaper bråk ut av klassen til vedkommende roer seg og la resten av klassen være alene.

I andre tilfeller får de høre at eleven skal vises ut, mens læreren skal være igjen sammen med klassen.

– Andre igjen får vite at dette er saker de bare må håndtere på egen hånd, og at det handler om god klasseledelse.

Men det handler ikke om klasseledelse, mener Mette Johnsen Walker.

– Skolen har alltid hatt elever som kommer i klammeri med hverandre. Hvis en elev slår seg vrang og kaster en stol, har læreren en nødvergeparagraf som gir rett til å gripe inn. Når en elev ikke kaster en stol, men bråker, forstyrrer og oppleves som en trussel også mot resten av klassen, da mangler vi i dag gode retningslinjer, sier hun.

Forbundslederen understreker at hun snakker om de hverdagslige hendelsene i skolen, og ikke de mest alvorlige – hvor skolen blant annet har retningslinjer for å kontakte politiet, som når det for eksempel kommer trusler om skoleskyting.

– Det handler ikke bare om at noen elever kan skape utrygghet for læreren, men også for resten av klassen, sier Mette Johnsen Walker.

– Hvordan skal eleven greie å lære Pytagoras, hvis hun eller han er redd for å bli stukket i ryggen eller å få noe i hodet?

Arbeidsrettssak: Læreren ble 50 prosent ufør. Så ble hun sagt opp av kommunen

Høring

I en høringsuttalelse til ny opplæringslov, går forbundet inn for å gi læreren rett til å kunne bruke fysisk makt i tilfeller hvor det for eksempel er nødvendig å vise bort elever som skaper bråk og utrygghet i klasserommet, men nekter å forlate det.

Forbundsleder Mette Johnsen Walker håper at regjeringen og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) vil lytte til høringsuttalelsen fra Skolenes landsforbund.

I vår kommer nye bestemmelser om hvilket handlingsrom læreren skal ha i den nye opplæringsloven som skal tre i kraft fra skoleåret 2024–2025.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse